its murr Schunk

K firmám na prověřování vozidel přibyl carVertical

Počet prodaných ojetých vozů jde rapidně i vlivem pandemie nahoru. Zato prodeje nových vozů stagnují. Za loňský rok se podle SDA prodalo necelých 250 tis. nových automobilů, zatímco ojetin kolem 700 tis.

 
Tento trend nahrává institucím na prověřování ojetých vozidel, jako jsou např. Cebia s Autotracerem nebo Ministerstvo dopravy ČR s webem kontrolatachometru.cz či kontrola na STK. Nyní k nim vstupuje další subjekt – společnost carVertical.

Jde o nadnárodní společnost, která nabízí online prověření vozidla podle VIN kódu ještě před jeho koupí. Výhodou carVertical je, že díky sofistikovanému systému shromažďuje informace o vozidlech v reálném čase a využívá technologie blockchain, jenž zajistí, že s údaji o vozech nemůže být manipulováno. Tak chce pomoci český motoristům bránit se např. proti nešvaru stáčení tachometrů nebo odkrýt zatajenou havárii u vozu či např. zjistit, jestli vozidlo není předmětem exukuce.

Současný vývoj trhu

Počty prodaných nových vozidel v meziročním srovnání značně klesají. Podle prodejců automobilů se aktuální prodej nových aut soukromým osobám blíží nule a i řada firemních zákazníků volí raději ojetá vozidla. Z těchto důvodů pravděpodobně dojde k jejich nedostatku na trhu, ke zvýšení cen ojetin a k nárůstu jejich dovozu. Jde o trend patrný i v dalších evropských zemích.



Meziroční srovnání prodeje nových vozů

Podvody při prodeji ojetin

Stáčení a další podvody při prodeji ojetých aut nejsou jen českým specifikem, ale celosvětovým problémem. Podle studií Evropského parlamentu je v EU zhruba třetina nabízených aut stočených, u přeshraničního obchodu s auty dokonce polovina. Velkým problémem jsou i utajené opravy vozidla po pojistné události. „Podle našich statistik 25,1 % vozidel prověřených v ČR má za sebou opravu karoserie. Naprostá většina prodejců ojetých vozidel přitom prodělané havárie a opravy před zákazníky tají. To má vliv nejen na cenu vozidla, ale i na jeho technický stav, bezpečnost a užitnou hodnotu,” říká Arnas Vasiliauskas z CarVertical.

„Dovážené ojetiny jsou zákazníky žádané, protože často bývají v technicky lepším stavu, než ty tuzemské. Daleko častěji u nich ale dochází ke stáčení a dalším podvodům. A důvod? Je u nich obtížně zjistitelná jejich historie i původ,” říká tiskový mluvčí společnosti carVertical Jan Dryák.



CarVertical proto vytváří historicky první globální celosvětový registr historie vozidel, přičemž do budoucna chce mít data o každém autu na světě (zatím má aktivity v 21 zemích světa). Nyní má v databázi záznamy o více než 50 milionech vozidel hlášených jako poškozené v různých evropských zemích a Severní Americe.

On-line prověření je dostupné na: www.carvertical.cz
 
Publikováno: 7. 10. 2020 | Počet přečtení: 190