its murr Schunk

Speciální pneumatiky pro elektromobily

Vozidla s elektrickým a hybridním pohonem jsou těžší než jejich protějšky s běžnými motory. Při rozjíždění působí na vozovku daleko větším krouticím momentem. Tato auta jsou pro cestující sotva slyšitelná, velkou roli v tom hrají i pneumatiky.

 

Kromě vlastností, které se od pneumatik tradičně očekávají – bezpečnost na mokrých i suchých vozovkách, přesné řízení, krátká brzdná dráha, odolnost proti aquaplaningu nebo maximální kilometrový nájezd, je pro elektromobily zvláště důležitý i nízký valivý odpor. Vývojáři pneumatik ve společnosti Continental navrhli pneumatiky určené speciálně pro automobily, autobusy a nákladní vozidla s elektrickým pohonem.

Vyšší hmotnost elektrických vozidel je způsobena bateriemi, které váží daleko více než plná palivová nádrž auta se spalovacím motorem. U hybridů to platí dvojnásobně, protože jsou vybaveny nejen spalovacím motorem, ale také elektromotorem. Tato vyšší hmotnost je kompenzována vyšší nosností kostry pneumatik, které ve většině případů nesou označení symbolem XL.

„Symbol XL dokládá vyšší index zatížení pneumatik. V současnosti probíhají snahy o standardizaci pneumatik, které mají ještě větší nosnost. Ty budou velmi pravděpodobně označeny symbolem XL+. Minimalizace opotřebení způsobené vysokým krouticím momentem při rozjezdu vyžaduje i změny dezénu a směsi, ze které je vyroben,“ říká Andreas Schlenke z oddělení vývoje pneumatik v Continentalu.

Pro velmi nízký valivý odpor je nutné současně upravit dezén běhounu, směs, konstrukci pneumatiky (zejména její bočnice) a také snižováním celkové hmotnosti. Všechna tato opatření je nutné zkoordinovat pro zachování maximální bezpečnosti pneumatik. Elektromobily jsou ve srovnání se stejným modelem vozu se spalovacím motorem výrazně tišší, a proto je důležité snížit hlučnost pneumatik na minimum. Toho lze dosáhnout přidáním speciální pěnové vrstvy do pneumatiky - technologie ContiSilent.

Pneumatiky s touto technologií se na první pohled ničím neliší. Dezén, design bočnice i informace na bočnici jsou podobné jako u běžných modelů. A protože se téměř všechny tyto pneumatiky pro elektromobily a hybridní vozidla dodávají jako originální vybavení, doprovází povinné a standardní informace na bočnici také kód OE.

Continental vyrábí také pneumatiky pro nákladní vozidla a autobusy s elektrickým pohonem – jedná se např. o model Conti Urban HA3 pro městské elektrobusy. V roce 2018 představil Continental na frankfurtském autosalonu prototyp pneumatiky určené pro elektrická nákladní vozidla se speciálně navrženým dezénem a bočnicí. Podle principu „vysoký a úzký“ platí, že velký průměr pneumatik s úzkou kontaktní plochou přispívá ke snížení valivého odporu. Například pneumatika 205/65 R 22 má velmi nízký valivý odpor jen díky svému velkému průměru.

 
Publikováno: 13. 8. 2020 | Počet přečtení: 202