Schunk

Inteligentní systém sledování stavu pneumatik

Výrobce pneumatik Bridgestone spolupracuje se společností Microsoft na vývoji prvního monitorovacího systému na světě pro detekování poškození pneumatik v reálném čase. Poškození pneumatik stojí až za 30 % všech dopravních nehod.

 

U pneumatik se v praktickém provozu vyskytují čtyři hlavní problémy: nedostatečný tlak, únava materiálu, nepravidelné opotřebení a poškození od obrubníků, výmolů nebo předmětů na vozovce. Naštěstí většině těchto problémů lze již spolehlivě předcházet. Systémy sledování tlaku v pneumatikách, TPMS (Tyre Pressure Monitoring System), jsou povinnou výbavou všech osobních automobilů vyráběných od roku 2012, a pomáhají motoristům eliminovat problémy způsobené nízkým tlakem. Pravidelná údržba pneumatik společně s jejich včasnou výměnou je receptem proti opotřebení a únavě materiálu.

Výjimku dosud představovala poškození pneumatik, která negativně ovlivňují bezpečnost silničního provozu. Poškození často nelze odhalit bez velmi důkladné, manuální prohlídky a prakticky k němu může dojít kdykoli. Nejenže může způsobit dopravní nehodu, ale také může mít negativní vliv na ostatní komponenty vozidla, např. poškodit kola, a tím vytvořit další zdroj potenciálního nebezpečí pro motoristy.

Nyní je k dispozici řešení TDMS (Tyre Damage Monitoring System), tj. systém pro monitorování poškození pneumatik, který informuje řidiče o poškození v reálném čase. TDMS používá cloudový systém MCVP (Microsoft Connected Vehicle Platform) společně s daty ze senzorů, které jsou již součástí výbavy vozidla, a na základě algoritmů detekuje události, jež mají vliv na povrch pneumatiky a její kostru. Řidič pak může být okamžitě upozorněn na nebezpečí a učinit příslušné kroky k nápravě situace. V současnosti není na trhu nabízen žádný ekvivalentní monitorovací systém. Alternativy by vyžadovaly montáž dodatečného hardwaru.

Významné přínosy


Systém má další cenné přínosy, dokáže rozpoznat nejen, kdy k poškození došlo, ale také kde. Tím vzniká rozsáhlý přehled o stavu vozovky a infrastruktury na projížděné trase. Na základě takto získávaných dat lze upozorňovat úřady a organizace, odpovědné za údržbu silnic a bezpečnost silničního provozu, na přítomnost a polohu výmolů, resp. dalších zdrojů ohrožení. Výhody systému by mohla využívat také budoucí autonomní vozidla, protože automobily budou předávat informace o lokálních nebezpečích ostatním účastníkům silničního provozu v blízkém okolí a datovým úložištím v cloudu.

Nový systém TDMS je v současnosti k dispozici pro všechny vozové parky a všechna vozidla značek, které používají MCVP (Microsoft Connected Vehicle Platform) – platformu Microsoft pro síťově propojená vozidla. Partnerství s firmou Microsoft také umožňuje společnosti Bridgestone pokračovat ve vývoji tak, aby její řešení splňovalo požadavky vozových parků a klíčových partnerských výrobců automobilů na celém světě.


Digitální partnerství pro budoucnost mobility

MCVP poskytuje jednu konzistentní, horizontální platformu propojenou s cloudem pro veškeré digitální aplikace. Na jejím základě mohou být vytvářena rozmanitá řešení s významnou užitnou hodnotou pro zákazníky, např. informační a zábavní systémy, vyspělé navigační funkce, autonomní jízda, telematické a předvídavé služby, jakož i aktualizace systémů vozidla s bezdrátovým přenosem. MCVP zajišťuje přístup k velkému množství funkcí cloudové platformy Microsoft Azure, umělé inteligence a internetu věcí a společnosti Bridgestone poskytuje digitální infrastrukturu, která urychlí uvádění nových řešení pro síťově propojenou mobilitu na trh.

 
Publikováno: 13. 7. 2020 | Počet přečtení: 171