Schunk

Na strojárně se utkaly týmy s roboty

Drsnému souboji závodních robotů předcházelo pět hodin intenzivní práce studentských týmů. To ale až poté, co se tým do soutěže vůbec kvalifikoval. Na strojárnu totiž bylo pozváno jen dvanáct nejlepších.

 

„Jeď, jeď,“ povzbuzuje tým svého robota, který projíždí závodní dráhu. Před chvílí se mu za jásotu jeho konstruktérů podařilo odstrčit robota konkurenčního týmu a teď si jede pro vítězství. Tak vypadala atmosféra na finále čtvrtého ročníku soutěže Roboti@FSI, které se konalo 27. ledna na Fakultě strojního inženýrství. Utkalo se v něm dvanáct nejlepších týmů středoškoláků z celé republiky, první místo obsadili studenti Slovanského gymnázia Olomouc.

Pro učitele Stanislava Hanulíka byla účast jeho žáků překvapením. „Dozvěděl jsem se to až poté, co se kluci sami přihlásili a prošli prvním kolem,“ řekl pedagog ze Střední průmyslové školy Zlín, který se čtyřčlenným týmem vyrazil do Brna na druhé kolo soutěže. „Je to velice motivující. Obzvlášť, když jde o trochu vůdčí typy ve třídě, to pak dokáží strhnout i ostatní,“ zamyslel se Hanulík, zatímco jeho tým, který si říká Szogletes, už se u stolu probíral dílky stavebnice.

Že jsou kluci dobrá parta, bylo vidět i na tom, jak pracují. Za dvě hodiny už jim po stole jezdil polotovar robotu. „Na školním webu jsme měli plakátek s touhle soutěží, tak jsme se rozhodli, že to zkusíme. Přihlásili jsme se dost na poslední chvíli, ale dostali jsme se až sem,“ řekl Marek a dodal, že jako studenti elektrotechnického oboru už měli s programováním robotů zkušenosti. Teď k nim mohou přidat i zkušenost ze soutěže. „No a taky dneska nemusíme být ve škole, to je taky fajn,“ dodal.

Na školu bez přijímaček

Letos měly týmy připravit robota pro závod na hipodromu. A utkání to bylo „až na krev“. „Úkolem robotů bylo ujet ve stanovený čas co nejvíce okruhů. Protože závodí čtyři roboty současně, bylo jejich dalším úkolem znemožňovat jízdu ostatním. Tedy využívat senzory robotu, aby toho druhého např. převrhnul nebo odstrčil,“ popsal princip soutěžního úkolu jeden z organizátorů Martin Appel z Mechatronické laboratoře FSI.

Závodního robota studenti tvořili ze stavebnice Lego Mindstorms NXT. „Používáme ji i při výuce našich studentů prvního ročníku, jen máme jiný programovací jazyk. Stavebnice nám slouží jako hardware, který jde snadno rozpohybovat a není moc drahý, zároveň je ale konstrukčně dost dobrý, aby z něj mohly vzniknout různé projekty,“ dodal Martin Appel.

Hlavním partnerem soutěže je firma Garrett Motion Czech Republic. Nejlépe umístěné týmy získaly kromě věcných cen také prominutí přijímacích zkoušek na

Fakultu strojního inženýrství VUT v Brně. Ti, kdo ji využijí, se tak se stavebnicí Lego možná potkají i na vysoké škole při studiu mechatroniky.

Praxe dělá mistra

V souboji robotů nakonec zvítězil tým Overpressure ze Slovanského gymnázia Olomouc. „Důležité je mít stabilní program, který se nebojí ničeho, a taky štěstíčko ve finále,“ řekl kapitán týmu Tomáš poté, co dojeli svoji vítěznou finálovou jízdu. Nejvíc se jim ale hodily zkušenosti z minula. „Zúčastnili jsme se už loni, to jsme byli poslední. Náš robot po pěti hodinách programování neujel ani 10 centimetrů. Poučili jsme se z chyb a letos jsme první. Takže ti, kdo jsou tady poprvé, určitě mají šanci vyhrát třeba za rok,“ zhodnotil Tomáš. „A na závěr toho článku dejte nějaký citát, že praxe dělá mistra,“ dodal jeho týmový kamarád. V případě týmu Overpressure to platí určitě.



A jak si vedly týmy v první pětce, resp. šestce?

1. Overpressure - Slovanské gymnázium Olomouc

2. Robotec - VOŠ a SPŠ Rychnov nad Kněžnou

3. Slovaňák - Gymnázium Slovanské náměstí Brno

4. Not fast just curious - Střední a odborná škola strojní a elektrotechnická Velešín

5.-6. GZ-Team - Gymnázium Zlín – Lesní čtvrť

5.-6. Chovanci psychiatrie v městečku Llanfairpw - Gymnázium Jihlava

 
Publikováno: 10. 2. 2020 | Počet přečtení: 348