Schunk

Citroën připomněl první přejezd Sahary

Značka Citroën na svém stánku na výstavě Salon Rétromobile v Paříži připomíná odvahu modelu Zlatého Scarabea, který jako první v historii v roce 1922 zvládl přejezd Sahary. Pochlubila se také velmi úspěšným modelem GS představeným na autosalonu v Paříži v roce 1970.

 

Pětimístný model GS vyhovoval přesně potřebám své doby. Nabízel moderní aerodynamický tvar, zcela nový plochý čtyřválcový motor a velmi propracovaný objem kabiny. Vše završovalo hydraulické odpružení, které mu zajišťovalo komfort a jízdní vlastnosti, jež konkurenční vozy nebyly schopny nabídnout. Předběhl dobu i dalšími vlastnostmi, jako byly čtyři kotoučové brzdy nebo objem zavazadlového prostoru 465 litrů (u kombi až 710 litrů). GS nabízel i originální prvky: parkovací brzdu s vytahovací páčkou zabudovanou doprostřed palubní desky nebo otočný tachometr s lupou.

Značka představila i verzi nazvanou Citroën GS par Tristan Auer pour Les Bains. Jde o model GS, který bytový architekt Tristan Auer přestavěl dle sebe. Z výstavy pak tento model poputuje na 3 roky do nejslavnějšího pařížského klubu.

První přejezd Sahary autem

První přejezd absolvovalo od 19. prosince 1922 do 7. ledna 1923 pět polopásových vozidel Citroën: Zlatý Skarabeus, Stříbrný rohlík, Létající želva, Posvátný býk a Plazící se housenka (poslední dva byly určeny pro nákladní dopravu). Expedice ujela pod vedením svého velitele Georges-Maria Haardta a jeho zástupce Louise Audouina-Dubreuila po poušti více než 3200 km. Návrat nebyl původně v plánu, ale s ohledem na úspěch operace a spolehlivost vozidel navrhla posádka návrat stejným způsobem, takže se její výkon zdvojnásobil. Kromě fenomenálního technického úspěchu polopásových vozidel postavených na bázi vozu Citroën B2 10 HP model K1 z roku 1922 je třeba také připomenout, že tato expedice vydláždila cestu dalším slavným expedicím Citroën (Černá, Žlutá atd.) a doposud neprozkoumané cesty, kudy jela, se následně objevily ve vojenských mapách všech národů. Tato světová premiéra vedla ke vzniku dálkových rallye závodů moderní historie.

 
Publikováno: 6. 2. 2020 | Počet přečtení: 351