Amper Schunk

Mobilita je základem moderního života

Společnost Continental představila během tiskové konference na veletrhu CES2020 v Las Vegas řadu inovací, které dokládají, jak významný příklad představuje v oblasti vývoje bezpečných, uživatelsky přívětivých a efektivních řešení pro moderní dopravu.

 

Novinky jsou založeny na vzájemném datovém propojení, vysoké přenosové i výpočetní rychlosti, ale také na technologiích autonomního řízení a na ojedinělém zážitku z ovládání.

Pohled „skrz“ kapotu

Takzvaná „průhledná kapota“ reprezentuje první inovaci, která bude uvedena na celosvětový trh. Umožňuje řidiči vidět přímo pod příď vozu, aby měl lepší přehled o terénu před a pod vozem a mohl se vyhnout případným překážkám. Inovace je založena na systému Surround View, tvořeného čtyřmi malými kamerami, rozmístěnými zvnějšku vozu, a elektronickou řídicí jednotkou.

Inteligentní systém zpracování obrazu přenáší záběry z přídě vozidla na displej v interiéru, přičemž vytváří účinný pocit, že se řidič dívá skrz motorový prostor.

Bezklíčový přístup

Společnost Continental pracuje společně s BMW a Apple na využití ultra širokopásmové bezdrátové technologie (UWB) pro bezklíčový přístup k vozu s vyšší úrovní zabezpečení a uživatelskou přívětivostí. UWB je součástí nejnovějších špičkových smartphonů a umožňuje využití nových funkcí, např. zabezpečený přístup k vozu nebo dálkové zaparkování jen s využitím telefonu.

Díky technologii UWB se bezklíčový přístup k vozu stal mnohem bezpečnějším, protože zamezuje neautorizovanému načtení kódu během přenosu signálu jako doposud. Při tomto způsobu pokusu o krádež je rádiový signál z klíčku zesílen natolik, aby se ovládací jednotka ve voze domnívala, že se řidič s klíčkem v kapse nachází v těsné blízkosti. V případě technologie UWB je lokalizace řidiče přesná téměř na centimetry, což systému pomáhá ověřit, zda majitel klíčku skutečně stojí přímo u automobilu.

Centrální displej Natural 3D

Jako další inovace je nová generace displeje Natural 3D, jenž poprvé přináší trojrozměrné zobrazení přímo doprostřed palubní desky. Centrální displej Natural 3D navíc nabízí řidiči i spolujezdci možnost dotykového ovládání. Revoluční zobrazovací technologie Lightfield 3D měla premiéru v roce 2019, nyní Continental ve spolupráci se společností Leia zavádí toto zařízení pro použití na středovém displeji a poprvé v rozlišení 4K. Vylepšený displej může být nejen ovládán dotykově, ale poskytuje také haptickou odezvu, jež dále zlepšuje uživatelský komfort a bezpečnou volbu funkcí.

Kooperativní portál


Význam softwaru v automobilech roste stále rychleji. Vývoj programového vybavení se z tohoto důvodu stává pro automobilové výrobce velmi náročným, protože do nových generací vozů musí zabudovat čím dál více informací a instrukcí. Continental proto vyvinul online rozhraní, usnadňující a zkvalitňující integraci softwaru, a to pomocí automatizace a standardizace jednotlivých kroků. Zároveň společnost Continental jako systémový tvůrce vytváří podmínky pro vývoj datově propojených vozidel, jejichž elektronický systém využívá počítače s vysokým výpočetním výkonem (HPC – High-Performance Computers) a omezuje význam tradičních elektronických řídicích jednotek, snímačů a akčních členů.

Ac2ated Sound


Novinkou byl i zcela nový audiosystém, který i bez použití reproduktorů vyplňuje interiér vozu věrným prostorovým zvukem. Nový způsob šíření zvuku Ac2ated Sound využívá dva prémiové koncepty; konvenční reproduktory nahrazuje řízenými vibracemi ploch v interiéru vozidla.

Kybernetická bezpečnost

Není tajemstvím, že s čím dál větším vzájemným síťovým propojením mimořádně vzrostla odpovědnost celého automobilového průmyslu za bezpečnost dat. Z tohoto důvodu se odborníci z firmy Argus Cyber Security, dceřiné společnosti koncernu Continental, spojili s experty firmy T-Systems a na veletrhu CES 2020 představují první Centrum pro počítačovou bezpečnost SOC v automobilovém odvětví (Automotive Security Operations Center). Automobiloví výrobci nebo provozovatelé velkých flotil tak mohou neustále sledovat datové zabezpečení svých vozidel, odhalit případné útoky a co nejrychleji na ně reagovat.

Škálovatelné kontaktní senzory


Nový systém kontaktních senzorů CoSSy (Contact Sensor System) odhalí kontakt mezi vozidlem a osobou nebo jiným objektem, ke kterým dojde v malých rychlostech. Systém CoSSy tak pomáhá zabránit poškození např. při automatickém parkování. Využívá při tom záznamu zvukových signálů, díky němuž dokáže rozeznat náraz v nízké rychlosti a okamžitě vůz zastavit. Senzory nového systému nabízejí celou řadu dalšího využití, např. k zjištění vandalismu, kdy dojde k poškrábání vozu, drobným otřením během parkování, dále k zjištění stavu vozovky, identifikaci řidiče pomocí hlasu nebo k upozornění na blížící se vozidla záchranářů.

 
Publikováno: 13. 1. 2020 | Počet přečtení: 92