Schunk

Auto roku je již za námi

Letošní 26. ročník renomované odborné ankety Auto roku přinesl několik zajímavých inovací. Bylo přihlášeno 22 automobilových novinek, z kterých odborná porota tvořená motoristickými novináři nakonec vybrala šest finalistů. Vítězem ankety se poprvé v historii stalo BMW.

 

Svaz dovozců automobilů (SDA), který je vyhlašovatelem ankety, upravil seznam porotců z řad motoristických novinářů s cílem zkvalitnit a zvýšit prestiž ankety Auto roku. Nakonec nominaci přijalo 32 motoristických novinářů, pro které byly nově připraveny tři testovací dny na vyzkoušení nominovaných vozidel automobilek působících na českém trhu.

První testovací kolo bylo nově rozděleno do dvou dnů, aby měl každý z porotců dostatek času věnovat se všem nominovaným vozům. Následně došlo na první hlasování, ze kterého překvapivě vzešla místo tradiční pětice hned šestice finalistů, protože dvojice z nich měla shodný počet bodů.

Vyhlášení nejlepších

Na konci listopadu pak čekalo na všechny porotce druhé testovací kolo, kde si mohli finálně vyzkoušet šest novinek, které se utkaly o celkové vítězství. Výsledky byly na tiskové konferenci 8. ledna do poslední chvíle zajímavé, až nakonec bylo vyhlášeno absolutní vítězství. Vítězem se stalo poprvé v historii českého auta roku BMW, konkrétně řady 3. Na druhém místě skončilo SUV Mazda CX-30 a třetí se umístila Škoda Kamiq.

Na čtvrtém místě skončil crossover Kia Xceed, na pátém nová generace Peugeotu 208 a na posledním šestém místě off-road Suzuki Jimny. Odborná porota hlasovala také v další dvojici přidružených anket Ekologické auto roku a Technická inovace. V tomto případě si vítězství odnesly Audi E-Tron, který se stal Ekologickým autem roku 2020 a Mazda, která získala vítězství v technické inovaci se svým motorem Skyactiv X.

Hlasování veřejnosti

Součástí ankety Auto roku bylo také hlasování veřejnosti, která měla možnost zvolit nejlepší auto hned v několika kategoriích. Odměnou vylosovanému hlasujícímu je pak vítězný model na rok zdarma. V letošním roce došlo k navýšení počtu jednotlivých kategorií na 8 a k jejich novému rozčlenění. Celkově bylo v hlasování veřejnosti Auto roku 2020 odevzdáno na 45 320 hlasů pro 63 přihlášených vozů.

V kategorii malých a mini vozů deklasovala konkurenty rozdílem třídy nová generace Peugeotu 208. V nejobsazenější kategorii nižší střední a střední třídy byl nejtěsnější rozdíl mezi 1. a 2., kde první místo vybojovala Škoda Scala před Mazdou 3 rozdílem 19 hlasů. Nejméně zástupců bylo v kategorii vyšší střední a luxusní třídy, kde vozy získaly zároveň druhý nejvyšší počet hlasů. Vítězem se stalo Volvo S60/V60/V60CC. Další těsný souboj mezi škodovkou a Mazdou nabídla kategorie malých crossoverů. Modely Škoda Kamiq a Mazda CX-30 tentokrát dělilo 310 hlasů ve prospěch škodovky. Ve třídě středních crossoverů a SUV získalo vítězství Subaru e-Forester a velká SUV opět ovládlo BMW s modelem X7. Vítězem ve sportovních vozech je Hyundai i30 Fastback N, který porazil o 39 hlasů Ferrari F8 Tributo. Překvapivým výsledkem skončila kategorie pickupů, ve které vítěz získal nejvíce hlasů ze všech nominovaných vozů. Fordu Ranger Raptor poslalo hlas na 2793 hlasujících.

 
Publikováno: 10. 1. 2020 | Počet přečtení: 400