Aimtec hnv murr

Obal až na prvním místě

Protože obaly jsou důležitou logistickou disciplínou, má skupina Geis speciální produkt, který nazvala, jak jinak než - Obaly. Zboží bez obalu se prostě bezpečně nedá převézt.

 

Vedoucím tohoto produktu je specialista na obaly, Tomáš Körner, který zodpověděl několik otázek.

Jaké jsou aktuální trendy v přepravních obalech?

Pohled na obaly a obalové materiály se v poslední době mění. Zájmem zákazníků je, aby nejen přímo prodejní obal, ale také přepravní a skupinové balení nemělo pouze „balicí" funkci, tedy sloužilo jen jako ochrana zboží, ale záleží jim i na designu a přidané hodnotě takových obalů. Stále více platí, že i přepravní obal může prodávat.

Extrémem v tomto trendu jsou ale naprosto nesmyslná balení, která např. neodpovídají velikosti výrobku, jsou předimenzovaná ve spotřebě materiálu, mají vysoké náklady na samotnou výrobu obalu i na zabalení. Ve finále tvoří obal značnou část prodejní ceny, do které se navíc promítají i zvýšené náklady na přepravu „vzduchu“.

Dalším trendem jsou ekologické „zelené“ obaly. Na trhu však bohužel momentálně není v tomto sortimentu příliš široká nabídka. Ekologické obaly jsou několikanásobně dražší než klasické, a proto se setkáváme s kuriózní situací, že zákazník chce prostřednictvím obalů působit ekologicky, ale skutečná ekologičnost ho v podstatě nezajímá. Dává přednost ekonomickému hledisku.

Jaký typ zákazníků se nejvíce podílí na kvalitativním rozvoji oboru?

Zajímavé je, že na rozdíl od velkých zákazníků, kteří dávají přednost flexibilitě a rychlosti dodávek, menší zákazníci mají v otázce balení vyšší nároky a také více specifických požadavků. A samozřejmě téměř u všech je podstatným kritériem poměr mezi efektivitou obalového řešení a jeho cenou. To je také jedním z důvodů, proč při specifikaci nového obalového řešení očekávají, že k finálnímu zabalení zboží povede co nejméně kroků, což zkrátí čas a náklady na manipulaci.

Tahounem ve vývoji efektivního balení je aktuálně oblast e-commerce. Pro tento typ zákazníků připravujeme stále více žádané variabilní krabice, které se dají velmi jednoduše přizpůsobit objemu zásilky. Žádané jsou také krabice, které mohou zákazníci e-shopů znovu použít např. v případě reklamace či vrácení zboží. Efektivita je jasná: snížení nákladů na obal a zároveň správný environmentální přístup.

Ve vašem oboru je hodně diskutovaná otázka ekologie. Jaký je váš názor na tuto oblast?

Vše směřuje k tomu, aby výroba obalových materiálů byla co možná nejekologičtější, šetrná k životnímu prostředí. Ano, s tím nelze než souhlasit. Nicméně podle posledních výzkumů a také názorů odborníků ze zkušebních laboratoří, nebo specialistů na likvidaci odpadu, není cestou náhrada plastů za rostlinné materiály nebo papír, jejichž výroba, popřípadě likvidace, přináší nové problémy a zatěžuje životní prostředí stejně, nebo dokonce ještě více.

Východiskem a nejvíce „zeleným řešením“ je skutečně zdravá spotřeba jednoduchých obalů, to, aby obaly byly vratné, vícekrát použitelné a dále zpracovatelné. Radil bych: nedělejme z obalů vědu, používejme selský rozum, snažme se sjednocovat obalové materiály pro různé typy výrobků a maximálně omezit kreativitu balicích pracovníků. Tím zefektivníme celý balicí proces.

 
Publikováno: 29. 5. 2019 | Počet přečtení: 711