ITS Schunk

Ford testuje možnosti prodloužení dojezdu u elektromobilů

Podle průzkumu až 40 % Evropanů uvádí, že jejich další automobil bude pravděpodobně elektrický. Proto Ford na jedinečném prototypu 10místného minibusu Ford Transit Smart Energy Concept testuje nové možnosti k prodlužování bezemisního dojezdu elektrifikovaných vozidel.

 

Vozy pro přepravu osob spotřebují k zajištění tepelné pohody cestujících výrazně více energie než automobily převážející zboží. Tato energie se v případě elektromobilů čerpá z vysokonapěťové baterie, jež napájí i hnací motor, což se negativně odráží na dojezdu. Z testů vyplynulo, že používání automatické klimatizace sníží v chladném počasí dojezd elektromobilu až o 50 %.

Prototyp Ford Transit Smart Energy Concept, představený nedávno na akci Go Further v nizozemském Amsterdamu, ujede po čtyřech hodinách nabíjení vzdálenost 150 km.

„Minibus s častým otevíráním dveří, velkou kabinou, ve které je třeba udržovat příjemnou teplotu, a vysokým užitečným zatížením představuje z hlediska maximalizace dojezdu nejtěžší úkol. Proto jsme ho zvolili jako základ pro nový Transit Smart Energy Concept,“ řekl Kilian Vas, projektový vedoucí ve Ford of Europe. „Při vývoji konceptu jsme přišli na několik důmyslných způsobů šetření energií, které by v budoucnu mohly dále zlepšit zkušenost našich zákazníků s elektrifikovanými automobily.“

Koncept, vyvinutý v technickém středisku Fordu v německém Merkenichu, využívá podvozek Fordu Transit v kombinaci s elektrickým hnacím ústrojím užitkového elektromobilu StreetScooter WORK XL. Ford na něm zkouší následující inovace, zaměřené na snížení spotřeby energie.

- Inovativní tepelné čerpadlo, využívající odpadní teplo z hnacího řetězce, z okolního prostředí i ze vzduchu v kabině. Topení díky tomu spotřebuje až o 65 % méně energie, což prodlouží dojezd o 20 %.

- Elektrické posuvné dveře se otevírají jen do poloviny, aby zabránily úniku tepla. Topení, ventilace a klimatizace se po jejich otevření automaticky deaktivují.

- Vyhřívaná luxusní sedadla a okolní plochy, které umožňují cestujícím regulovat teplotu v bezprostředním okolí. Tím se snižují nároky na vytápění celého interiéru.

- Šest střešních solárních panelů nabíjejí 12V baterii sloužící k napájení vyhřívání sedadel, vnitřního osvětlení a palubních elektrických systémů.

- Polykarbonátová přepážka mezi dveřmi spolujezdce a oddílem pro cestující dále snižuje tepelné ztráty při nastupování a vystupování.

- Ventilovaná dvojitá okna lépe tepelně izolují, k čemuž pomáhá i tepelná izolace zadní části podlahy a střechy.

- Vnitřní osvětlení v závislosti na teplotě v interiéru – červená signalizuje teplo, modrá chlazení. Barva osvětlení má vliv na to, jak cestující podprahově pociťují teplotu v kabině.

Řidič může sledovat teplotu v prostoru každého sedadla na speciální obrazovce. Je umístěna na středové konzole a informuje také o dosažených úsporách energie. Za řidičem se nacházejí další dvě obrazovky, na nichž mohou cestující sledovat aktuální polohu vozu, zjišťovat informace o bodech zájmu nebo číst aktuální zprávy a předpověď počasí.

V dalších fázích konceptu se počítá s tím, že řidič bude moci ovládat vyhřívání i ventilování jednotlivých sedadel a deaktivovat sedadla neobsazená. Ford předpokládá, že po dokončení zkoušek v aerodynamickém tunelu vyrazí koncept i do běžného provozu.

Letos již Ford oznámil, že všechny nově uváděné modely od nového Focusu dál budou k dostání také v elektrifikované variantě. Týká se to úplných novinek i nových verzí existujících modelů, od Fiesty až po Transit. V závislosti na konkrétním modelu může jít o mild-hybrid, full-hybrid, plug-in hybrid či elektromobil, popřípadě o kombinaci těchto možností.

Na Go Further v Amsterdamu Ford oznámil, že na rok 2021 plánuje zahájení sériové výroby elektrického Transitu – jednoho ze 16 elektrifikovaných modelů, k nimž dále patří mimo jiné nový Explorer Plug-In Hybrid, nová Kuga EcoBlue Hybrid, Hybrid, a Plug-In Hybrid či nové Tourneo Custom Plug-In Hybrid.

 
Publikováno: 15. 4. 2019 | Počet přečtení: 330