hnv murr

Beta od Toyoty ujede 480 km na jedno natankování

  V rámci dalšího kroku k budoucnosti bezemisních nákladních vozidel představila Toyota druhou verzi svého elektrického nákladního vozidla třídy 8 poháněného vodíkovými palivovými články. Novinka s interním označením „Beta“ rozšiřuje schopnosti prvního testovacího kamionu Project Portal prodloužením dojezdu.

 

Předchozí vozidlo Project Portal „Alpha“ od spuštění provozu v dubnu 2017 urazilo bezmála 16 000 testovacích kilometrů se zápřahem v reálných podmínkách přepravy na krátké vzdálenosti v přístavech Long Beach a Los Angeles i jejich okolí, kdy s výjimkou vodních par neprodukovalo žádné emise. Beta nabízí vyšší všestrannost a manévrovací schopnosti díky nové spací kabině a jedinečné palivové skříni, kterou se ještě zvětšil prostor pro posádku bez prodlužování rozvoru. Jezdit na krátké vzdálenosti začne letos na podzim, čímž v uvedených přístavech zvýší kapacitu bezemisní nákladní dopravy.


Delší dojezd
Project Portal 2.0 staví na zkušenostech nashromážděných po uvedení vozidla Alpha v roce 2017. První těžké nákladní vozidlo bylo výsledkem inovativního projektového týmu v rámci Toyoty a postupně se během jediného roku proměnilo z původního konceptu v plnohodnotný nákladní automobil pro přepravu na krátké vzdálenosti. Konstruktéři a technici v rámci tohoto náročného projektu překonfigurovali kabelové svazky, elektroniku a další komponenty dvou sériových vozů Mirai na palivové články. Cílem bylo vytvořit jeden z celosvětově prvních těžkých nákladních automobilů s nulovými emisemi, vyráběný v programu OEM.
Výsledky jejich práce nepřestávají udivovat. Nákladní vozidlo Alpha o výkonu 670 koní s celkovou hmotností cca 36 300 kg a dojezdem přes 320 km na jedno natankování disponuje točivým momentem 1800 Nm, za nímž stojí dvě sady palivových článků z modelu Mirai a baterie o kapacitě 12 kWh. Hodnoty točivého momentu a výkonu zůstávají u nového modelu Beta shodné, avšak podařilo se prodloužit dojezd vozidla na 480 km a současně vylepšit další klíčové parametry.
Celý Project Portal probíhal v duchu dlouhých novátorských tradic Toyoty, sahajících až do dob vstupu této firmy do automobilového světa. A1, první sedan od Toyoty, vznikl přibližně stejným způsobem jako původní nákladní vozidlo Project Portal - prostřednictvím experimentování, pokusů a omylů, včetně spousty úsilí na pozadí. Po dokončení v roce 1935 byl sedan A1 testován Kiičirem Toyodou, zakladatelem společnosti, a poté odladěn v první komerčně nabízený vůz s označením Toyoda AA.
Ve stejném duchu byly poznatky získané vývojem prvního nákladního vozidla využity ke vzniku vozidla Project Portal 2.0, který je propracovanější a nabízí lepší funkčnost i schopnosti. Stejně jako model AA byl prvním krokem Toyoty na čelo mezi automobilkami je i Project Portal významným posunem beztak velmi solidního postavení Toyoty na poli ochrany životního prostředí. Toyota se i do budoucna zasazuje podporovat vývoj vodíkové infrastruktury zaměřené na spotřebitele, aby bylo možné potenciál vozidel na palivové články využívat naplno.


Kapka H2 v moři
V přístavech Long Beach a Los Angeles dnes pracuje více než 16 tisíc nákladních vozidel produkujících škodlivé emise a očekává se, že tento počet raketově vzroste. Ve všech přístavech Spojených států se používá přes 43 000 nákladních vozidel pro přepravu na krátké vzdálenosti, což se negativně projevuje v produkci vysokého množství karcinogenních látek, pevných částic ze vznětových motorů a dalších znečišťujících látek vypouštěných do vzduchu v přístavech a jejich okolí.
Oznámení o novém nákladním voze navazuje na strategický program Toyoty „Environmental Challenge 2050“, v tomto případě s cílem eliminovat emise CO2 produkované společností Toyota Logistics Services v přístavu Long Beach. Toyota v minulosti již ohlásila výstavbu závodu Tri-Gen, který bude celosvětově první megawattovou elektrárnou využívající palivové články s tavenými uhličitany, jejíž součástí bude i vodíková čerpací stanice. Závod na bázi 100% obnovitelného paliva bude využívat zemědělský odpad k produkci vody, elektřiny a vodíku na podporu provozu společnosti Toyota Logistics Services (TLS) v přístavu Long Beach.

 
Publikováno: 3. 8. 2018 | Počet přečtení: 651