hnv murr

Lev odstartoval - s TechMagazínem na palubě

Středeční odpoledne na pražském sportovním letišti Točná bylo rušné. Na svůj let kolem světa se tam připravoval aviatik Roman Kramařík, který se odtamtud jako historicky první Čech v podvečerních hodinách vydal na oblet zeměkoule na malém jednomotorovém letadle. Byli jsme samozřejmě u toho.

 

A to nejen ze slušnosti, protože jsme jedním z mediálních partnerů tohoto ambiciózního projektu, ale i kvůli tomu, abychom letci osobně předali výtisk TechMagazínu, věnovanému tématice leteckého průmyslu, který hodlá Roman Kramařík během své 30denní cesty, během níž stráví ve vzduchu 200 letových hodin a přeletí tři kontinenty a tři oceány, rovněž propagovat. Na 22 tis. námořních mil (ca 47 tis. km) dlouhé trase, během které ho čekají oblasti s monzunovým deštěm, ale i chladná Aljaška či teplé oblasti dálného východu, během níž bude na průběh letu dohlížet mezinárodní rozhodčí, pocestuje časopis na palubě stroje Cessna s registrací OK-TGM kolem světa s ním, a půjde-li vše podle plánu, měl by s odvážným sólovým pilotem přistát opět na domácí půdě 8. září na letišti Praha-Letňany (ano, to je to, kde první červencový týden koncertovali Rolling Stones) při příležitosti tamního tradičního dne letňanského letiště, připadajícího na toto datum. Finální fáze návratu z Británie do Prahy je symbolicky plánována po trase, kudy se do osvobozeného Československa vraceli piloti RAF.

Logistickou stránku projektu - plánování jednotlivých přistání, tankování paliva (vzhledem k tomu, že letoun používá specifický typ, který nemusí být všude na potenciálně využitelných letištích k dispozici), získávání potřebných povolení apod. zajišťují profesionálové ze společnosti ABS Jets. Na přípravách se podílel zhruba desetičlenný tým, který těžil především ze zkušeností s podobnými expedicemi a dodávacími lety. „Naplánování trasy představovalo velký objem práce, která byla započata několik týdnů před samotným odletem, předcházelo porovnávání různých variant provedení letu s ohledem na počasí, převládající vítr, ale i legislativní požadavky. Poté následovala intenzivní komunikace s letišti a ověřování dostupnosti služeb a paliva," říká Michal Pazourek, ředitel pozemního provozu ABS Jets s tím, že v případě potřeby jsou připraveni operativně reagovat na požadavky různých případných změn, které by se mohly vyskytnout.

Podrobnější informace o projektu i letu samotném lze získat na webu www.okridlenylev.cz, ale také v příštím (srpnovém) vydání TechMagazínu a na tomto webu, kde budeme o průběhu unikátního letu pořádaného ke 100. výročí vzniku samostatného Československa rovněž průběžně informovat.

 
Publikováno: 27. 7. 2018 | Počet přečtení: 1239