hnv murr

Jediná plovoucí jaderná elektrárna světa se vydala na cestu

Akademik Lomonosov, v současnosti jediná plovoucí jaderná elektrárna na světě, vyrazila na svou cestu z loděnic Baltijského závodu. Cílovou stanicí je Pevěk, kde bude kotvit a dodávat okolním obcím a průmyslovým podnikům elektřinu, teplo a pitnou vodu. Jaderné palivo zatím není na palubě a elektrárna jej nabere cestou.

 
Nejprve bude plovoucí elektrárna, která nemá vlastní pohon, dotlačena do Murmansku, což je domovský přístav flotily ruských jaderných ledoborců. Tady bude zavezeno do obou jaderných reaktorů, které má na palubě, jaderné palivo a proběhne celý cyklus spouštěných prací. První kritičnosti reaktory dosáhnou podle plánu na podzim 2018.

Vitalij Trutněv, vedoucí Ředitelství pro výstavbu a provoz plovoucích jaderných elektráren, které patří do struktury ruské korporace pro atomovou energii Rosatom, uvádí: “Jde o významný mezník jak pro náš projekt, tak pro celosvětový jaderný průmysl. Plovoucí jaderné elektrárny totiž umožní dodávat elektřinu a teplo do těch nejodlehlejších oblastí světa, čímž odstartují jejich udržitelný rozvoj. Při stavbě této elektrárny jsme vycházeli z více jak třech stovek reaktorroků bezpečného provozu jaderných ledoborců a do projektu jsme začlenili špičkové bezpečnostní a zabezpečovací systémy, takže půjde o jednu z nejbezpečnějších jaderných elektráren světa.”

V Pevěku nyní probíhá stavba nezbytné pozemní infrastruktury. Molo, transformátory, systémy vodního hospodářství a další pomocné provozy nezbytné pro zakotvení plovoucí elektrárny a vyvedení jejího výkonu na pevninu budou připraveny, až plavidlo dorazí na místo.

Podle plánu bude Akademik Lomonosov odtažen do přístavu v Pevěku v létě 2019. Průměrná cestovní rychlost lodní soupravy bude 3,5 až 4,5 uzlu (zhruba 6,5 až 8,3 km/h). Plovoucí elektrárna nahradí dosluhující Bilibinskou jadernou elektrárnu a Čaunskou uhelnou elektrárnu, což v důsledku povede k redukci emisí CO2 asi o 50 000 tun ročně. Po připojení k síti se Akademik Lomonosov stane nejsevernější jadernou elektrárnou na světě.

Srdce Akademika Lomonosova představují dva reaktory KLT-40S (každý o výkonu 35 MW), které vznikly úpravou verze z ledoborců pro energetické využití. Elektrárnu vyvinuli ruští jaderní vědci a lodní stavitelé. Nosné plavidlo dosahuje délky 144 metrů, šířky 30 metrů a výtlaku 21 000 tun. Akademik Lomonosov je první lodí svého druhu a nese jméno ruského vědce z 18. století Michaila Lomonosova.

Projektová doba provozu plovoucí jaderné elektrárny činí 40 let s možností prodloužení o dalších 10 let. Po ukončení provozu bude plavidlo přesunuto do speciálního vyřazovacího a recyklačního podniku.

Rosatom v současnosti vyvíjí optimalizovanou verzi plovoucí jaderné elektrárny, která bude mít reaktory RITM-200M (každý o výkonu 50 MW) vycházející z verze používané jadernými ledoborci nové generace. Kromě většího výkonu bude mít další verze plovoucích elektráren menší rozměry než její předchůdce.

Informace:

Plovoucí jaderná elektrárna byla vyvinuta s cílem dodávat elektřinu do těžko přístupných oblastí Ruska tak, aby nebyla vyžadována nákladná přepravní infrastruktura, velké zásahy do krajiny a drahá přeprava jaderného paliva. Přes 40 % ceny elektřiny vyrobené pomocí fosilních zdrojů tvoří cena uhlí, ropy nebo plynu a jejich přeprava a tento podíl je v odlehlých oblastech podstatně vyšší. Tento problém řeší malá a lehká plovoucí jaderná elektrárna, která má fixní náklady. Její malé reaktory mohou pracovat bez přestávky pro výměnu paliva tři až pět let, čímž snižují cenu elektřiny.

Potenciál plovoucích jaderných elektráren spočívá v oblastech s vhodným pobřežím, výpadky dodávek elektřiny a omezeným přístupem k jednotné přenosové soustavě. Tyto elektrárnu mohou být dopraveny na libovolné místo u pobřeží a připojeny k existující rozvodné síti.
 
Publikováno: 2. 5. 2018 | Počet přečtení: 672