hnv murr

Continental v Brandýse hledá „šéfa“ kobotů

Společnost Continental Automotive Czech Republic zavádí ve svém závodě v Brandýse nad Labem další sadu kolaborativních robotů. K pěti už fungujícím, tzv. kobotům, kteří ve výrobě se zaměstnanci spolupracují, se přidává dalších pět nových. S jejich intenzivním zaváděním firma počítá i v dalších letech.

 
Brandýská továrna firmy Continental patří mezi tradiční dodavatele automobilek, pro které vyrábí interiérovou elektroniku (autorádia, multimediální systémy a jejich displeje, palubní přístroje, ovládací panely klimatizací) či řídicí jednotky palivových systémů, s nimiž se můžete setkat ve značkách jako VW, Škoda, BMW, Fiat, Toyota, Volvo a v řadě dalších.

Dnes v tomto závodě pracuje více než 2900 zaměstnanců, a k nim se přidávají i kolaborativní roboti. Toho úplně prvního zde do plného provozu uvedli na podzim loňského roku. Stejně jako jeho kolegové má podobu robotického ramena, které manipuluje s komponenty a výrobky nebo provádí jejich základní testování. Příkladem může být přenášení desek plošných spojů z výrobního pásu do krabic či jednoduché testování funkčnosti tlačítek klimatizací. V příštích letech je plánováno i zavedení dvouramenných robotů. Zapojení kobotů do výroby má za cíl ulevit zaměstnancům od nejrutinnějších úkonů, aby se operátoři na lince mohli soustředit na složitější montážní operace. Spolupráce s kobotem je pro zaměstnance zcela bezpečná – okolo robota je neviditelné ochranné pole, tzv. senzorová „klec“, která když se naruší (např. částí těla nebo předmětem v „zakázaném“ perimetru), robot se zastaví do doby, než je překážka z ochranného pole odstraněna. Nemůže se tedy stát, že by kobot člověku jakkoliv ublížil.

Ani práci mu zjevně nevezme, jak nyní můžeme často slýchat a číst. „Koboti nikdy plně nenahradí člověka - naše výroba je na to až příliš složitá. Mohou však operátorům ulehčit od některých pohybů, které jsou ergonomicky náročné nebo monotónní. Dochází tím ke snižování rizika vzniku nemocí z povolání a vzniku chyb z nepozornosti při rutinních úkonech,“ říká Lenka Čížková, personální ředitelka brandýské továrny Continentalu. V ní naopak koboti zřejmě ještě nějaké pracovní místo vytvoří, protože firma nyní hledá pracovníka, který by celý projekt zavádění kobotů do budoucna zastřešil a doplnil tak tým několika inženýrů, kteří se nyní věnují programování robotických spolupracovníků. Jejich pohyby se dají naštěstí celkem snadno naprogramovat na dotekovém displeji a díky tomu je jejich obsluha dostupná širšímu spektru techniků a inženýrů, i když neovládají žádný programovací jazyk.
 
Publikováno: 10. 4. 2018 | Počet přečtení: 666