hnv murr

ŠKODA na výstavě Techno Classica

Na 30. ročníku výstavy historických vozidel a youngtimerů Techno Classica v německém Essenu představila mladoboleslavská Škoda řadu unikátních vozů, které formovaly její historii. K vidění byli zástupci luxusních vozů, předchůdci modelů se zvýšenou průchodností terénem (dnešní SUV) či otevřené modely a zástupci na poli motorsportu.

 

Dominantou expozice automobilky Škoda ve dnech 21.-25. března v Essenu byly vozy, které lze zařadit jako historické předchůdce dnes oblíbené kategorie SUV. Škodovka má v této oblasti velké zkušenosti, zejména ve stavbě vozidel se zvýšenou průchodností terénem a konstrukční robustností. Všestranný model TREKKA vznikal v letech 1966-1972 na Novém Zélandu na vozu Škoda Octavia a s rozsáhlým využitím jeho technických skupin, včetně motoru, převodovky a náprav. TREKKA se dodávala s některou z prakticky řešených dvou- až osmimístných karoserií. Díky malým převisům a solidní světlé výšce si dobře vedla i v terénu, ačkoli disponovala jen pohonem zadních kol.

Na bázi úspěšného modelu Škoda 1101 TUDOR vznikl v roce 1947 otevřený vojenský vůz s účelně střiženou karoserií, vybavenou mj. i sklopným čelním sklem a plátěnou stahovací střechou. Verze Škoda 1101 VO (a později P) sloužily armádě a v bezpečnostních složkách. V roce 1952 pak debutoval typ Škoda 973 ,Babeta‘. Jen 3,5 m dlouhý terénní vůz se vyznačoval přiřaditelným pohonem předních kol a extrémně dobrou průchodností terénem. Zvládal 58% stoupání, překonával překážky vysoké 25 cm a nezastavily ho ani 60 cm hluboké brody.

Zábavu v terénu evokuje i Škoda BUGGY typ 736, která na počátku 70. let vystihla módní trend lehkých "plážových" vozidel. Na podvozku modelu Škoda 100/110 se čtyřválcovým motorem o objemu 1,1 l a výkonu 53 k vzniklo v letech 1972-1975 pět návrhů nevšední buggy - jeden ve vývojovém oddělení automobilky, čtyři další v jejím odborném učilišti.

Vstup do segmentu SUV zahájila Škoda Auto v r. 2005, když na ženevském autosalonu představila atraktivní studii YETI, v září téhož roku pak na autosalonu ve Frankfurtu následovala studie otevřeného provedení YETI CABRIO s odnímatelnou pevnou střechou nad předními sedadly a stahovací plátěnou střechou nad druhou řadou sedadel.

Vedle předchůdců segmentu SUV si Škoda na výstavě připomněla i 60. výročí od zahájení sériové výroby nadčasově elegantního 2+2místného roadsteru Škoda 450, který začal sjíždět z výrobní linky v závodě v Kvasinách v červnu 1958.

Bohatou historii výroby luxusních vozů značky Škoda ilustrovala Škoda 645, která se veřejnosti představila poprvé na autosalonu v Praze v roce 1929. Pod kapotou pracoval 6válec o objemu 2,5 l, jenž podával výkon 45 k a umožnil vozu dosáhnout rychlosti až 90 km/h. Jako nová vlajková loď značky se v roce 1934 představila moderní Škoda 640 SUPERB. Ta měla tehdy inovativní šasi s centrální nosnou rourou a nezávislým zavěšením kol.

 
Publikováno: 27. 3. 2018 | Počet přečtení: 670