Ceratizit AMPER 2019

Nové přínosné technologie Toyoty

Toyota Motor Corporation vyvinula novou převodovku s plynule měnitelným převodem (CVT), 6stupňovou manuální převodovku, spalovací motor 2,0 l, hybridní ústrojí 2,0 l a systémy pohonu 4WD na bázi architektury TNGA (Toyota New Global Architecture). Nové technologie nabízejí mimořádné jízdní schopnosti s příznivějšími dopady na životní prostředí.

 
Nová bezestupňová automatická převodovka Direct Shift typu CVT používá jako první na světě tzv. rozjezdový převod, kterým výrazně zlepšuje účinnost přenosu sil za nízkých rychlostí jízdy. Výhodou jsou přímé a hladké reakce vozidla na pokyny od akceleračního pedálu, a nižší spotřeba paliva o 6 %.

V návaznosti na zástavbu rozjezdového převodu je řemen nově upraven pro vyšší převodové stupně. Nová modifikace nejenže zvyšuje účinnost přenosu sil řemenem, ale také umožňuje zvětšit celkové rozpětí převodů, a dosáhnout tak ve třídě 2,0 litru nejlepšího rozsahu převodových poměrů na úrovni 7,5.

Nově vyvinutá šestistupňová manuální převodovka (6MT) je o 7 kg lehčí oproti současné verzi a o 24 mm kratší. Tím se řadí mezi nejmenší převodovky na světě. Ústrojí 6MT vykazuje špičkovou účinnost přenosu sil, a to i v celosvětovém srovnání, zatímco systém řízení iMT (Intelligent Manual Transmission) automaticky reguluje otáčky motoru při řazení, a tak zajišťuje hladké změny převodových stupňů bez nepříjemných zpětných reakcí.

Nový zážehový řadový čtyřválec 2,0 l (Dynamic Force Engine) s přímým vstřikováním paliva využívá technologii vysokorychlostního spalování a systém variabilního řízení. Dosahuje i vyšší termodynamické účinnosti, což se odráží ve vysokém výkonu díky menším energetickým ztrátám např. v souvislosti s výfukovou a chladicí soustavou, pohybem mechanických částí a dalšími vlivy. Nové motory v porovnání se stávajícími jednotkami vykazují vyšší točivý moment za všech otáček – od nízkých až po vysoké – a předem splňují požadavky budoucích emisních norem.

Nově vyvinutý hybridní pohon 2,0 l THSII (Toyota Hybrid System) využívá tytéž technologie snižování rozměrů, hmotnosti a ztrát jako model Prius čtvrté generace. Nový systém dosahuje lepších jízdních schopností při zachování příkladné spotřeby paliva. Hybridní soustava při zrychlování snižuje otáčky motoru současně s intenzivnějším čerpáním elektřiny z baterie ve prospěch lineární akcelerace s pocitem agilnějšího zátahu.

Toyota vyvinula dva nové systémy pohonu 4WD s cílem zlepšit spotřebu paliva a dosáhnout příkladné ovladatelnosti, stability a terénních schopností daných pohonem všech kol. Vozidla s benzínovým motorem používají nový systém pohonu AWD s dynamickým vektorováním točivého momentu. Systém pohonu AWD s mechanizmem dynamického vektorování točivého momentu (který nezávisle rozděluje točivý moment mezi levé a pravé zadní kolo podle jízdních podmínek) umožňuje řidiči držet se přesně zamýšlené jízdní stopy. Jeho přínosem jsou skvělé terénní schopnosti i na nejnáročnějších cestách. Jeho součástí je i mechanizmus odpojování, který jako první na světě využívá rohatkové zubové spojky na hřídelích předních i zadních kol. V režimu 2WD tyto spojky zamezují v otáčení těch součástí pohonu, které přenášejí hnací sílu na zadní kola, čímž se výrazně snižují energetické ztráty ve prospěch nižší spotřeby paliva.

Nový systém pohonu E-Four bude nasazen v hybridních modelech. Uvedený systém oproti dosavadním řešením zvyšuje o 30 % celkový točivý moment přenášený na zadní kola, která jsou poháněna elektricky. Systém využívá nový řídicí systém, který optimálně rozděluje točivý moment na zadní kola podle aktuálních jízdních podmínek.

Součástí systému pohonu AWD s dynamickým vektorováním točivého momentu i nového systému E-Four je integrované řízení pohonu všech kol AIM, které slaďuje zapojení motoru, převodovky, brzdění a pohonu všech kol v zájmu co nejlepší ovladatelnosti a stability na jakémkoli povrchu.

V souvislosti s hnacími ústrojími na bázi architektury TNGA již Toyota oznámila plán do roku 2021 představit 17 verzí devíti motorů, 10 verzí čtyř různých převodovek, resp. 10 verzí šesti různých hybridních systémů. První čtyři součásti tohoto plánu představuje nová bezestupňová automatická převodovka, šestistupňová manuální převodovka, motor o objemu 2,0 litru a hybridní systém 2,0 litru.

V příštích pěti letech až do konce roku 2023 plánuje Toyota uplatnit hnací ústrojí na bázi TNGA přibližně v 80 p% vozů Toyota a Lexus prodávaných v Japonsku, Spojených státech, Evropě a Číně. Toyota předpokládá, že hnací jednotky na bázi architektury TNGA samy o sobě přispějí ke snížení spotřeby paliva a uhlíkových emisí vozů Toyota o více než 18 %.
 
Publikováno: 5. 3. 2018 | Počet přečtení: 282