Amper Defektoskopie Murrelektronik

Chatboti v každodenním životě

Chatbot je počítačový program, který funguje jako alternativa k zákaznickému servisu. Umí odpovědět na jednoduché otázky a v budoucnu by měl být úplně samostatný. Zatím si o takové nezávislosti můžeme nechat jen zdát. Chatboti jsou zatím „pouze“ hromada kódů a algoritmů.

 

Pokud jste někdy narazili na otázku, na kterou nemůžete najít odpověď, nebo se ne-můžete dovolat na zákaznickou linku, tak to jsou přesně problémy, které se budou řešit za pomocí chatbotů.

Úplně prvním chatbotem byla Eliza vytvořená v roce 1966 Josephem Weizenbau-mem. Její kvalita je samozřejmě s dnešními technologiemi nesrovnatelná. Ti nejlepší z nejlepších se hledají pomocí Turingova testu, který porovnává odpovědi robota a člověka, a vyhrávají prestižní soutěže. Současnou šampionkou je chatbot Mitsuku, která je k dispozici nonstop a dokáže reagovat i na vaši náladu. Takový druh chatbo-tů se již nápadně podobá umělé inteligenci.

Ve využití pro byznys se nejvíce nabízí souvislost se zákaznickým servisem. Chatbot může odpovědět na dotaz, vyhledat objednávku nebo pomoci s jejím provedením. Největším benefitem pro zákazníka je rychlost a bezchybnost. Nejnovější chatboti jsou schopni i vyhledat produkt na základě zákazníkova popisu. Využívání chatbotů probíhá primárně v propojení se sociálními sítěmi, a to nejčastěji přes smartphony. Podle investiční společnosti General Catalyst je přibližně 90 % času stráveného na smartphonech věnováno komunikaci přes e-mail a jiné messengery. Na všechny tyto platformy je implementace chatbotů vcelku jednoduchá. Expert na mobilní aplikace, americký GPShopperi mimo to ale varuje, že většina zákazníků zatím ještě vůbec nemá zájem chatboty při on-line nákupech využívat.

Siri, Alexa nebo Google Assistant – o těch jste nejspíš již slyšeli. Vždyť Siri už v roce 2015 odpovídala na bezmála 100 000 otázek každou minutu! V oblasti e-commerce je jedním z nejdoporučovanějších chatShopper a jeho chatbot Emma. Reaguje na zákazníkův styl a oblíbené barvy a umí doporučit módní kousky, které se k sobě ho-dí. Celá objednávka může být provedena přes messenger. Podobně fungujícím bo-tem se může pochlubit i H&M. Chatbot pojišťovny AXA vás zase během minuty pojis-tí. Reklamní agentura Zaraguza používá tuto technologii inovativním způsobem pro HR účely. Zadáte-li něco ve smyslu „práce“ nebo „brief“, chatbot vám pošle zadání, které musíte zpracovat, abyste měli šanci stát se členem týmu. I společnost MALL.cz představuje svého chatbota, kterému říkáme EVA. Umí odpo-vědět na základní otázky, doporučí vám kávovar v rámci nově zavedeného Kávové-ho klubu a zastane práci zákaznického servisu. Pomůže vám s reklamací a podá informace o stavu vaší objednávky. V současné době jsou její schopnosti omezené, ale v příštích několika měsících chceme na jejích možnostech zapracovat a výrazně je zdokonalit. Vyzkoušet ji ale můžete již dnes. Ráda zodpoví vaše dotazy.



„Inteligence“ chatbotů se bude určitě postupem času zvyšovat. Je tedy možné, že v budoucnu bude každá objednávka vyřízena zcela bez zásahu lidské ruky. Možná i poradenské služby budou fungovat na principu umělé inteligence. Už nebudete muset trávit dlouhé minuty na telefonu čekáním na pracovníka péče o zákazníky...

 
Publikováno: 9. 8. 2017 | Počet přečtení: 114