hnv murr

Pražské elektrobusy najely 60 000 km

České elektrobusy SOR dnes pokořili hranici 60 000 naježděných kilometrů. Jsou provozované na trase pravidelné pražské linky BB1 a BB2 mezi areálem BB Centrum a stanicí metra Budějovická. Dosud přepravily téměř 800 000 pasažérů.

 
Nasazení prvních bezplatných elektrických autobusů do provozu pražské hromadné dopravy je společným projektem developerské a investiční společnosti PASSERINVEST GROUP, Skupiny ČEZ a dopravní společnosti ARRIVA, kterým chtějí přispět ke zlepšení životního prostředí a snížení dopravního hluku v BB Centru a okolí.

Elektrobusy SOR EBN 9,5 byly nasazeny do provozu v únoru 2016. Jsou dlouhé 9,79 a široké 2,5 m, mají odlehčenou karoserii, dvojici dveří a s cestujícími jsou schopny na jedno nabití ujet až 150 km.

Denně najezdí každé z vozidel v průměru 100 km, a zvládne tak zhruba 50 jízd. Elektrobus pojme až 73 pasažérů a obě vozidla přepraví za den přibližně 3600 osob. Z nedávného průzkumu mezi zaměstnanci BB Centra vyplývá, že kyvadlové linky využívá 45 % dotazovaných. Nadpoloviční většina dotazovaných uvítala zařazení dvojice elektrobusů do pravidelného provozu, oceňuje jejich šetrnost k životnímu prostředí a je spokojena s jejich tichým chodem a čistším prostředím.

V praktickém provozu se dokonce ukázalo, že elektrobusy jsou tišší než trolejbusy, protože v jejich interiéru není slyšet zvuk trolejí. Při brzdění nebo jízdě z kopce navíc elektrobus o výkonu 120 kW rekuperuje a dobíjí touto energií vlastní baterie. Dobré jízdní vlastnosti si vozy udržují po celý rok, stabilitě např. v zimním období při sněhu nebo náledí pomáhá zatížení zadní nápravy těžkými bateriemi.

Zajímavosti:

• Akubaterie se 180 lithium-iontovými články mají celkovou kapacitu 172 kWh, což odpovídá průměrné denní spotřebě 25 českých domácností?

• Po celodenním provozu má elektrobus z trasy Budějovická - BB Centrum (při nabíjení 3× 400 V/32 A) opět 100 % plné baterie za 6 hodin?

• V elektrobusech v BB Centru je wifi pokrytí.

• Energii pro nabití plné kapacity baterií jednoho elektrobusu dokázala loni jaderná elektrárna Temelín vyrobit za necelou půlvteřinu?
 
Publikováno: 17. 7. 2017 | Počet přečtení: 611