hnv murr

„Betálné tablet“ ve službách zákona

Městská policie Brno se rozhodla činnost v terénu výrazně zefektivnit a strážníci tak využívají při své práci pro zajištění služby a veřejného pořádku odolné tablety Panasonic Toughpad FZ-M1. Až vás budou strážníci v moravské metropoli pokutovat, budiž vám útěchou, že k tomu využívají ty nejmodernější technologie. Filci maj špicové tablet…

 
Běžnou součástí práce strážníků - ty brněnské nevyjímaje - je, že při zjištění přestupku či řešení jiné události v terénu kontaktují vysílačkou dispečera, jemuž nadiktují vše potřebné, případně zažádají o zjištění dodatečných informací - např. pro ověření totožnosti osoby. Vzhledem k nepoměru mezi počtem dispečerů a hlídek v terénu, zcela běžně docházelo k čekání na komunikaci a k časovým prostojům, někdy i delším než 15 minut. Časově náročná byla i následná činnost strážníků po návratu na služebnu, kdy musí do informačního systému zadávat další údaje včetně fotodokumentace. Čas, který by mohli strážníci věnovat práci v terénu, tak spotřebovávala administrativa.
Mobilní řešení tento zažitý postup výrazně mění. V roce 2014 se Městská policie Brno rozhodla pořídit odolné tablety vhodné pro použití v terénu. Prvotní zájem se týkal tabletu pro digitální komunikační systém TETRA, nicméně výrobce produkci tohoto zařízení bez náhrady ukončil a strážíci proto pořídili - i na základě kladných referencí od Zdravotnické záchranné služby Jihomoravského kraje - 80 tabletů Panasonic Toughpad FZ-M1 s podporou GSM komunikace.

Informace okamžitě po ruce
Díky možnosti okamžitého zadávání údajů v terénu, které nevyžaduje čekání na komunikaci s dispečerem, je činnost strážníků efektivnější. Základem systému jsou ergonomické odolné tablety Panasonic Toughpad FZ-M1 s vysokou odolnosti vůči okolním vlivům, vybavené mobilní konektivitou, GPS modulem, fotoaparátem i multidotekovým 7“ displejem s WXGA rozlišením. Softwarovým základem uceleného mobilního řešení je klientská aplikace vyvinutá programátory Městské policie Brno, která zohledňuje specifikace práce v terénu a maximálně využívá možností dotykového ovládání včetně podpory gest. Aktuální rozsah mobilního řešení zahrnuje i moduly pro automatické rozpoznávání registračních značek nebo informování o „černých“ skládkách. Budoucí vize vedení Městské policie Brno je integrace s centrálními registry řidičů, což by mělo umožnit efektivní projednávání dopravních přestupků přímo na místě a automatické hlášení na Brněnské komunikace. Zásadním posunem bude i možnost řešení pořádkových přestupků přímo na místě, zadávat a ověřovat fyzické i právnické osoby, i možnost přístupu do registru přestupků pro případ jejich častého opakování a také zasílání pravidelných a opakovaných činností, jako jsou kontroly různých lokalit a zjišťování jejich stavu.
Mezi další možnosti nového řešení patří skenování identifikačního kódu informačního lístku o přestupku, např. za účelem on-line zjištění, zda ke spáchání došlo v aktuální lokalitě. Strážníci tak velmi snadno odhalí i snahy některých řidičů o odlákání pozornosti pomocí staršího informačního lístku. Součástí systému je i automatické doplňování místopisných názvů na základě GPS souřadnic, díky kterému již strážníci nemusí do protokolů z paměti či pomocí map dohledávat přesnou místopisnou identifikaci.

Strážníci si novinku pochvalují
Mobilní řešení bylo strážníky přijato velmi kladně, zejména díky eliminaci prostojů způsobených čekáním na komunikaci s dispečerem. Zcela zásadní výhodou je on-line způsob komunikace, kdy nutnost synchronizace s dispečerem klesá na minimum a strážníci i centrální pracoviště mají vždy všechny potřebné údaje okamžitě k dispozici. To např. umožňuje, aby dispečer zaslal konkrétní hlídce informace o objektu, ke kterému strážníky vyslal na základě hlášení z pultu centralizované ochrany. On-line konektivita nicméně není kritickým požadavkem, při její nedostupnosti mohou strážníci i nadále využít klasických vysílaček. Vůbec přitom neplatí, že by si novinku pochvalovali jen progresivní strážníci se zkušenostmi s mobilními technologiemi, a to i přes skutečnost, že pro strážníky může být někdy jednodušší zprávu dispečerovi nadiktovat. Na kladném přijetí nového řešení se podílela i podrobná proškolení a zjišťování zpětné vazby již v průběhu návrhu a vývoje aplikace. „U mobilních řešení používaných strážníky je pro nás velmi důležitá nejen odolnost zařízení, ale také jejich spolehlivost a možnost přizpůsobení konkrétním aplikačním požadavkům městské policie. Dosavadní zkušenosti jednoznačně prokazují, že rozhodnutí pro odolné tablety bylo správné,“ říká Libor Diviš, Vedoucí oddělení systémové podpory z Městské policie Brno.
 
Publikováno: 3. 3. 2017 | Počet přečtení: 836