hnv murr

Škoda sází na ekologická řešení

Automobilka Škoda rozšiřuje svou ekologickou logistickou flotilu a v závodě v Mladé Boleslavi nasazuje čtyři kamiony s pohonem na stlačený zemní plyn (CNG). Tato vozidla budou využita pro dopravu v areálu závodu, další bude určen pro dodavatelskou firmu. Pohon na CNG umožňuje významné snížení emisí škodlivin a přepravních nákladů.

 
Po dvouměsíční zkušební fázi jsou čtyři kamiony s pohonem na CNG v každodenním provozu v areálu hlavního výrobního závodu v Mladé Boleslavi. Další ekologický kamion bude využívat dodavatelská firma na trase Mladá Boleslav - Stráž nad Nisou. Tuto 120 km dlouhou trasu absolvuje 12krát týdně a v porovnání s vozem s běžným naftovým motorem ušetří 16 t CO2 ročně.

Kamiony, poháněné zemním plynem, se oproti vozidlům s konvenčním pohonem vyznačují podstatně nižšími emisemi a ve zkušebním provozu zabodovaly i o 30 % sníženými náklady na pohonné hmoty. Emise oxidů dusíku (NOx) klesly o 80 až 90 %, emise oxidu uhelnatého (CO) se snížily celkem o 90 %. Při průměrné spotřebě necelých 50 kg CNG na 100 km se emise polétavého prachu sníží až o 95 %, emise CO2 o 25 %.

Další pokrok v oblasti ekologie představují takzvané ,gigalinery‘, které Škoda začne využívat na vybraných trasách k přepravě nákladů od dodavatelů a zpět. Tyto nákladní soupravy o délce až 25 m pojmou a převezou 150 m3 nákladu – o 50 % více než běžný kamion. Škoda tak sníží počet jízd na 292 kilometrů dlouhé trase mezi Mladou Boleslaví a Rokycany z 53 na 35 týdně – ročně to představuje o 250 000 km méně a snížení emisí CO2 o zhruba 200 tun ročně. Dalším benefitem jsou nižší přepravní náklady.

Škoda pro výrobní logistiku v hlavním závodě v Mladé Boleslavi sází i na lokálně bezemisní dopravní prostředky na bateriový pohon. Jedna souprava elektrického tahače se dvěma přívěsy byla v rámci pilotního projektu dodatečně vybavena solárními panely. Fotovoltaické moduly pak za jízdy dobíjejí ion-lithiové akumulátory. Elektrické tahače denně ujedou zhruba 70 km. Od využívání solární energie si Škoda slibuje roční úsporu ve výši zhruba 10 %. Pokud se zkušební provoz osvědčí, vybaví automobilka fotovoltaikou více těchto vozidel. Vedle těchto elektrických tahačů je v závodech společnosti ŠKODA AUTO nasazeno dalších 18 logistických tahačů, poháněných elektřinou.

Elektroofenzíva a ofenzíva CNG v oblasti logistiky představují další součásti pestrých ekologických aktivit, které ŠKODA rozvíjí v rámci strategie ,GreenFuture‘. Tato strategie spočívá na několika pilířích:,GreenProduct‘ se zabývá vývojem co nejekologičtějších vozů – a jak dle spotřeby paliva, tak dle použitých materiálů a jejich recyklovatelnosti. Pomocí ,GreenRetail‘ podporuje značka ekologické hospodaření svých prodejních a servisních partnerů. ,GreenFactory‘ shrnuje všechny aktivity, směrující k výrobě, šetrné k přírodním zdrojům. Do tohoto pilíře patří i

,GreenLogistics‘ pro ekologická řešení v oblasti logistiky. Pro blízkou budoucnost sleduje automobilka vizi, že většina dodavatelů, sídlících v blízkosti českých závodů, bude své komponenty k linkám v budoucnu dodávat výhradně kamiony s alternativním pohonem.
 
Publikováno: 24. 2. 2017 | Počet přečtení: 746