rosler murr Schunk

Audi e-tron: auta jako ze sci-fi

Pod názvem R8 e-tron představila automobilka Audi unikátní elektromobil s vlastnostmi supersportu a futuristickými rysy, který jako by vypadl ze scénáře vědeckofantastického akčního filmu. Nadpis je, pravda, trochu zavádějící, protože e-tron byl vyprodukován v malé sérii a reálně existuje, a ačkoli se nebude sériově vyrábět, věci z něj se objeví v jiných vozidlech značky charakterizované čtyřmi propojenými kruhy.

 

Občas jsou věci, které se vám v životě přihodí až k neuvěření. Jeden den se proháníte ulicemi moderního Berlína v nostalgické atmosféře v trabantu, vozidle, které charakterizovalo bývalou NDR, a druhý den se v naopak v historickém areálu dnes již rovněž bývalého letiště Tempelhof, které je spojeno hlavně s Německem předválečných let, následující érou nacistické Třetí říše a poválečným vzdušným mostem zásobujícím Západní Berlín, ocitnete v automobilové budoucnosti. Právě impozantní Tempelhof (mimochodem svou rozlohou je po Pentagonu druhou největší budovou na světě) si společnost Audi zvolila pro prezentaci svých novinek v oblasti alternativních pohonů „Audi future lab: tron experience“. A to jak vozidel samotných, tak unikátní technologie e-gas, která bude pro jedno z nich dodávat palivo získávané z CO2.

Rychlé vozy na Tempelhofu
K navození atmosféry připravila automobilka testovací jízdy s technologickým klenotem v podobě hi-tech nabitého sportovního vozu Audi R8 e-tron. Roadster Tesla, či elektromobily podobné kategorie by v něm měly zjevně silnou konkurenci, ale tento vůz byl vyroben pouze v malé sérii určené k odzkoušení různých technologií a konstrukčních řešení, a do obchodů se nechystá.
Po stisku startovacího tlačítka se ozve zaburácení sportovního motoru – novinka, u elektromobilu nezvyklé, takže řidič má plnohodnotný pocit, že sedí za volantem skutečně „nadupaného“ vozu. Což je v podstatě pravda, protože díky elektropohonu, nevyžadujícímu převodovku (ta je jednostupňová s poměrem 1:6) vystřelí auto dopředu prakticky okamžitě a z nuly na 100 km.h-1 zrychlí během 4,2 s. Tři jízdní režimy (ekonomický, automatický a dynamický) a jejich kombinace dávají řidiči možnost volby úrovně kontroly nad vozidlem, které díky mohutné sadě baterií Panasonic-Toshiba, zajišťující nízké těžiště, sedí i v krkolomných zatáčkách jak přibité. Monumentální letištní areál tak na chvíli opět ožil zvukem motorů – tentokráte automobilových. Teprve až s odstupem vám ale dojde, že něco je tady jinak: v kabině sice motor zní jak o závod, ale vozy po dráze kloužou prakticky potichu, bez ohromujícího zvuku motorů hnaných do vysokých otáček. A že e-tron jede opravdu svižně: maximální rychlost je systémově omezena na 200 km.h-1 a i když vůz bez problémů zvládne i větší tempo, nemá to smysl, říkají jeho tvůrci, protože spotřeba baterií pak enormně roste a „nádrž“ na energii by tak mohla být prázdná třeba během 10 – 15 minut. Ale i v rychlostech nižších než maximum ovšem zážitek z jízdy tímto hi-tech kouskem stojí za to.
K zajímavým konstrukčním prvkům patří např. kombinace hliníkové lehké konstrukce s navazujícími karbonovými prvky, v nichž jsou uloženy různé systémové části vozidla, se zaměřením na maximální ochranu a bezpečnost jak posádky vozu, tak jeho motorového a bateriového vybavení. Unikátní jsou i pružiny tlumičů vyrobené z plastu zesíleného skelnými vlákny, lehčí než klasické ocelové, s vysokou pružností a odolností. Vše, co může snížit hmotnost vozidla, se počítá. Kromě bateriového modulu skvěle integrovaného přímo do konstrukce vozu, či elektronickému ovládání řady funkcí „by-wire“ zaujmou i detaily jako je např. kamerka s displejem místo zpětného zrcátka. Oproti klasickému řešení je výhodnější nejen v přehlednějším obrazu, ale třeba i v případě, kdy místo oslnění dálkovými reflektory zezadu se blížícího vozu je v noci před očima řidiče neškodná bílá plocha.

Nové A3 e-tron: vycházející hvězda
A přestože sportovní R8 e-tron podle všeho do běžné sériové výroby nepůjde, zkušenosti, technologie a různé prvky, které byly při jeho vývoji a výrobě použity, by měly najít uplatnění v jiných modelech nové řady Audi, včetně dvou zároveň představených novinek, které by se měly objevit na trhu již brzy.
Jedním z nich je Audi 3 e-tron připravovaný pro příští rok – plug-in hybrid, který pod slupkou „běžného“ vozu skrývá přehlídku hi-tech. Na elektriku zvládne ujet zhruba 50 km, s motorem dalších 180 km. Energii čerpá z 250 – 400V baterie uložené dole vzadu, kterou tvoří 4 moduly po 12 článcích v krytu z litého hliníku. Vůz má velmi účinný systém řízení teploty, kontrolované pláty s chladicí kapalinou, která je neustále monitorována. Chladicí systém umožňuje rozdělit ji na dva proudy, každý o jiné tepelné hodnotě ve velmi přesném a bezpečném oddílu. Kapalinou chlazený elektromotor je perfektně integrovaný do převodovky, s níž díky tomu optimálně spolupracuje, konstrukčně oddělená je dvojitá 6rychlostní spojka s-tronic. Celkově je pohonný systém velmi kompaktní, systém nabízí i předehřátí pohonné jednotky pro snazší start. Vícestupňový rekuperační systém regeneruje až polovinu brzdné energie, speciální aplikace ukazuje nejbližší nabíječku.
Elegantní nabíjecí stanici v designu Audi nabízí automobilka k vozu jako doplňkové vybavení za příplatek.

Wankel se vrací na scénu – v nejmenším z e-tronů
Další z připravovaných novinek je hybridní Audi A1 e-tron, chystané rovněž pro příští rok, kterým Audi vstupuje do segmentu menších hybridních vozidel vyšší třídy. Subkompaktní vůz se poprvé představil jako elektrický koncept na autosalonu v Ženevě 2010, a nyní přichází v pro uživatele praktičtější hybridní podobě, označované jako elektromobil s rozšířeným dojezdem. Původní pístový spalovací motor A1 byl v případě e-tronu nahrazen 85 kW elektromotorem, kterému však asistuje malý rotační Wankelův motor pod podlahou zavazadlového prostoru. Ten je určen jako rozšíření generátoru a podle názoru tvůrců vozu, díky svým kompaktním rozměrům, je ideálním řešením pro malé auto, jako je A1, kdy jeho malá kapacita a konstantní otáčky motoru pomáhají účinně snižovat spotřebu paliva.

Když jedno palivo nestačí
Ještě dříve než A1 e-tron se však na trhu (včetně toho českého) objeví letos (koncem roku) další pozoruhodná novinka s označením Audi 3 g-tron. Písmenko g v názvu napovídá, že pohon obstarává plyn (gas), ale zajímavá je kromě toho i technologie, kterou se vyrábí. Projekt Audi 3 g-tron zahrnuje totiž kromě vozidla i celou továrnu na výrobu syntetického paliva pro něj – nová „trojka g-tron“, je koncipována jako tzv. bi-fuel systém s možností využívat dvě různá paliva. Kromě benzínu bude moci jezdit i na CNG či metan. V případě Audi nazývaný e-gas a vyráběný speciálním procesem z CO2, což je plyn, na který je zaměřeno globální tažení proti exhalacím, jež v tomto případě může poskytnout užitečné služby jako výchozí surovina pro ekologičtější palivo (tedy v případě, že je dokonale spalován, protože jinak je řazen mezi tzv. skleníkové plyny ohrožující naši atmosféru). Jak zdůrazňují zástupci Audi, jde o palivo stoprocentně kompatibilní se stávající infrastrukturou, a není závislé na fosilní ch zdrojích nebo biomase. Počítá se s vybudováním celkem tří závodů na e-gas, první už je hotov. E-gas bude (zatím ovšem jen v Německu) distribuován do vybrané sítě čerpacích stanic. Jako první jsou na řadě místa, kde již fungují CNG plničky. A potěšitelná zpráva je, že by měl být levnější než nafta.
I Audi 3 g-tron se může pochlubit inovacemi, jako jsou např. ultralehké konstrukce či vyspělé informační a zábavní systémy, ale i nejmodernější technika pohonu na stlačený plyn. Nádrže využívají novou kombinaci materiálů spojených velmi odolnou epoxidovou pryskyřicí. Vnitřek je z polyamidového polymeru nepropustného pro plyn, střední vrstvu tvoří polymer vyztužený uhlíkovými vlákny, zajišťující extrémně vysokou pevnost, a povrchová vrstva je z polymeru zpevněného skelnými vlákny chránící nádrž před poškozením zvenčí. Díky této ultralehké konstrukci má každá nádrž na 7 kg plynu stlačeného až na 200 barů o 27 kg nižší hmotnost než konvenční vysokotlaké řešení. Důležitou součástí systému je i elektronický regulátor, který zajišťuje snížení tlaku ve dvou krocích na 5 - 9 barů podle režimu, v němž motor právě pracuje. Pokud tlak v nádržích klesne na 10 barů, řídicí jednotka automaticky přepne na benzinový pohon.
Pohonnou jednotkou pro g-tron je motor 1,4 TFSI upravený pro plynový pohon, přičemž pouze na plyn (metan či CNG) ujede Audi A3 Sportback g-tron 400 km, dalších 900 na benzín, takže celkový dojezd 1300 km je srovnatelný s motory TDI, ale nesrovnatelné jsou emise: výrobce uvádí emise pouhých 30 g CO2/100 km.
 

 
Publikováno: 25. 8. 2013 | Počet zobrazení: 2180 článek mě zaujal 496
Zaujal Vás tento článek?
Ano