Ceratizit SPS AMPER 2019 EuroBlech Murrelektronik

Oblíbenost homeworkingu roste. Pozor ale na 5 jeho rizik!

Homeworking neboli práce z domova patří k trendům poslední doby. Je stále populárnější mezi firmami i zaměstnanci hlavně proto, že přináší možnost skloubit rodinný a pracovní život. Má ale svá úskalí a rizika. Toto jsou hlavní z nich:

 

Riziko komunikační izolace
Práce z domu je skvělou možností pro firmu i zaměstnance. Je třeba pak ale bedlivě sledovat a analyzovat probíhající komunikační procesy, protože to, co si povíte ve společné kanceláři, žádný komunikátor nenahradí. Manažer i zaměstnanec si mohou myslet, že např. Skype osobní kontakt zastoupí, ale praxe ukazuje, že je dobré tuto cestu stálé komunikace přes počítač nebo mobilní přístroj kombinovat s osobními schůzkami nebo poradami. Obě strany se také musí naučit, jak řešit konkrétní modelové situace, zda přes telefon, e-mail nebo okamžitou domluvou osobní schůzky.
Firemní data jsou v nebezpečí
Mnoho firem není na homeworking a vzdálený přístup k citlivým datům technologicky připraveno. „K firemní poště, do interních systémů i k citlivým datům lze dnes běžné přistupovat odkudkoli. Proto firmy musí tyto přístupy profesionálně zabezpečovat. Firmy mají právě v této oblasti velké nedostatky a možná i toto brání masivnějšímu rozvoji homeworkingu,“ říká Ondřej Kubeček ze společnosti System4u, zaměřené na systémy správy mobilních aplikací pro firmy.
Doma nic neuděláte
Homeworking oproti klasické práci v kanceláři klade vyšší nároky i na zvládání některých „měkkých dovedností“, k nimž patří hlavně tzv. selfmanagement (sebeřízení), schopnost zorganizovat si čas a komunikační dovednosti. V domácím prostředí je mnohem složitější najít sílu k udržení vytyčeného časového plánu. Nejčastějším důvodem je nejasné vymezení pracovního prostoru a časového režimu Práce/Volno. Nejdůležitější tedy je si efektivně vymezit čas a prostor na práci a vše pak pečlivě dodržovat.
Složitější vedení týmu
Homeworking klade vyšší nároky na vedení lidí, a to po stránce motivační, komunikační i kontrolní. „Manažeři musí praktikovat zcela jiný způsob kontroly nad pracovními výkony zaměstnanců. Je zde třeba vysoké dávky důvěry ze strany manažerů, vyvážené mírou odpovědnosti na straně zaměstnanců,“ říká, ředitel Počítačové školy Gopas Jan Dvořák.
Zvýšené náklady na IT a telekomunikace
Efektivně fungující homeworking může přinést zvýšené náklady na IT a telekomunikační vybavení. Pracovníci fungující z domova potřebují hlavně pracovní mobil a počítač. Firma ale zároveň potřebuje dostatečně zabezpečit externí přístup k firemním datům, což vyžaduje investici do odpovídajícího řešení.
 

 
Publikováno: 9. 8. 2013 | Počet zobrazení: 1319 článek mě zaujal 252
Zaujal Vás tento článek?
Ano