hnv murr

Služby pro železnice v novém centru SKF budou zajišťovat i Češi

Počátkem května letošního roku otevřela společnost SKF v polských Katowicích své nejnovější středisko v celosvětové síti tzv. SKF Solution Factory, která tak nyní zahrnuje již 23 specializovaných center. Tato „továrna na řešení“ bude poskytovat zákazníkům ze střední a východní Evropy přístup ke službám a řešením, které se opírají o 5 technologických platforem SKF, kterými jsou ložiska, těsnění, služby, mazací systémy a mechatronika (viz. interview na str. 8-9).  

 

Úkolem SKF Solution Factory je vytvořit pro zákazníky řešení na míru, ať už jde o pomoc s řešením problému u konkrétního stroje nebo např. programu řízení životního cyklu výrobních a technologických prostředků. Použitá řešení jsou pak sdílena všemi pobočkami SKF, a zákazníci i týmy specialistů SKF tak mohou čerpat z unikátní databáze projektů a řešení. Základní nabídku služeb katovické SKF Solution Factory tvoří opravy vřeten obráběcích strojů, opravy hydraulických válců a zakázková výroba těsnění.

Renovace ložisek pro železnice
Jednou z klíčových součástí nabídky nové SKF Solution Factory jsou služby pro železniční sektor, na nichž se budou významnou měrou podílet i specialisté z českého zastoupení firmy. Jde např. o renovace ložisek, které mohou výrazně přispět ke snížení emisí CO2 - ve srovnání s výrobou nového ložiska se při renovaci spotřebuje až o 97 % méně energie. Tento postup, který prodlužuje provozní trvanlivost ložisek, zabraňuje předčasné likvidaci mnoha dílů a renovace ložiska, které může ještě dlouho pracovat, dokáže skutečně významně snížit náklady.
V zásadě znamená rozebrat ložiska na jednotlivé díly a ty poté renovovat, opravit či vyměnit. Opotřebované díly, jejichž zhoršující se stav ovlivňuje funkci nebo trvanlivost celého ložiskového systému, jsou vyměněny, stejně jako náplň plastického maziva a kontaktní těsnicí systémy. Repasované ložisko či jednotka musí splňovat stejné nároky zákazníka jako nový výrobek a zajistit spolehlivé ujetí předepsaného počtu km obdobně jako nový produkt.
Výhody renovace
Renovace ložisek zásadně přispívá k optimalizaci nákladů životního cyklu:
-    významné snížení nákladů ve srovnání s novými nápravovými ložisky
-    delší provozní trvanlivost
-    lepší dostupnost, a tedy i snížení skladových zásob
-    analýza poškození a zkoumání nápravných opatření
-    lepší provozní vlastnosti dosažené modernizací
-    zpětné informace o funkci aplikace přispívají ke zlepšení provozních technických řešení a technických řešení pro údržbu, která jsou poskytována zákazníkům
-    nižší dopady na životní prostředí (vzniká menší množství odpadu, je spotřebováno méně surovin a energie).
Renovace je často otázkou spolupráce mezi dodavateli a zákazníky. Jak zdůrazňuje SKF Railway Business Developement Manager Milan Soukup, SKF k ní může výrazně přispět i svými znalostmi a zkušenostmi v souvisejících oblastech, jako např. diagnostika, mazání, montáž, bezdemontážní diagnostika, analýza poškození ložisek a technicko-konzultační služby. Vzhledem k tomu, že během více než 100letého působení se skupina SKF stala nejen synonymem progresívní ložiskové techniky, ale i předním světovým dodavatelem pro železniční průmysl, poskytuje pro tento sektor širokou nabídku služeb.

Služby podložené léty zkušeností
Většina služeb má modulární charakter, a je lze využít k vypracování konkrétních konstrukčních návrhů nebo řešení modelů údržby. Nabízené balíčky služeb, přizpůsobené potřebám výrobců a provozovatelů, zahrnují např. testování, montáž, prodej náhradních dílů, renovace a logistické služby. Služby SKF pro železniční průmysl zahrnují celosvětovou síť výrobních a servisních závodů s vysoce kvalifikovanými místními aplikačními a servisními techniky a také síť středisek specializovaných na renovace, do níž patří i nový závod v Katowicích. Veškeré práce provádějí specialisté podle přísných specifikací SKF a požadavků zákazníků, kteří mohou využívat cenné, často unikátní zkušenosti nashromážděné za mnoho desetiletí v oblasti renovace železničních ložisek.
Vývoj SKF v této oblasti se zaměřuje mj. na utěsněné nápravové ložiskové jednotky a nápravové skříně navržené podle požadavků zákazníka, i na mechatronická systémová řešení určená pro měření provozních parametrů a monitorování stavu podvozků. Mazací systémy zahrnují rovněž řešení pro mazání okolků kol, které snižuje tření a opotřebení v místě styku kola a kolejnice. Systém může být instalován podél trati a zajišťovat mazání kolejnic anebo na vozidle a mazat okolky.
Aktivity SKF v železničním sektoru jsou zaměřeny na různé oblasti s ohledem na hlavní faktory ovlivňující vývoj v oboru jako např.:
-    Zvýšení rychlosti (snižováním tření mezi kolem/ložiskem a kolejemi)
-    Zvyšování projezdové vzdálenosti
-    Prodlužování životnosti mezi servisními intervaly,
-    Projekty a design umožňující lepší a snazší údržbu i komfort pro pasažéry
-    Legislativní procesy a interoperabilitu (TSI) – zvláště významné v Evropě, kde funguje řada různých systémů), testování a schvalovací procesy apod.
 

 
Publikováno: 4. 8. 2013 | Počet zobrazení: 2356 článek mě zaujal 589
Zaujal Vás tento článek?
Ano