hnv murr

Lokomotivy pro východ s českým rodokmenem

Pro CZ LOKO, jednoho z hlavních českých výrobců železničních vozidel, byl loňský rok přes neutěšenou hospodářskou situaci na domácí i evropské scéně vcelku příznivý. Poté, co na loňském ročníku Czech RailDays představila firma motorovou lokomotivu zcela nové generace, se může letos pochlubit ve svém výrobním programu další novinkou - a to hned dvěma novými stroji, které připravila a bude vyrábět ve spolupráci se zahraničním partnerem. 

 

Jako první český subjekt získala také významnou evropskou certifikaci pro železniční průmysl - certifikát pro vyvažování slepených kol lepením vyvažovacích tělísek pro opravy železničních dvojkolí. Podrobnosti nám sdělil Ing. Jiří Štěpánek, technický ředitel akciové společnosti CZ LOKO.

Jaký byl pro CZ LOKO uplynulý rok? Podstatná část vašich aktivit je zaměřena na trhy střední a východní Evropy a zejména na Rusko. Jak se firmě daří v těchto teritoriích?
Zhodnotím uplynulý rok především z pohledu technika – rozhodně byl hektický a náročný. Vždyť jen prototypů jsme vyrobili jedenáct, tedy téměř každý měsíc něco nového, pro zákazníky od České republiky po Rusko, od Estonska po Bosnu a Hercegovinu. Nutno ale říci, že naši pracovníci svěřené úkoly zvládli a rozšířením našeho produktového portfolia položili dobrý základ do budoucích let. Ale ani letos a ani v budoucnu rozhodně zahálet nebudeme.

Dokončili jste vývoj dvou nových lokomotiv ve spolupráci s ruskými firmami. Jaké jsou plánované oblasti jejich použití? Můžete tyto dvě novinky přiblížit podrobněji?
V letošním roce jde do provozu opět několik prototypů, které vznikly v našich konstrukčních kancelářích a následně jako paket byly dodány k montáži do Vilniusu. Především se nám podařilo zúročit zkušenosti ze stavby prototypu asynchronní motorové lokomotivy 744.0 a pro Litevské železnice jsme vyvinuli řadu TEM LTH. Při jejím návrhu byla použita celá řada shodných dílů i přesto, že lokomotiva je na širokorozchodném pojezdu a dle přání zákazníka vybavena pouze spalovacím motorem Caterpillar C27 o výkonu jen 709 kW, zato splňujícím současně platné legislativní požadavky EU Stage IIIB. Jde o celosvětově vůbec první instalaci motoru tohoto typu do lokomotivy. Výhledově připravujeme také variantu této lokomotivy ve verzi dle legislativy GOST.
Druhým prototypem je hybridní posunovací lokomotiva TEM35, která se v současné době podrobuje certifikačním zkouškám pro provoz na tratích Ruských železnic - RŽD. Tato lokomotiva je kromě standardního spalovacího motoru vybavena ještě superkapacitorem. Jde o zařízení, které dokáže velmi rychle akumulovat přebytečnou energii vzniklou například při elektrodynamickém brzdění a následně ji dle potřeby zužitkovat při rozjezdu vlaku. Předpokládá se tak nemalá úspora paliva při práci na posunu i v traťové službě. Použitá technologie je pro nás úplnou novinkou a zkušenosti z jejího nasazení posunou technické možnosti naší firmy opět o další úroveň výše.

Jak náročné bylo splnit požadavky respektující podmínky provozu v tamních podmínkách? V čem jsou stroje pro Rusko specifické?
Podmínky pro stavbu lokomotiv v tomto teritoriu jsou opravdu specifické a často velmi náročné. Pohybujeme se ve zcela jiném prostředí, a to jak z hlediska klimatického, tak legislativního. Vždyť normy GOST uvažují pro mírné klima teploty již od –50 °C! Další nutností je používání některých komponent místní provenience, jak z důvodu nutnosti „lokalizace“ produkce, tak kvůli legislativním požadavkům na certifikáty a schválení. Nenechali jsme se ovšem překvapit a plně jsme aplikovali naše zkušenosti ze stavby lokomotiv TEM TMX pro RŽD, mohli jsme využít poznatky z předchozích projektů.

Platí ještě stále, že české lokomotivy mají v Rusku dobré jméno, nebo už se tam prosadila konkurence? Modernizace ruských železnic je lukrativní projekt a žádný z železničních výrobců si asi nechce nechat ujít šanci se na něm podílet…
Ruský trh je opravdu obrovský a možnost uplatnění tu najdou, a také nacházejí, všichni světoví výrobci lokomotiv, kteří většinou postupují stejně jako my – spolupracují s místním partnerem. Českých lokomotiv jezdí v Rusku velké množství a i to, že dnes nejsou vyřazovány, ale dále modernizovány, ukazuje na jejich kvality. I když na tomto teritoriu působíme pod hlavičkou gigantu Transmašholding, tak je tu firma CZ LOKO všeobecně známá a je vnímána jako zkušený nositel technologií, především pro segment posunovacích motorových lokomotiv. Také je nutno zdůraznit, že už se zdaleka nejedná jen o pouhé modernizace, ale především o výrobu zcela nových vozidel.

Loni jste na Czech Raildays uváděli lokomotivu zcela nové generace, co máte připraveno pro letošní ročník? Na čem firma pracuje nyní, resp. co připravuje CZ LOKO do budoucna?
Vzhledem k velkému množství prototypů v loňském roce nemáme letos na veletrhu žádnou velkou lokomotivu. Nicméně dále se věnujeme oblasti speciálních vozidel, a proto jsou tu k vidění dvě novinky z této oblasti – komplexní modernizace motorového vozu pro opravy trolejového vedení MVTV2.2 a modifikace vozíku MUV74.1 na nosič sněhové frézy a pluhu MUV74.1 KSF. Oba projekty jsou velmi zajímavé, hlavně s ohledem na použité technologie. Naše širokorozchodné prototypy budou představeny v září na veletrhu Expo 1520 v Moskvě. Další zakázky jsou samozřejmě v přípravě, zmínit mohu určitě dvouagregátovou verzi lokomotivy TEM35, která ponese označení TEM33, nebo motorový měřicí vůz pro evropský zabezpečovač ETCS.

CZ LOKO využívá i spolupráce se školami, v čem vám může být přínosem a mohou zase třeba studenti najít po škole uplatnění i u vás?
Naše firma dlouhodobě spolupracuje s celou řadou vysokých škol a institucí, která byla zahájena v rámci grantových programů Ministerstva průmyslu a obchodu, ale postupem času se rozvinula i do komerční roviny. Už mnohokrát se nám ukázalo a potvrdilo, že pohled na věc z trochu jiného úhlu, spojení teorie a praxe a zvláště vysoká odborná úroveň pracovníků škol a vybavení pracovišť přináší obrovskou přidanou hodnotu. V neposlední řadě pak na našich projektech mohou pracovat i studenti, kterým nabízíme i široké možnosti brigád, stáží, praxí, zadání bakalářských či diplomových prací. Ti nejlepší se mohou účastnit i našeho stipendijního programu a následně nastoupit na nejrůznější pozice v rámci naší firmy.
 

 
Publikováno: 4. 8. 2013 | Počet zobrazení: 4445 článek mě zaujal 704
Zaujal Vás tento článek?
Ano