hnv murr

Elektromotor s převodovkou nejen pro hybridní zemědělská vozidla

Italská firma TRASMITAL Bonfiglioli, kterou na českém trhu zastupuje společnost AMPO, představila zajímavé řešení, které vzbudilo pozornost na odborném zemědělském veletrhu SIMA v Paříži, a za nějž výrobce získal zvláštní uznání SIMA Innovation Awards. Jde o nové mechatronické pohonové jednotky s menšími rozměry, ale vysokou energetickou účinností, které zajišťují nižší náklady na palivo, nižší provozní náklady a lepší pracovní výkon.

 

Toto kompletní mechatronické řešení firmy TRASMITAL Bonfiglioli  bylo původně vyvíjeno pro použití na samojízdných postřikovačích plodin. Může však být použito i na jiné typy nové generace samohybných hybridních zemědělských vozidel a jiných mobilních aplikacích schopných integrovat elektrickou energii s mechanickou převodovkou a hmotností mezi 7 a 20 t. Tato nová generace pohonových systémů, jejichž účelem je nahradit hydrostatické pohonové soustavy, zahrnuje vysoce výkonný elektromotor místo konvenčního hydraulického motoru, dynamický brzdný systém, a může zahrnovat i systém pro nafukování a vyfukování rotujících pneumatik.

Inovativní řešení Bonfiglioli tvoří:
1. Vícestupňová planetová převodovka,
2. Vysoce účinný elektromotor, který je dostatečně kompaktní, aby poháněl samohybné stroje bez rizika poškození plodiny,
3. Vícediskové brzdy,
4. Systém řízení tlaku v pneumatikách.

Menší rozměry, větší účinnost
Samohybné zemědělské stroje se vyznačují požadavkem na vysoký výkon, ale zároveň pouze omezeným dostupným prostorem. Možnost využití elektromotorů uvnitř náboje pohonu, místo běžných hydrostatických systémů, vzbudila proto pochopitelně velký zájem výrobců.

Díky integraci synchronního motoru, který dodává optimální výkon, poskytuje vynikající zrychlení a vysokou maximální rychlost, se firmě Bonfiglioli podařilo vyvinout velmi kompaktní pohonovou jednotku. Velikost motoru je limitovaná a to zejména pro stroje, jako jsou samohybné postřikovače nebo kombajny, které musí pracovat mezi řádky plodin. Inteligentní design Bonfiglioli znamená, že celkové rozměry tohoto nového řešení nejsou větší než konvenční hydromotory nasazené do náboje převodovky.
Zmíněné řešení bylo primárně koncipováno pro hybridní elektrická vozidla, v nichž dieselový motor pohání místo hydraulického čerpadla elektrický generátor. Tato kombinace dosahuje obecně větší celkové účinnosti hnacího ústrojí mezi vznětovým motorem a poháněným kolem.
Elektrické motory mohou také generovat energii při zpomalování nebo brzdění. Tato „efektivita na plný úvazek“ zajišťuje nižší spotřebu paliva a umožňuje, aby dieselový motor mohl rovněž projít procesem označovaným jako downsizing a zmenšit své rozměry.

Úspory skryté v kolech
Tradiční pohony kol Bonfiglioli mohou být také vybaveny vícediskovou dynamickou brzdou. Do systému se vejde i centrální dohušťování pneumatik v případě, že v nich dojde k poklesu tlaku. Přítomnost takovéhoto systému rovněž zlepšuje celkovou účinnost vznětového motoru na hnací ústrojí kol. Výkonovým ztrátám způsobeným nesprávným nahuštěním se lze vyhnout i optimalizací tlaku tak, aby odpovídal podmínkám pro práci v terénu nebo na silnici.
Jednoduchost mechanického designu a spolehlivost zapojených elektrických komponentů znamenají snížené náklady na údržbu i nižší náklady na pohonné hmoty. Následné zvýšení kapacity služeb vede k celkovému snížení provozních nákladů.
Další velkou výhodu představuje nezávislost točivého momentu a otáček každého kola, pokud jde o použitelnost vozidla: dramaticky se zlepšila ovladatelnost, poloměr otáčení lze minimalizovat, a snižuje se také opotřebení pneumatik. Nový pohon Bonfiglioli je také šetrnější k životnímu prostředí než konvenční, protože sníží rizika kontaminace půd a sklizní uhlovodíky, a potřebu recyklace oleje.
Kormidelníci větrných elektráren
Nové řešení pro samohybné postřikovače není jedinou zajímavou novinkou z portfolia společnosti Bonfiglioli v poslední době. Na loňském veletrhu Windpower představila firma pod označením 712TW např. novou otočovou jednotku, která řídí orientaci gondoly turbíny větrné elektrárny. Nová jednotka představuje mnohem menší a lehčí motor s převodovkou s integrovaným měničem. Výsledkem je kompletní natáčecí systém v jednom celku, který zaručuje lepší výkon a přináší řadu výhod, pokud jde o spolehlivost a dostupnost. Nová otočová jednotka je ideální pro turbíny vyrábějící 3 MW výkonu (nebo více). Zařízení lze rychle a snadno dodatečně doplnit do stávajících gondol, aniž by bylo nutné měnit mechanické uspořádání gondoly.
 
 

 
Publikováno: 2. 7. 2013 | Počet zobrazení: 3623 článek mě zaujal 615
Zaujal Vás tento článek?
Ano