hnv murr

Na bojiště už za pár let vyrazí hybridní tanky

Hybridní už nejsou jen auta. Americká armáda se zřejmě již brzy dočká i hybridního tanku. Vyvíjí jej pro ni zbrojařský koncern BAE Systems ve spolupráci s firmou Northrop Grumman a dalšími partnerskými firmami. Koncem loňského roku byly představeny první oficiální obrázky a údaje o tomto pozoruhodném bojovém prostředku, který by mohl nastoupit do služby možná ještě do konce této dekády. 

 

Přesné označení zní hybrid Ground Combat Vehicle (GCV) a stroj určený pro rychlou dopravu vojáků na bojiště a poskytnutí palebné podpory by měl nahradit útočná vozidla Bradley, zavedená do výzbroje počátkem 80. let minulého století. Design je koncipován jako upgradovatelný, což by mělo zajistit hybridnímu obrněnci možnost zůstat ve službě dalších zhruba 30 - 40 let.

Tichý noční přízrak
GCV bude mít tříčlennou posádku a možnost převozu devíti vojáků. Bude vybaven integrovanou inteligentní elektronikou, schopností propojit se do sítí a disponovat moderním průzkumným vybavením. Jako pohonná jednotka bude fungovat systém Hybrid Electric Drive (HED) o výkonu 1100 kW, který bude mít méně mechanických částí, nižší hmotnost i hlučnost než současné elektromotory. Čistě elektrický pohon se uplatní při startu, kdy nabízí velký točivý moment, hladším pomalém chodu a tiché jízdě, která může být klíčovou výhodou např. při nočních operacích. Při běžném provozu budou energii pro dvojici elektromotorů pohánějících pásy dodávat dva výkonné dieselmotory, součástí je ovšem i vysokokapacitní li-ion baterie. Na jednu nádrž by měl CGV urazit až 300 km, maximální rychlost je uváděna 70 km.h-1 a zrychlení z 0 na 20 mil (32,2 km.h-1) dosáhne za 7,8 s.
Zatímco páteřní tank US Army M1 Abrams ujede na 1 galon (3,79 l) paliva necelý kilometr, a na 100 km má spotřebu téměř 400 l, hybridní tank by měl vystačit se spotřebou o pětinu nižší, což je v podmínkách, kdy doprava každého barelu paliva do zón bojových operací vyžaduje obrovské náklady, nezanedbatelný faktor. Jeden galon benzínu stál v USA loni průměrně 3,5 dolarů, ale jeho doprava na bojiště už stovky dolarů.

Pancéřová mobilní elektrárna
Ani hybridní tank sice není ještě se spotřebou 322 l/100km úplně rekordmanem v úspornosti, ale významným faktorem je i menší spotřeba v klidovém pohotovostním stavu, kdy CGV podle jeho tvůrců bude spotřebovávat jen 17,5 l paliva za hodinu, zatímco běžné 70tunové vojenské auto spálí během hodiny v tomto režimu téměř 38 l paliva. Přitom právě tento stav je typický pro řadu vojenských misí – vozidla spoustu času stojí, ale jejich motory běží, aby mohly napájet např. palubní elektroniku. CGV bude možné rovněž využít i jako mobilní elektrárnu.

Podle dosavadních dostupných informací bude CGV dvakrát těžší než Bradley, jež má nahradit (63,5 t oproti 27,5 t), což je dáno mj. tím, že veze i mohutnější systémy pro ochranu posádky a pasažérů. V praxi to znamená extra pancéřování, které by mělo zajistit např. dokonalejší ochranu proti minám.
 

 
Publikováno: 3. 4. 2013 | Počet zobrazení: 3360 článek mě zaujal 720
Zaujal Vás tento článek?
Ano