EuroBlech Murrelektronik

2013: Carmageddon na obzoru?

Výzkumný institut R. L. Polk koncem minulého roku předpověděl, že prodej osobních automobilů v celé západní Evropě vykáže za rok 2012 osmiprocentní pokles na zhruba 11,75 mil. vozů. V propadu by měl prodej pokračovat i letos, kdy bude zřejmě nejnižší za poslední dekády. Potvrdí se chmurné statistiky, které by pro některé výrobce mohly znamenat konečnou?

 

Skeptičtí, pokud jde o výhled pro automobilový průmysl, jsou hlavně němečtí experti, konstatuje ekonomický deník E15, upozorňující na to, že právě letošní rok bude pro automobilky zvláště kritický a pro některé možná i osudný. „Evropský automobilový průmysl - zejména v jižní Evropě - čelí největší zatěžkávací zkoušce od druhé světové války,“ uvedl pro server Welt.de Ferdinand Dudenhoeffer, ředitel výzkumného střediska CAR-Center Automotive Research na univerzitě v Duisburgu-Essenu. Automobilový boom podle něj končí, a nyní přichází rok, který výrazně změní celé odvětví - Eurozóna se potýká s recesí a automobilové trhy v Evropě budou letos přesycené.
Brutální konec tučných let
Dramatická je zejména hospodářská situace v Itálii a Španělsku, a ani Francie, tradičně jedna z evropských hospodářských velmocí, na tom není nejlépe - v loňském roce se prodeje automobilů ve Francii, Itálii a Španělsku dostaly dokonce na dlouhodobá historická minima.
Podle informací Francouzské automobilová asociace CCFA se počet registrací osobních aut ve Francii loni snížil o 14 % na 1,9 milionu vozů, což představuje nejnižší hodnotu od roku 1997, lépe na tom není ani další z tradičních opor automobilového průmyslu, Itálie, kde prodejci zaznamenali loni pokles o pětinu, na 1,4 milionu vozů, tedy na nejnižší úroveň od roku 1979, a svaz italských prodejců automobilů Federauto letos očekává další obdobný pokles. Také ve Španělsku loni prodej automobilů klesal, i když o něco pomalejším tempem - o 13,4 %, a necelých 700 000 vozů je nejmenší počet od roku 1989, odkdy tamní automobilový svaz ANFAC vede statistiky o prodejích.
Německé automobilky se zatím snaží nepříznivému vývoji aktivně čelit pomocí miliardových investic na inovace, technologický vývoj a nové moderní továrny, zatímco většina ostatních automobilek hledá zoufale možnosti dalších úspor a své aktivity spíše omezuje. Ale ani v Německu, přestože zatím nepociťuje dopad krize tak dramaticky jako jiné země, není moc důvodů k optimismu a průmysloví lídři (automobilky nevyjímaje) hledí do budoucnosti s obavami.
Poptávka v západní Evropě je nyní pod silným tlakem kvůli negativním dopadům dluhové krize na ekonomiku, což už přinutilo některé výrobce k drastickým krokům v omezování výroby v evropských závodech a propouštění tisíců zaměstnanců. K továrnám postiženým krizí se zařadily i slavné renomované značky: např. PSA Peugeot Citroen zavírá svou továrnu u Paříže, což znamená ztrátu zaměstnání pro 8000 lidí, po dlouhém vyjednáváni s odbory se zavřou i brány továrny Opel v Bochumi, čímž se snaží řešit dopad krize ve své evropské továrně koncern General Motors.
Analytici společnosti J.P. Morgan situaci na evropském automobilovém trhu dali dokonce přídomek „Carmageddon“ a nevidí naději, že by se v nadcházejících letech mohla nabídka a poptávka vyrovnat. Očekávají tvrdé cenové soupeření rozhodujících rivalů (které nemusí „slabší články“ automobilového průmyslu přežít) a celkové omezení výroby zhruba o 15 %.
Draci z východu čekají na svou šanci
Evropským a americkým automobilkám navíc šlape na paty další významný konkurent: Čína. Analytici predikují, že by letos mohla poprvé v historii předstihnout Evropu v produkci automobilů. Financial Times předpokládá, že Čína letos vyrobí 19,6 miliónu vozů, zatímco Evropa 18,3 miliónu vozů.
Na pozici největšího automobilového trhu světa Čína vystřídala Spojené státy už v roce 2009 a nyní se dere i na přední příčky žebříčku hlavních světových výrobců automobilů. Paradoxně jí v tom pomáhají i samy zahraniční automobilky, které se snaží zakládáním společných podniků v Číně expandovat na tamní trh ve svém úsilí kompenzovat slabší poptávku ve vyspělých zemích v jiných teritoriích.
Od roku 2000 se podle listu Financial Times výroba aut v Číně více než zdesetinásobila, a letos by mělo označení „made in China“ nést už každé čtvrté auto, zatímco Evropa se podle odhadů analytiků bude na globálním automobilovém trhu podílet zhruba pětinou. Přitom ještě na počátku 70. let minulého století připadala na evropskou produkci plná polovina nově vyrobených vozidel, poukazuje agentura DPA.
 

 
Publikováno: 25. 2. 2013 | Počet zobrazení: 1397 článek mě zaujal 227
Zaujal Vás tento článek?
Ano