Ceratizit SPS AMPER 2019 Schunk EuroBlech Murrelektronik

Naše logo skoro nikde nenajdete, i když jsou naše výrobky všude

Firma, která působí na území ČR a Slovenska už od roku 1968, zaujímá přední místa v podílu na trhu chemických společností, přestože jejich jméno nebývá napsáno prakticky na žádném z výrobků, do nichž dodávají materiály. I tak se tržby společnosti Dow Chemicals v Česku podle odhadů pohybují řádově ve stovkách milionů eur, konstatuje Country Manažer společnosti Dow pro ČR a Slovensko Ivan Luciak. 

 

Jaké jsou největší výzvy pro chemický průmysl v tomto okamžiku?
Dnešní chemický průmysl se musí za pomoci moderních technologií snažit přinášet na trh stále více revolučních, mimořádně kvalitních materiálů s vysokou přidanou hodnotou. Ty když se použijí jako základní komponenty k produkci výrobků a předmětů každodenní spotřeby, přispívají k vyšší kvalitě života lidí a celé společnosti jako celku. Moderní chemie musí spojovat vědu a humanitu, pomáhat vyrábět bezpečnější auto, útulnější dům, kvalitnější vodu, pohodlnější oblečení či zdravější potraviny.

Můžete jmenovat konkrétní příklady?
Například jednou z oblastí, které se i v Česku hodně věnujeme, jsou takzvané advanced materials. Jde o mimořádně specializované látky, které jsou vyvinuty přesně na konkrétní aplikaci, třeba revoluční Omega-9 slunečnicový olej pro potravinářství nebo široká škála produktů pro výrobu kompozitních karbonových vláken. Také se soustředíme na oblasti stavebních materiálů, kde se technologií EVOQUE získává unikátní nátěrová hmota, která zvyšuje kvalitu bydlení a umožňuje úsporu pigmentu až o 20 %. Při výrobě elektrospotřebičů nové generace aplikujeme polyuretanový izolační systém PASCAL, který pomáhá výraznému snížení spotřeby energie, nebo zavádíme výrobu solárních šindelů POWERHOUSE, které svou funkci přispívají k udržitelnému rozvoji a rozšíření obnovitelných zdrojů.

Kromě nich se věnujete v Česku jakým oblastem?
Těžko by se dala najít jedna, o kterou bychom neměli zájem. Ale v současnosti jsme se zaměřili na čtyři takzvané megatrendy – energie, transport a infrastruktura, zdraví/výživa a spotřební zboží. Do transportu patří hlavně automobilový průmysl, kam dodáváme například plasty, polyuretanové pěny, chladicí kapaliny nebo adhesiva na lepení karosérií nebo skel. Do energie spadají rafinérie – petrochemickému průmyslu dodáváme mnoho chemikálií na zpracování ropy. Sekce zdraví a výživa zahrnuje i potravinářství nebo agroprodukty – kam dodáváme například základní látky pro výrobu hnojiv nebo sofistikované a šetrné herbicidy či insekticidy. Zajímavé jsou látky, které svým složením připomínají přírodní produkty, a které po nanesení v mikronové vrstvě na jablka nebo hrušky zajistí, že zůstanou delší dobu čerstvé. Do oblasti infrastruktury zase patří vše, co souvisí s cestami, vedením elektrického vedení anebo komunikačních kabelů. V těchto odvětvích nabízíme kvalitní a inovativní produkty. Například materiály pro polovodivou zónu či izolaci v kabelech také vyrábíme my. Při výstavbě některých cest se používají izolační materiály od nás. V různých severských zemích mají silnice a chodníky vybavené naší izolací a se zabudovanými speciálními trubkami z naších plastů, kterými v zimě cesty vyhřívají a vůbec je nesolí.

Vyrábí Dow nyní něco v Česku?
Bohužel ne, protože jsme tu daleko od zdrojů, které potřebujeme, a odtrženi od naší existující struktury. Vše tedy do České republiky dovážíme.

Mohl byste mi popsat strukturu firmy v Česku? Jaké sektory a kolik lidí je pokrývá?
Ve firmě u nás máme tři hlavní pilíře – performance plastics, performance materials a už zmiňované advanced materials. A pak je tu samostatné oddělení automotive, které se stará o všechny produkty pro automobilový průmysl a materiály bere ze všech tří divizí. Pro každou z těchto sekcí máme jednoho nebo dva prodejce, kteří nabízejí všechny produkty nebo technologie z dané oblasti. Performance plastics jsou plasty, které se jako granuláty nabízejí různým konvertorům, a pak končí jako plastové díly například pro obaly, trubky, automobilový průmysl nebo elektroniku. Performance materials jsou specializovanější chemikálie, které se používají jako komponenty, základní stavební složky nebo materiály při výrobě obuvi, podlahovin, matrací, čisticích prostředků, kosmetických produktů apod. Do vysoce specializovaných advanced materials patří látky na výrobu nátěrových hmot, na úpravu vod a také například už zmíněný postřik na ovoce.

Jaké jsou největší projekty společnosti u nás?
Ty největší projekty jsou v automobilovém, petrochemickém, potravinářském, obalovém průmyslu, v zemědělství a v poslední době stále více ve stavebnictví a infrastruktuře. Ale teď přicházejí, a to je kde bychom chtěli expandovat, menší ale o to podstatnější projekty, například výroba komponentů pro solární články, nová technologie a prostředky na ochranu úrody, technologie pro výrobu LED osvětlení nebo speciální epoxidový systém pro výrobu vrtulí větrných mlýnů AIRSTONE, který je lehký, ale velmi tvrdý a pevný.

Začínáte se otevírat veřejnosti – proč právě teď?
Firma nyní prochází transformací – od firmy s převahou prodeje komoditní chemie ke společnosti nabízející speciální, vysoce kvalitní materiály se špičkovými parametry. Ty pak slouží v automobilovém průmyslu, moderním stavebnictví, osobní hygieně, sanitaci nebo při výrobě potravin. Proto je samozřejmé, že pokud se chceme orientovat na tento koncový trh, musíme se více zviditelňovat a oslovovat spotřebitele nebo výrobce známých značkových produktů. Poté, co jsme během předchozích 44 roků na českém a slovenském trhu nebyli moc vidět a nebyli jsme příliš zaměření na reklamu a propagaci, se dnes o to víc novým moderním způsobem začínáme intenzivně propagovat a představujeme nejnovější, nekvalitnější a nejprogresivnější výrobky, oslovujeme všechny výrobce, zpracovatele a v konečném důsledku i koncové spotřebitele.

Ve kterých oblastech chce Dow v Česku expandovat? A jak velký růst očekáváte?
Růst v ČR a SR očekáváme poměrně výrazný, přestože ekonomická situace není růžová. Je to mezi 10 a 15 procenty. V oblastech expanze, které jsem zmiňoval už před tím, bychom chtěli růst daleko výrazněji. Zabíráme podstatnou část trhu a jsou materiály, kde jsme světovým lídrem, a proto i u nás zaujímáme přední místo na trhu, a jsou odvětví, v nichž jsme v první pětce nebo první desítce.
 
Kde se v každodenním životě mohou spotřebitelé setkat s produkty nebo službami Dow?
I kdybych to měl vyjmenovat jen zhruba, byl by to dlouhý seznam, přestože nikde na výrobcích nenaleznete naši značku nebo logo firmy Dow. Ale určitě se spotřebitelé dennodenně setkávají třeba s plasty, lepidly nebo polyuretanovými pěnami v automobilech značky Škoda, Volkswagen, Kia nebo Hyundai, vyrobených v našem regionu. Taky sedačka, na které v autě sedíte, je vyrobena z polyuretanové pěny od firmy Dow, nebo palubní deska, plastové částí nárazníků – jsou také vyrobeny z plastů od firmy Dow. Dalším materiálem je izolační hmota a z ní vyrobené desky, které mají bleděmodrou barvu. Lidé, kteří stavěli dům nebo pracují ve stavebnictví, znají tento materiál velice dobře. Dokonce na deskách najdete logo firmy, což je jeden z mála výrobků, na nichž máme naši značku. Mnoho čokoládových tyčinek nebo sušenek má pestrobarevné obaly, ve kterých je velký podíl plastů a lepidel určených speciálně pro potravinářské účely. To jsou speciální polymery s unikátními organoleptickými vlastnostmi, které naše firma dodává. Známé jsou také vršky lahví na nápoje, které jsou nejkvalitnější na trhu. A tak bych prakticky mohl vyjmenovat řadu věcí, až bychom popsali všechny stránky vašeho magazínu.
 

 
Publikováno: 5. 1. 2013 | Počet zobrazení: 1685 článek mě zaujal 277
Zaujal Vás tento článek?
Ano