Ceratizit AMPER 2019

Ve výrobě komunikační techniky dominuje Čína: Huawei předstihla Ericsson

Telekomunikační trh má nového krále. Od léta letošního roku je světovou jedničkou ve výrobě telekomunikační techniky čínská společnost Huawei, která ohlásila pololetní tržby 16,1 mld. dolarů, a vystřídala tak v čele žebříčku dlouholetého dosavadního lídra: skandinávskou firmu Ericsson, která za stejné období vykázala „jen“ 15,25 mld.  

 

Huawei je dlouhodobě specialistou hlavně na infrastrukturu pro mobilní operátory a v této oblasti je, jak poukázal časopis Economist, také nejsilnější. Zatímco v Evropě, kde je na trhu relativním nováčkem, se firmě daří získávat často velmi prestižní zakázky. Podílí se na více než polovině chystaných 4G sítí a v poslední době sílí i její aktivity v oblasti spotřební elektroniky, kde se začíná prosazovat v segmentu mobilních komunikací, zejména cenově přístupných smartphonů. Mimo Čínu je značka relativně málo známá a také v problematičtější situaci.

Technologická konkurence nebo hrozba?
Američané ji např. vnímají nejen jako konkurenci vlastním technologickým firmám, ale i jako přímou hrozbu, protože vedení Huawei má úzké vazby na čínskou armádu, takže společnost navíc čelí na americkém trhu podezření ze špionáže. Zpravodajské služby se obávají hackerských útoků a odposlechů, a upozorňují, že Huawei pro to jako výrobce a správce sítě získává ideální podmínky. Západním vládám také vadí ekonomické zvýhodnění a podpora, jichž se firmě dostává od státu. Opatrnost je namístě, uvedl Economist, ovšem zároveň poukazuje na to, že bránit Huawei v zisku komerčních kontraktů jako to např. učinila Austrálie, když firmě zabránila zúčastnit se výstavby celostátní širokopásmové sítě, by byla chyba. Jako pozitivní faktor vidí zejména to, že Huawei svými cenami, které se snaží držet na nízké úrovni, přispívá k udržení konkurenčního prostředí, jež nutí ostatní prodávat výrobky levněji.

Kopírování už netáhne, nastupuje vlastní vývoj
Huawei rovněž reprezentuje nový trend, který mění image Číny jako velmoci na kopírování cizích myšlenek, od níž lze očekávat hlavně levné a nepříliš spolehlivé  výrobky často sporné kvality. Cenově sice nabízí produkty a služby pod úrovní západní konkurence, ale zaměřuje se na vlastní inovace a nabízí výrazně vyšší kvalitu, než s jakou byla obvykle spojována technika čínské provenience, a také lepší technickou podporu. „Technologie už máme srovnatelné, jsme schopní udělat prakticky cokoliv ve velice krátké době,“ konstatoval v rozhovoru pro ekonomický deník E15.cz Zbyněk Pardubský z české pobočky Huawei. Firma patří nyní už mezi hlavní světové registrátory technologických patentů, přes desetinu svých tržeb investuje do vývoje a výzkumu a zhruba polovina z úctyhodného počtu 140 000 jejích zaměstnanců působí právě v oblasti inovací.
V Česku se dodávky Huawei podílejí na vybavení podstatné části datových a technologických center všech tří tuzemských operátorů. Komponenty této značky se uplatnily v GSM síti i při výstavbě 3G infrastruktury a pilotní provoz Telefónicy je v případě datových mobilních sítí čtvrté generace (LTE) založen právě na technologiích Huawei. A firma má ambice vybavení pro sítě LTE v další fázi budování nejmodernější generace komunikační infrastruktury i dalším operátorům.
 

 
Publikováno: 29. 11. 2012 | Počet zobrazení: 1557 článek mě zaujal 283
Zaujal Vás tento článek?
Ano