Ceratizit AMPER 2019

Toyota Aygo - mini vůz s pěti dveřmi

Jedno z trojice nejmenších vozů na českém trhu, vyráběných společností TPCA, prodělal modernizaci a redakce měla možnost vyzkoušet z "kolínských trojčat" model Toyota Aygo s litrovým tříválcovým motorem 1,0 VVT-i.

 

Jde již o druhou modernizaci v průběhu 7 let, kdy bylo malé Aygo uvedeno na trh. Jedno z nejmenších vozů na českém trhu má pořád co nabídnout. Největší změnou bylo předělání designu přední části vozu. Poprvé jsou u tak malého auta zakomponovány LED světla pro denní svícení. Celková délka vozu se prodloužila o 15 mm a integrovaný přední spoiler se posunul víc dopředu (o 70 mm) pro dosažení lepší aerodynamiky. K testu jsem měl k dispozici model v akční verzi Czech Edition, který dokázal upoutat svým zevnějškem. Tmavé zbarvení lehce podtrhovaly vnější oranžové kliky dveří a kryty vnějších zrcátek.
Oranžová pak pokračuje i v interiéru, kde jsou barevné doplňky hlavně na potazích všech sedadel, na lemech kruhových otvorů klimatizace, reproduktorů a také na obrubě tachometru, který je svým originálním řešením dominantou interiéru. Modernizace se dotkla také vnitřku kabiny, počínaje palubní deskou, vyvedenou v šedých odstínech s mléčným zbarvením ovládaní klimatizace, které je už samozřejmostí od základního provedení. Tvarové řešení klimatizace je velmi zajímavý prvek. Audiosystém nyní umožňuje přes datový nosič USB přehrávat formát MP3. Novinkou je také, že za příplatek je možno si zvolit automatizovanou převodovku s ovladači řazení na volantu, nebo parkovací asistent. Všechny ovladače v interiéru jsou řešeny tak, aby je měl řidič pěkně v dosahu. Volant sice nemá ergonomické tvarování, ale dobře sedl do rukou.
Jelikož sedadlo řidiče nemá výškové seřizování, ocenil jsem vysoký posed a výborný rozhled. Sedáky jsou pohodlné, jen škoda, že nemají tvarované bočnice. Zadní sedadla jsou skoro rovná, ale jelikož jsou umístěná výš nad podlahou, poskytují dostatek pohodlí pro zadní dva pasažéry. Pětidveřová verze nabízí překvapivě dobrý přístup k zadním sedadlům. Zadní dveře nemají stahovací okna, větrat se však dá nepatrným vyklápěním okna. Co se mi líbilo, byl dostatek odkládacích přihrádek na tak malé auto. Zajímavým prvkem je přístup do zavazadlového prostoru, který je řešen otevíracím větším zadním sklem. Zavazadelník je i na toto miniauto dost malý a je to zapříčiněno právě větším pohodlím na zadních sedadlech, která jsou těsně u skla pátých dveří.
Jízdní vlastnosti jsou s ohledem na malé proporce automobilu velmi dobré a předvídatelné. Auto ochotně drží zvolenou jízdní stopu a díky nízké hmotnosti je patrná větší citlivost na boční vítr. Při krizovém brzdění z rychlosti 150 km.h-1 je cítit nepatrně menší stabilita a vlivem krátkého rozvoru dochází k mírnému rozvlnění vozu, i přes to, že je vybaven systémem ABS s rozdělovačem brzdného účinku a systémem CSC (Cornering Stability kontrol), který pomáhá zlepšit stabilitu vozu při brzdění v zatáčkách před nástupem regulace systému ABS. V této třídě automobilů to ale není nic neobvyklého. Stabilitu může zvýšit systém ESP, který je k dispozici ale za příplatek.
O pohon modelu Aygo se stará japonský úsporný tříválec o zdvihovém objemu 998 cm3, který zajišťuje příjemnou dynamiku a nízkou spotřebu. Vpředu napříč uložený zážehový tříválec disponuje výkonem 50 kW při 6000 ot.min-1 s maximem točivého momentu 93 Nm při 3600 ot.min-1. Propojen je s 5stupňovou, ručně řazenou převodovkou. Výrobce udává kombinovanou spotřebu 4,3 l/100 km. Jízdní vlastnosti pozitivně ovlivňuje pozměněná útlumová charakteristika podvozku a nový elektrický posilovač řízení.
Na našem trhu patří Aygo mezi nejlevnější vozy, kterému nechybí dostatečná základní výbava, jako jsou dva airbagy, autorádio, posilovač řízení a pod. Měl by se začít také bez příplatku prodávat ECO paket se sníženými emisemi CO2 na 99 g/km, s delšími převody a také s pneumatikami s nižším valivým odporem. /pk/
 

 
Publikováno: 16. 7. 2012 | Počet zobrazení: 1638 článek mě zaujal 281
Zaujal Vás tento článek?
Ano