SPS AMPER 2019 Schunk EuroBlech Murrelektronik

Inteligentní C4 Aircross s možností výběru pohonu

Středně velké SUV představil Citroen poprvé na letošním autosalonu v Ženevě a o dva měsíce se už objevilo v předváděcích showroomech dealerů automobilky i na našem trhu. Nový model patří do segmentu, který je na vzestupu a tak není divu, že francouzská značka s ním má velké plány.

 

Novinka není pojata jako klasické vozy 4x4, ale spojuje v sobě eleganci sedanů s energií terénních vozů. Oproti stávajícímu modelu C4 budete marně hledat společné znaky. Jde o nejmenší hatchback automobilky, který disponuje pohonem všech kol.
Přední nárazník nepřehlédnutelné přídě dostal charakteristické vertikální pásy světelných diod, pod kterými jsou umístěny kulaté mlhovky. Velké světlomety složitých tvarů jsou inspirované konceptem Hypnos, z kterého vychází také boční profilová linie připomínající obrácený tvar žraločí ploutve. První pohled naznačuje robustnost modelu, k čemu přispívají dynamicky vymodelovaný tvar kapoty a rozšířené podběhy kol. Chromové ozdoby spolu se zatmavenými skly mu pak dodávají na elegantnosti.
Díky kompaktním rozměrům (délka 434 cm, šířka 180 cm, výška 163 cm) a průměru otáčení pouhých 10,6 m je C4 Aircross vhodný i pro pohyb v městském prostředí. Jeho kokpit je překvapivě prostorný pro 5 cestujících a nabízí i dostatečně velký zavazadlový prostor o objemu 442 l.

Technologie
Systém řízení poslední generace zohledňuje styl řízení řidiče, stav silnice a rychlost vozu, k tomu upravuje nejlepší možné rozložení točivého momentu mezi přední a zadní kola a dodává vozu optimální jízdní stabilitu. Řidič má možnost manuálně, kdykoliv dle potřeby, změnit pohon ze tří nabízených režimů řízení pomocí ovládače umístěného za řadící pákou.
4WD -    režim pohonu 4x4 automaticky rozděluje točivý moment mezi přední a zadní nápravu. Při optimálních podmínkách je točivý moment z cca 98 % přenášen na přední kola, ale v případě potřeby je regulace přenosu točivého momentu rozdělena po 50 % na obě nápravy.
LOCK - tento režim poskytuje maximální trakci v náročných podmínkách tím, že zvyšuje točivý moment přenášený na zadní kola o 50 % oproti režimu 4x4.
2WD -    režim pohání jen přední nápravu a minimalizuje tak spotřebu paliva.
C4 Aircross využívá technologie podpůrných prvků řízení jako je elektronický stabilizační systém ESP, ABS, elektronický rozdělovač brzdných sil nebo asistent pro rozjezd do svahu.
V základní nabídce pro evropské trhy budou k dispozici motory 1,6i 115 o výkonu 85 kW s maximem točivého momentu 152 Nm, dále pak agregát 1,6 HDi 115 s výkonem 82 kW a max. točivým momentem 270 Nm a poslední v nabídce je 1,8 HDi 150 disponující maximem výkonu 110 kW a kroutícím momentem 300 Nm.
Všechny motory jsou vybaveny technologiemi, které jsou šetrné a snižují emise CO2. Jde o technologii Stop&Start, řízený alternátor, který umožňuje rekuperaci energie při brždění a v neposlední řadě elektrický posilovač řízení, který spotřebovává energii jen když je volant v pohybu.
Přední náprava je typu pseudoMcPherson, zadní víceprvková náprava je spojena se širokým rozchodem a zkrutným stabilizátorem o průměru 18 mm. Nastavení předních a zadních pružin umožnilo snížit pohyby karoserie, tím se zajistila vysoká úroveň komfortu. Ke stabilitě přispívá rovněž rozvor 267 cm, který se blíží rozvoru vozů vyšší kategorie. Podvozek je nastaven tak, aby bylo dosaženo rovnováhy mezi přilnavostí k vozovce a jízdním pohodlím. Jde o vlastnosti, které dodávají vozu optimální dynamické chování.

Pasivní bezpečnost
Struktura velmi pevné karoserie dokáže pohltit a rozložit energii nárazu a současně snížit deformaci karoserie pro lepší ochranu posádky. Nosníky v přední části vozu mají 8úhelníkový tvar a přední části podélných nosníků obsahují nárazové boxy s předprogramovanou deformací. Zadní část předního podélného nosníku je s příčnou výztuhou pod palubní deskou a spodními nosníky podlahy spojena nosnou konstrukcí tvaru „trojité vidlice“. Svařením výztuh nosníků dohromady byl zesílen rovněž rám konstrukce vozu. C4 je vybavena také bezpečnostním systémem brzdového pedálu, který zabraňuje jeho posunu v případě nárazu. Pro snížení důsledků případného střetu s chodcem byla na úrovni kapoty motoru vytvořena deformační zóna (dvojité vyboulení), uložení čelního skla má otevřenou deformovatelnou konstrukci a přední nárazník absorbuje značnou část energie. V sériové výbavě disponuje nový model sedmi airbagy. /pk/
 

 
Publikováno: 16. 7. 2012 | Počet zobrazení: 1627 článek mě zaujal 282
Zaujal Vás tento článek?
Ano