hnv murr

Budoucnost na kolejích: Siemens podporuje rozvoj talentovaných studentů

Zhruba 95 % energie pro dopravu pokrývá v současnosti neobnovitelný a čím dál dražší a nejistější zdroj – ropa. To je již v dohledné době neudržitelné, a budoucnost je v elektromobilitě. Tu dnes představuje nejen široce medializovaný segment elektromobilů, ale hlavně hromadná kolejová doprava, která má technologicky vyřešené a široce zavedené elektrické napájení vozidel.   

 

Společnost Siemens se v tomto oboru angažuje již od roku 1879, kdy Werner von Siemens předvedl světu na Živnostenské výstavě v Berlíně první elektrickou lokomotivu. Firma je na špičce tohoto oboru, což dokumentují i její produkty, ať už jde o vysokorychlostní jednotky Velaro, regionální vlaky Desiro, lokomotivy Eurosprinter či Vectron, nebo netrakční jednotky Viaggio. Být více než 130 let lídrem v oblasti aplikované drážní elektrotechniky není snadné, vyžaduje to stále přinášet nové principy drážních vozidel, napájení i zabezpečení drah. Nová technická řešení jsou výsledkem tvořivé práce mnoha vysoce kvalifikovaných a kreativních lidí. Komplexnost výrobků postupně narůstá, řešitelské týmy se rozšiřují a pracují mezinárodně, takže i nároky na kvalifikaci rostou. Kontinuální generační obměna je nutná a nezbytným předpokladem úspěšných inovací v budoucích letech je nástup mladých inženýrů. 
Ve zjevném kontrastu s těmito potřebami průmyslu je realita školství. Pro náročnější studijní obory na bázi aplikované matematiky a fyziky, mezi něž patří technické směry, není snadné získat dostatek studentů. I to je důvod, proč průmysl a technicky zaměřené vysoké školy spolupracují s cílem učinit technické studium atraktivnějším. Nejen aby na školách ekonomicky přežilo, ale i kvůli tomu, aby zaujalo více talentovaných studentů, pro které je perspektivním oborem.

Moderní formy technické dokumentace
V průběhu let se výrazně mění nejen kolejová vozidla, ale i formy technické dokumentace k jejich výrobě. Musí být názorná a jednoznačná, ale nemusí to být jen papírový výkres. Moderní elektronická forma konstrukční dokumentace, založená na 3D geometrických modelech, umožňuje nejen vytvoření tradičních výkresů podle norem technického kreslení, ale i řadu dalších výstupů. Těmi mohou být vstupy pro technické výpočty, pro opatřování materiálů i pro programování výrobních strojů. Velké možnosti nabízí soudobá technika i v oblasti 3D zobrazování, které se stalo nejen velmi produktivní součástí montážních návodů a pokynů k technologickým procesům, ale i účinným nástrojem k dialogu konstruktérů řešících různé části vozidel a zejména pro diskuse tvůrců s budoucím zákazníkem, resp. uživatelem vozidla, či pro porady konstruktérů s výrobními složkami.
Do této kategorie patří i virtuální realita, kterou lze efektivně využit k zobrazení vozidla v době jeho návrhu. To umožňuje vznášet připomínky a řešit je ještě před tím, než je vozidlo postaveno.  Je to časově, finančně i věcně mnohem efektivnější, než hledání kompromisu na již hotovém vozidle, kdy je už téměř každá změna nesnadnou komplikací a nemusí být ani reálné ji uskutečnit.
S pomocí virtuální reality je možné procházet společně se zákazníkem ještě nevyrobeným vozidlem a řešit včas s  odborníky např. uspořádání interiéru, výhled ze stanoviště strojvedoucího či výměnu brzdových destiček. To je významný přínos k optimalizaci konstrukčních návrhů vozidel, tak aby co nejlépe vyhovovala cestujícím, i provozním a dílenským zaměstnancům uživatele. V kombinaci s dálkovým přenosem dat lze propojit dvě, či více, pracovišť virtuální reality vzdálených stovky či tisíce kilometrů.
Siemens využívá virtuální realitu při konstruování kolejových vozidel již řadu let, v rámci tzv. offshore engineeringu je jedno z jejích pracovišť i v Praze. Zároveň odborně podporuje využívání virtuální reality na vysokých školách, aby si studenti osvojili nejen tvorbu výkresů podle tradičních zásad technického kreslení, ale i další formy, které je v moderních továrnách čekají. Práce s výchovou mladé generace techniků a spolupráce s technickými školami a univerzitami je proto ve společnosti jedním z klíčových témat.  

Konstruktéři v roli pedagogů
Navrhnout moderní kolejové vozidlo není snadné, a proto je prestižní záležitostí, že jedno ze tří světových konstrukčních center firmy Siemens funguje právě v České republice. Na vývoji nejmodernějších vlaků, tramvají či jednotek metra se tak podílejí i čeští konstruktéři divize Rail Systems v Praze a Ostravě. Kvalita vozidla je podmíněna kvalitou práce konstruktéra, a ta závisí na kvalitě vzdělání.
Základní jednotkou  vývojového střediska moderních železničních vozidel jsou talentovaní strojní i elektrotechničtí inženýři. Proto Siemens úzce spolupracuje s vysokými školami na jejich přípravě. Cílem je získat zájemce o studium příslušných oborů a dát jim příležitost k uplatnění ve vývojářských týmech. Ostravská pobočka je z více než 70 % tvořena absolventy Vysoké školy báňské – Technické univerzity Ostrava (VŠB TUO). Toto číslo svědčí o dlouhodobé a systematické spolupráci firmy s univerzitou a je příkladem pozitivního vlivu průmyslu na rozvoj regionu.
Kromě tradičních forem, k nimž patří motivační přednášky pro studenty nižších ročníků, odborné přednášky pro studenty vyšších ročníků, zadávání a vedení semestrálních projektů a diplomových prací, je od zimního semestru 2011/2012 na základě dohody s vedením strojní fakulty VŠB TUO do studijního plánu zařazen nový předmět „Konstrukce moderních kolejových vozidel“. Výuku tohoto předmětu zajišťují v těsné metodické spolupráci s osvědčenými pedagogy externí učitelé - konstruktéři ze společnosti Siemens. Pro studenty byly uspořádány i exkurze do závodů na výrobu kolejových vozidel a víkendové semináře. Ostravští konstruktéři vedle svých běžných pracovních úkolů připravují a zajišťují každý týden přednášku, test znalostí a zadání pro cvičení. Výsledek se dostavil mimo jiné i formou výborně zpracovaných závěrečných semestrálních prací studentů.
K významným aktivitám společnosti patří tzv. víkendy se studenty. Ve spolupráci s Dopravní fakultou Jana Pernera Univerzity Pardubice firma už druhým rokem pořádá víkendové semináře, kde je na programu odborná přednáška, na níž navazuje úloha, kterou řeší studentské týmy. Cílem je přenést spolupráci průmyslu se školami z roviny institucí do roviny osobní a vytvořit novou formu studia.

Projektová výuka
S cílem co nejlépe připravit absolventy pro práci v průmyslu zavádí divize Rail Systems ve spolupráci s partnerskými vysokými školami projektovou. Jde o to, aby studenti nevnímali jednotlivé předměty samostatně, ale naučili se získané znalosti navzájem propojovat při aktivní tvořivé činnosti - to odpovídá realitě skutečné technické práce, kdy řešení konkrétních úloh v praxi vyžaduje součinnost různých oborů. Proto jsou do studijního programu zaváděny předměty, které propojují látku z více technických disciplín.
Efektivní cestou k tomu, aby si studenti tyto metody osvojili, je vzájemné provázání semestrálních projektů z různých předmětů. Dílčí projekty, řešené v průběhu studia, na sebe navazují a tvoří logickou posloupnost, na kterou navazuje i diplomová práce. V souladu s potřebami praxe je žádoucí, aby projektová úloha byla řešena nikoliv jedním studentem, ale skupinou, což je vůči běžnému způsobu studia, kdy je každý student odpovědný jen za své výsledky, značná změna.

Motivace studentů
Být konstruktérem a podílet se na vývoji nejmodernějších kolejových vozidel pro městskou, regionální, či dokonce vysokorychlostní dopravu je atraktivní, ale náročné povolání. Práce v mezinárodních týmech vyžaduje řadu teoretických i odborných znalostí, komunikační dovednosti, disciplínu i schopnost plného nasazení. Na přípravě budoucích konstruktérů se tak společně podílí veřejné školství i firmy.
Inženýra čeká po nástupu do dopravní divize společnosti Siemens rozsáhlý, několikaletý vzdělávací program. Zahrnuje intenzivní jazykovou výuku, osvojení si CAD nástrojů, 5 semestrů přednášek interní vysoké školy Rail Academy, stáž v zahraničí a práci na projektech pod dohledem zkušenějších kolegů.
Ve snaze přijímat do pracovního poměru skutečně kvalitní inženýry s potřebnou úrovní znalostí a s konkrétní představou o svém uplatnění, praktikuje již několik let divize Rail Systems program motivačních stipendií.
Stipendia jsou nabízena studentům 3. až 5. ročníku vysokých škol. Jejich základní principem je, že student má možnost ovlivnit jejich výši. Zvyšují se totiž nejen s každým dalším absolvovaným ročníkem studia, ale i podle prospěchu. Cílem je motivovat studenta k nejlepším výsledkům a zároveň mu umožnit plně se věnovat studiu, aby nezanedbával výuku kvůli zaneprázdnění prací na nekvalifikovaných brigádách. Naopak o prázdninách vykonává odbornou praxi na svém budoucím pracovišti. Stejný cíl sleduje i řešení ročníkových projektů a diplomové práce na téma zadané společností Siemens. Přijetí do stipendijního programu je podmíněno úspěšným absolvováním přijímacího pohovoru. To, že se program osvědčuje, dokazuje, že řada jeho absolventů již ve společnosti Siemens úspěšně pracuje v Praze či v Ostravě na vývoji vozidel z produktových řad Desiro, Velaro a dalších typů.
 

 

 
Publikováno: 15. 7. 2012 | Počet zobrazení: 2659 článek mě zaujal 569
Zaujal Vás tento článek?
Ano