hnv murr

Skládačka Hiriko: elektrovůz do města

Přestože slovo Hiriko zní japonsky, jde o evropský projekt (i když s kořeny na proslulém americkém Massachusetském technologickém institutu – MIT). V baskičtině označuje tento výraz „městský“ a to je i přesná charakteristika unikátního elektromobilu, jehož prototyp představil počátkem roku v sídle Evropské komise její prezident José Manuel Barroso.  

 

Malý skládací elektromobil začal původně jako projekt CityCar v rámci konceptu Smart Cities na MIT. MIT Media Lab v jeho rámci vyvinula pozoruhodný typ vozidla, odlišný od běžných městských aut, který se postupně ve spolupráci s baskickou investiční společností Denokinn vyprofiloval do záměru komerčně realizovatelného elektromobilu. Na projektu se začalo pracovat v lednu 2010, kdy si konsorcium firem zvolilo CityCar jako základ pro možnou budoucí sériovou výrobu.
Malý 2,5 m dlouhý elektromobil o hmotnosti 730 kg má max. rychlost 90 km.h-1 a dojezd 120 km, což je pro oblast jeho předpokládaného použití v městském provozu naprosto dostačující. Oproti dnes již běžnému miniautu Smart by měl zanechat o třetinu nižší stopu na životním prostředí. Čtyři elektromotory v nezávisle zavěšených a nezávisle digitálně ovládaných kolech pohánějící vůz umožňují vysokou manévrovatelnost. A aby toho nebylo dost, dvoumístný elektromobil byl navržen jako skládací. Takže při parkování se může „smrsknout“ a uložit do řady stejných vozítek tak, že zabírá ve složené podobě minimum místa na ulici. Tím, že se vozítko naklopí a přitáhne obě nápravy k sobě, se výsledná délka, kterou vůz zabírá na parkovací ploše, zkrátí na pouhých 1,5 m.
Netradiční je i systém nastupování a vystupování - předkem vozidla po odklopení čelní části (a rovněž skládacího volantu připomínajícího spíše řídicí „knipl“ letadla), což má určité výhody - řidič může zajet kolmo ke krajnici a vystoupit přímo na chodník, aniž by potřeboval další volný prostor kolem vozu.
Hiriko se bude vyrábět v továrně v baskickém městě Vitoria-Gasteiz, kde v současné době probíhá výroba prvních 20 zkušebních modelů. Do roku 2015 by roční výroba  měla dosáhnout 9000 kusů. S prodejem elektromobilů Hiriko a jejich komerčním nasazením do ulic evropských měst se počítá v roce 2013, cena by se měla pohybovat okolo 12 500 eur. Ve hře je i možnost využívat ho v programu sdílení automobilů (podobně jako např. funguje projekt car2go).
 

 

 
Publikováno: 5. 4. 2012 | Počet zobrazení: 3473 článek mě zaujal 691
Zaujal Vás tento článek?
Ano