hnv murr

Sto let ve službách stlačeného vzduchu

„Kdo se přestane zlepšovat, už není dobrý!“ konstatuje motto společnosti ALMiG na jejích webových stránkách a dosavadní úspěšná historie německého výrobce kompresorové techniky mu dává za pravdu.

 

Firma, která letos oslavuje rovné století od svého vzniku, kdy začala ještě jako malá mechanická dílna vyrábět vzduchová čerpadla na plnění automobilových pneumatik v německém Köngenu, aby o pár let později zahájila výrobu vzduchových kompresorů, které jí časem vynesly mezi elitu ve svém oboru, je dokladem, že její strategie funguje.
Pod současným názvem ALMiG, který je zkratkou Automatische Luftpumpen – Made in Germany, však datuje svou moderní historii od roku 2007, když zahájila po změně majitelů svou novou éru. A o dva roky později i své oficiální působení v Česku v nově zřízené pobočce v Břeclavi, pokrývající distribuci i servis v ČR a SR. Před 11 lety se firma stala součástí celosvětové tchajwanské skupiny Fusheng, což jí otevřelo dveře k ještě výraznější mezinárodní expanzi, ovšem všechny kompresorové systémy jsou nadále vyráběny v Německu, na stejném místě od roku 1923.
Názorným příkladem tohoto permanentního inovačního úsilí je i řada šroubových kompresorů F-Drive, která je nástupcem předcházející úspěšné řady ALMiG Flex. Obsahuje prakticky všechny nejmodernější technologie a prvky v oboru kompresorové techniky ve své kategorii, a nedávno byla doplněna o nejvýkonnější 75kW typ, takže nyní je k dispozici škála modelů zajišťujících objemový průtok v širokém rozsahu 0,23–14,38 m3/min stlačeného vzduchu dle ISO 1217. Řada F-Drive tak pokrývá potřeby nejrůznějších průmyslových aplikací v elektrických příkonech již od 5,5 do 75 kW.

Vyšší účinnost v kompaktním formátu
Oproti řadě Flex mají kompresory F-Drive až o polovinu vyšší účinnost, přitom zabírají pravděpodobně nejmenší půdorys ve své výkonové, resp. kW třídě. Klíčem je koncept vertikálního usazení motorové a kompresorové jednotky, a to jak z hlediska energetické účinnosti, tak instalačního prostoru.
Kompaktní konstrukce umožňuje instalaci v omezeném prostoru, a to i v blízkosti stěn (dokonce i v rozích). Firma se opírá o své více než desetileté zkušenosti s vertikálním uspořádáním jednotky motor-kompresor, což ji umožnilo dosáhnout nejmenší možné montážní plochy, mnohem menší, než vyžadují běžné kompresory s konvenčním uspořádáním.
Z konstrukčního hlediska jde o kompresory s přímým pohonem a frekvenčním měničem v odhlučněném krytu, se spínací skříní a řídicím systémem. Tyto přímo poháněné kompresory s regulací otáček se používají všude tam, kde má být generován stlačený vzduch malým a extrémně tichým systémem. Jednotka je navržena pro přímý pohon 1 : 1 mezi motorem a kompresorem a nabízí prakticky bezztrátový přenos hnací síly s maximální účinností, přičemž frekvenční měnič navíc reguluje otáčky motoru tak, aby objem vzduchu byl vždy přizpůsoben aktuální potřebě, a udržuje konstantní tlak v síti. Regulace otáček je klíčová, zejména pokud je důležité efektivně a spolehlivě pokrýt nepravidelně se vyskytující špičkovou potřebu stlačeného vzduchu.

Tichý pracant s dlouhou životností
Mezi výhody patří zejména vysoce účinný šroubový blok, energetická účinnost (IE4) a vysoká provozní spolehlivost. Ta je dosahovaná mj. použitím velkoryse dimenzovaných součástí a propracovanému systému chlazení i při nízkých otáčkách, které zajišťuje olejem chlazený motor s permanentními magnety.
Kompresor (stejně jako celá řada F-Drive) je chlazen vzduchem a pracuje při teplotě 5–45 °C. Zákazníky je oceňovaná mimořádně nízká hladina vibrací i hluku (46 db), k níž přispívá kromě zvukotěsného provedení i systém vedení chladicího vzduchu s radiálním ventilátorem, dále pak nízké provozní náklady a dlouhá životnost díky optimálnímu chlazení v celém rozsahu otáček. V neposlední řadě oceňují také uspořádání umožňující snadnou a cenově nenákladnou údržbu.
Kompresorová řada F-Drive je standardně vybavena inteligentním řízením Air Control Premium. Pomocí této vyspělé jednotky lze optimálně řídit až čtyři další kompresory. Jednotka zajišťuje sledování celého zásobování stlačeným vzduchem a tím i maximální spolehlivost jeho dodávky a plánování údržby. Výsledkem je vynikající hospodárnost.

Stvořen pro efektivitu a úspornost
Kromě svých výkonových parametrů nabízejí kompresory řady F-Drive výrazné úspory nákladů díky možnosti rekuperace. Odvod tepla hnacího motoru a jeho chlazení nezávislé na otáčkách umožňuje využít rekuperací tepla a při rekuperaci energie lze nyní dosáhnout dříve nedosažitelných hodnot (s technologií SCD je to až 35 % úspory energie).
Kompresor s integrovanou rekuperací tepla umožňuje elektrickou energii téměř celou přeměnit na teplo, ať už jde o teplý vzduch pro vytápění (20–25 °C nad teplotou okolí), ohřev vody pro účely vytápění (teplota vody až 70 °C) nebo teplou vodu pro procesní účely (do 70 °C). Celkově využitelná tepelná energie může u těchto kompresorů dosahovat díky systémům vzduchového vedení až 96 % (76 % z chladiče oleje, 14 % z dochlazovače, 6 % z elektromotoru), rekuperace přes tepelné výměníky nabízí až 82% využitelné tepelné energie.

www.ALMiG.cz
Foto: ALMiG

 
Publikováno: 1. 5. 2023 | Počet zobrazení: 233 článek mě zaujal 37
Zaujal Vás tento článek?
Ano