murr Schunk

Vodík, cesta ke klimaticky neutrální železnici

Německo chce do roku 2030 elektrifikovat 75 % železniční sítě. Nová generace vodíkového vozidla s odpovídající infrastrukturou, jejímž základem je mobilní přívěs pro skladování vodíku, mají v regionální dopravě nahradit dieselové trakční jednotky a snížit emise CO2 na nulu.

 

Společnosti Siemens Mobility a Deutsche Bahn (DB) představily v rámci společného projektu H2goesRail vodíkový vlak a přívěs pro skladování vodíku, klíčové prvky komplexního systému pro železnici.
Používání vozidel na vodíkový pohon s technologií palivových článků je pro DB cestou, jak nahradit dieselové vlaky vozidly s alternativními zdroji energie.
Ze společného vývoje vzešla nová regionální jednotka Mireo Plus H s vodíkovým pohonem nejnovější generace. Jejím základem je palivový článek a vyrovnávací li-ion baterie. Jednotka bude mít stejný trakční výkon jako elektrické jednotky s trolejovým napájením, tj. 1,7 MW se zrychlením až 1,1 m/s². Maximální provozní rychlost bude 160 km/h a dojezd až 800 km v závislosti na provozních podmínkách, jako je charakter tratě a také roční období.
Každá jednotka Mireo Plus H může během své životnosti (ca 30 let) ušetřit až 45 000 tun CO2 v porovnání s ekvivalentními jízdami automobilem. Podle profilu trasy může ročně na 200 000 kilometrech ušetřit až 520 tun CO2.

Tankuje vodík stejně rychle jako diesel naftu
DB vyvíjí infrastrukturu potřebnou pro dodávky vodíku, který vyrábí elektrolýzou pomocí ekologické elektřiny z větrných a solárních elektráren, kterou odebírá přímo z trolejového trakčního vedení. V elektrolyzéru se voda štěpí na vodík a kyslík. Poté se stlačený vodík upraví a ochladí, aby se mohl skladovat v mobilní nádrži. Toto mobilní zařízení umožňuje další testovací projekty na dosud neelektrifikovaných trasách.
Jednotka se doplňuje vodíkem zcela novým způsobem, díky němuž je doplňování paliva velmi rychlé a poprvé netrvá déle než tankování u dieselové soupravy, což je důležitý aspekt s ohledem na úzce časově vymezený sled vlaků v regionální dopravě. Vodíková technologie se tím stává konkurenceschopnou v každodenním provozu ve srovnání s dosud používanou dieselovou alternativou. Navíc se vozidlo vyznačuje nízkými náklady na servis i údržbu.

Na kolejích už příští rok
Jednotka Mireo Plus H zahájí zkušební provoz v Bádensku-Württembersku příští rok. Po zkušební fázi bude od roku 2024 po dobu jednoho roku nasazena v osobní dopravě s cestujícími mezi městy Tübingen, Horb a Pforzheim, kde nahradí motorovou trakční jednotku. Tím ušetří přibližně 330 tun CO2. Trasa byla zvolena kvůli četnosti jízdních řádů pro regionální dopravu a rozmanitou topografii. Vodíkový vlak by na ní měl absolvovat zhruba 120 000 km pravidelného železničního provozu.

Josef Vališka
Foto: Deutsche Bahn

 
Publikováno: 13. 7. 2022 | Počet zobrazení: 224 článek mě zaujal 45
Zaujal Vás tento článek?
Ano