murr Schunk

Požadavky na kabely pro kolejová vozidla

Z důvodu bezpečnosti na železnici jsou na používané materiály kladeny vysoké nároky nejen z hlediska protipožární odolnosti, které jsou dané normou EN 45545-2, ale také náročným prostředím, kde jsou tyto materiály používány.

 

Nejvíce rozšířené vodiče pro kolejová vozidla z produkce Lapp Czech Republic jsou ÖLFLEX TRAIN 331. Podívejme se, co umí a jaké mají vlastnosti tyto speciální vodiče a kabely.

Základní vlastnosti
Jednožilový vodič ÖLFLEX TRAIN 331 pro kolejová vozidla disponuje průřezy 0,5–300 mm2 pro jmenovité napětí 600/1000 V a teplotní rozsah -45 °C až +120 °C. Odolnost vůči olejům, pohonným látkám, kyselinám, zásadám i ozonu je dána konstrukční normou EN 50264-3-1. Požadované vlastnosti při hoření, jako je bezhalogenovost, nízká hustota kouře, toxicita zplodin hoření a další, jsou zajištěny splněním normy EN 45545-2. Všechny tyto vlastnosti jsou dány konstrukcí kabelu a použitými materiály, přičemž izolace těchto vodičů, případně i kabelů je vyrobena ze směsi polymerů El 109 zesítěné elektronovým paprskem. Díky tomu dostávají použité plasty specifické vlastnosti. Jde o podobný proces, jako při vulkanizaci pryže, kdy se materiál stává vysoce mechanicky i fyzikálně odolný. Většina těchto vlastností je podmínkou pro použití v kolejových vozidlech a je přímo dána konstrukční normou EN 50264.

Provedení, balení a certifikace
Vodiče ÖLFLEX TRAIN 331 je možné obdržet v různých barvách izolace. Mimo tradiční černé, šedé a zelenožluté je to dalších 8 barev včetně červené a modré. Značení vychází z barev pro stejnosměrné obvody, doplněna jsou provedení barev odpovídající barevnému značení dle DIN 47100 pro datové kabely.
Pro sériovou výrobu na automatech, které vodič ustřihnou ve zvolené délce a potisknou, lze dodat větší balení v kartonech s nehmotným odmotáváním. Například průřez 1,5 mm2 tak firma dodává v krabičkách po 100 m nebo v kartonu s délkou 2000 m.
Vodiče jsou certifikovány pro použití v Evropě normou EN 45545-2. Splnění standardu NFPA 130 (standard pro železniční a dopravní systémy v USA) umožňuje jejich použití v projektech v zámoří. Na tento standard jsou navázány další normy, požadované v zámoří. První z nich je ASTM E1354 – zkušební metoda pro rychlost uvolňování tepla a viditelného kouře pro materiály a výrobky. Další je BSS 7239 – zkušební metoda pro stanovení toxických plynů ze spalování materiálů.
Splnění uvedených standardů zjednodušuje proces schvalování vodičů ÖLFLEX TRAIN pro projekty s celosvětovou působností.

www.lapp.cz
Foto: Lapp Czech Republic

 
Publikováno: 13. 7. 2022 | Počet zobrazení: 231 článek mě zaujal 45
Zaujal Vás tento článek?
Ano