hnv murr

Japonci otestovali velký autonomní trajekt

Počátkem letošního roku se začala psát nová kapitola lodní dopravy. Na autonomní plavbu bez kapitána se poprvé v historii námořní plavby vydal velký trajekt, který kromě úspěšné cesty zvládl autonomně i dokování.

 

Trajekt Soleil dlouhý 222,5 metrů vyplul na demonstrační test 17. ledna z přístavu Shinmoji ve městě Kitakjúšú. Na jeho palubě byly umístěny první plně autonomní lodní navigační systémy, které mu pomohly autonomně proplout 240 km dlouhý úsek Iyondského moře v severním Kjúšú a také provést přistávací manévry zcela samostatně v Iyonadě.
Projekt inteligentního pobřežního trajektu a samostatné navigace velkého vysokorychlostního plně autonomního plavidla využívá technologii vyvinutou společnostmi Mitsubishi Shipbuilding Company (MSC) a Shin Nihonkai Ferry Company (SNFC). Testování je součástí rozsáhlého projektu Meguri 2040 organizace The Nippon Foundation, který se zabývá vývojem plně autonomní lodní navigace. Během testování posádka monitoruje operace a zajišťuje bezpečnost, ale aktivně do samotného řízení lodi nezasahuje.

Umělá inteligence v roli kapitána
Poprvé byl trajekt Soleil uveden do provozu loni v létě, ale až dosud byl řízen lidskou posádkou. Během opakovaných sedmihodinových plaveb mezi lokalitami Šinmodži a Iyonada shromažďoval jeho autonomní navigační systém informace o trase pro vývoj plně autonomního navigačního systému. Získané údaje pak byly využity pro první samostatnou plavbu.
Podle informací Mitshubishi Heavy Industries, mateřské společnosti MSC, zvládl trajekt 240km trasu, kterou řídil výhradně autonomní systém, na výbornou. Při zhruba sedmihodinové plavbě dosáhl maximální rychlosti 26 uzlů (ca 50 km/h).
Mezi technologie, které se uplatnily v pokročilém, autonomním řídicím systému, patří kromě navigace pomocí GPS i soustava senzorů s infračervenými kamerami (dokážou detekovat jiné lodě i ve tmě), vysoce přesný systém pro analýzu obrazu a automatizovaný lodní navigační systém Super Bridge-X s funkcí automatického vyhýbání se překážkám. Zkušební plavidlo disponuje i pokročilým automatickým systémem kotvení/vyvazování v přístavu a manévrovacím systémem, umožňujícím samořiditelné lodi provádět zatáčení, otáčení i zpětný pohyb (tedy operace, které jsou obtížné i pro plavidla s posádkou) a zakotvit v přístavu i vypravit se z něj. Otestován byl i systém vzdáleného monitorování agregátu, který zajišťuje plynulý chod, a v neposlední řadě i sofistikovaný systém kybernetické bezpečnosti a pokročilého zabezpečení dat k ochraně navigačních údajů používaných pro monitorování a podporu na pevnině.

Autonomní budoucnost
Tyto pokroky v plně autonomní lodní navigaci jsou považovány za významný krok k bezpečnější a efektivnější pobřežní lodní dopravě. Vývoj těchto technologií by měl významně přispět ke zvýšení námořní bezpečnosti, snížení nároků na pracovní sílu i provozních nákladů.

Jan Přikryl
Foto: Mitshubishi Heavy Industries

 
Publikováno: 4. 6. 2022 | Počet zobrazení: 287 článek mě zaujal 65
Zaujal Vás tento článek?
Ano