hnv murr

Souboj o jednotný nabíjecí systém

Média občas hlásají, že „válku (rychlo)nabíječek“ pro elektromobily vyhrál systém s technologii CCS, tak jednoznačná situace zdaleka není a ChAdeMo své pozice vyklidit nehodlá.

 

CHAdeMO je patentovaný standard pro infrastrukturu rychlého nabíjení, kterou založila japonská Asociace CHAdeMO v roce 2010 pěti firmami (Toyota, Nissan, Mitsubishi, Fuji Heavy Industries a Tokyo Electric Power), sdružující dnes více než 420 členů.
V roce 2011 představilo konsorcium sedmi evropských a amerických automobilek (Audi, BMW, Daimler, Ford, GM, Porsche a VW) vlastní specifikaci, systém CCS, s cílem prosadit jej jako „globální standard pro nabíjení“ umožňující využívání jak střídavého (AC), tak stejnosměrného proudu (DC). Toto sdružení, které nyní vede organizace CharIN, má více než 200 členů. Tyto dva formáty nabíjení (k nimž přibyl i vlastní systém automobilky Tesla) bojují o dominanci na trhu. Souboj se týká vysokorychlostního nabíjení úrovně 3, známého jako DC Fast (resp. Supercharging v případě Tesly).
CHAdeMO používaný většinou elektrických vozidel na celém světě byl navržen speciálně pro obousměrné nabíjení (s pomocí adaptéru umožňuje nabíjet i Teslu, což v případě CCS neplatí), tzn., že podporuje technologii Vehicle-to-grid (V2G). S ním počítají u nově sériově vyráběných elektromobilů už i Tesla, VW, BMW a Hyundai. Zástrčka CHAdeMO však běží pouze na DC, takže pro AC nabíječky musí mít auta s tímto formátem také samostatný port J1772.
Situace v Evropě se u nabíjení úrovně 2 a 3 vyvíjela odlišně a nabíjení úrovně 2 se nakonec standardizovalo jako konektor Typu 2 (Mennekes). Je podobný J1772, ale může přenášet všechny 3 fáze komerčního napájení, k němuž Unií podporovaný evropský CCS přidává vysoce výkonné piny.
Orientaci mezi dobíječkami a jejich systémy by v Evropě mělo řidičům usnadnit jejich značení pomocí štítků, platné v EU od jara letošního roku, podobně jako rozlišování jednotlivých druhů paliv na čerpacích stanicích.

Jan Přikryl
Foto: EnelX.

 
Publikováno: 12. 1. 2022 | Počet zobrazení: 494 článek mě zaujal 114
Zaujal Vás tento článek?
Ano