hnv murr

Své nabíječky už mají i e-letadla

V úsilí o vytvoření ekologicky udržitelné letecké dopravy se podařilo dosáhnout další významný milník – vyvinout nabíjecí stanici pro malá elektrická letadla vyhovující požadavkům mezinárodní certifikační organizace.

 

První nabíjecí stanicí pro elektrická letadla, která získala certifikaci Agentury Evropské unie pro bezpečnost letectví (EASA), se stal projekt SkyCharge, za jehož vývojem stojí společnosti Pipistrel a Green Motion. Stanice funguje na DC nabíjecí technologii Eaton a zajišťuje tak vysokou (více než 96%) efektivitu konverze a hustotu napájecí infrastruktury pro elektrická letadla a stroje eVTOL (s možností vertikálního vzletu a přistání).
Společnost Pipistrel, která se specializuje na výrobu energeticky úsporných a elektrických letadel, je jediným leteckým výrobcem na světě, která v současné době nabízí hned čtyři různé modely elektrických strojů: Taurus Electro, Alpha Electro, Alpha Electro LC a Velis Electro. Posledně jmenovaný stroj byl vůbec prvním e-letadlem na světě certifikovaný mezinárodní organizací EASA.
Nabíjecí zařízení pro e-letadla představené v září letošního roku může být instalováno jako klasický nabíjecí stojan, nebo jako mobilní provedení na kolečkách. Mobilní verze je vhodná pro dobíjení letadel (s konektorem GB/T) i automobilů (s konektorem CCS nebo CHAdeMO) a nenese s sebou žádné instalační náklady, protože může být připojena k existující CEE zásuvce. Jde také o první nabíjecí stanici pro elektrická letadla, která nabízí charakteristiky tzv. chytré sítě (smart grid), a je kromě dobíjení elektrických dopravních prostředků připravena i na posílání napětí z jejich baterií do sítě (V2G).

Petr Sedlický
Foto: Pipistrel

 
Publikováno: 14. 12. 2021 | Počet zobrazení: 456 článek mě zaujal 99
Zaujal Vás tento článek?
Ano