hnv murr

Projekt „silničního autovlaku“ se dostal do poslední fáze

Do poslední fáze vstupuje letos projekt SARTRE (Safe Road Trains for the Environment - Bezpečné silniční vlaky chránící životní prostředí), který byl formálně zahájen v září roku 2009. V rámci projektu byly úspěšně provedeny testy s několika vozidly vedenými nákladním automobilem řízeným profesionálním řidičem.   

 

„Autovlak“  tvoří konvoj vozidel, řada vozů, v níž je profesionální řidič v prvním vůdčím vozidle těsně následován několika dalšími vozy. Každý z nich měří a vyhodnocuje své jízdní parametry (rozestup, rychlost a směr atd.) a upravuje je vzhledem k vozidlu před ním. Všechna auta jsou zcela nezávislá, oddělena od ostatních a mohou řadu kdykoliv opustit. Nicméně při zařazení do konvoje přebírá řízení vozu automatika a řidiči mohou odpočívat nebo se věnovat jiným činnostem, zatímco se konvoj pohybuje vpřed ke své cílové destinaci.
Systém má přinést zlepšení v několika směrech. Především v oblasti bezpečnosti dopravy, protože minimalizuje vliv lidského faktoru, který je příčinou nejméně 80 % všech silničních nehod. Kromě toho snižuje spotřebu paliva a tím i emise CO2, a to až o 20 %. Je pohodlný i pro řidiče následujících vozidel, protože jim umožňuje provádět jiné činnosti, než je řízení vozu. A protože vozidla jedou cestovní rychlostí po dálnici s dodržováním rozestupů jen několika málo metrů, může konvoj vozidel také zabraňovat dopravním zácpám.

Technologie úspěšně otestována už i pro více aut
Zhruba před rokem byla uzavřena část testů, při nichž bylo nákladní Volvo FH, sledováno jedním vozem Volvo S60 (psali jsme v TM číslo 6/2011). Během těchto testů se mohl řidič osobního vozu věnovat např. čtení novin, zatímco jeho vůz plynule reagoval na vedoucí vozidlo, vybavené všemi v současnosti nabízenými bezpečnostními systémy Volvo Trucks, včetně systémů ESP, podpory pro sledování jízdního pruhu LKS, podpory pozornosti řidiče DAS, podpory při změně jízdního pruhu LCS a adaptivního tempomatu ACC. Oba vozy během testu předváděly rozjezd, zpomalování i změnu směru.
Nyní společnost Volvo oznámila úspěšné provedení testovací jízdy s nákladním vozidlem následovaným trojicí osobních automobilů. Během těchto testů se kolona pohybovala rychlostí až 90 km.h-1 a vozy mezi sebou automaticky udržovaly mezery do 6 m. V rámci testů a simulování běžného provozu se automobily do kolony bezpečně připojovaly i z ní vyjížděly.

Kdy se dočkáme autovlaků?
Vývoj této technologie už významně pokročil, takže teoreticky může být schopna zavedení do výroby už za několik málo let. Mohla by se uplatnit např. v pomalých dálničních pruzích, kdy by se mohli do těchto konvojů zařadit řidiči, kteří si chtějí odpočinout, aniž by zastavili nebo potřebují vyřídit různé pracovní záležitosti. Tím, co si však může vyžádat delší dobu, je přijetí těchto konvojů veřejností a nezbytné zákonné předpisy, protože 25 vlád EU musí přijmout podobné zákony. I na tom se však již pracuje.
 

 

 
Publikováno: 6. 3. 2012 | Počet zobrazení: 3348 článek mě zaujal 691
Zaujal Vás tento článek?
Ano