rosler murr Schunk

Evropa chystá supervrtulník

Už příští rok by mělo dojít na první letové testy demonstrátoru konstrukčně revolučního vrtulníku RACER, kterého charakterizují pokročilé materiály a technologie.

 

Technologický demonstrátor vrtulníku RACER (Rapid And Cost-Effective Rotorcraft) vzniká v rámci evropského leteckého programu Clean Sky 2 zaměřeného na vývoj pokročilého letového hardware. Do vývoje stroje schopného létat dále a rychleji než tradiční vrtulníky je zapojeno 40 partnerů z 13 evropských zemí pod vedením společnosti Airbus Helicopters. Finální montáž začne ve druhém pololetí letošního roku ve francouzském závodě Airbusu Marignane. Nedávno dodalo rumunské konsorcium RoRCraft do německé továrny v Donauwörthu centrální trupovou část demonstrátoru, kombinující kovové a kompozitní díly, pro integraci hlavních komponent.
I když je RACER veden jako vývojový program (není zatím stanoveno žádné datum případného zahájení sériové výroby), některé základní informace jsou již známé.
Supervrtulník má mít cestovní rychlost přes 400 km/h (běžné vrtulníky zvládnou průměrně 260 km/h) a dolet při přepravě 6 až 8 osob 750 km. Při jeho navrhování měli konstruktéři na paměti zejména nízkou hmotnost draku, včetně mechanických a elektrických částí, a rychlostní parametry jsou optimální volbou zohledňující technickou složitost, provozní náklady a účinnost stroje.
Listy hlavního rotoru jsou převzaty z vrtulníku Airbus H175 a avionika vychází z osvědčeného systému Helionix tohoto výrobce. Stroj bude osazen dvojicí 1900kW motorů Safran Aneto-1X, které nabízejí až o čtvrtinu větší výkon než jiné turbohřídelové motory stejné velikosti, přičemž možnost vypnutí jednoho motoru během letu poskytne významnou úsporu paliva – při cestovní rychlosti 333 km/h RACER spotřebuje o 15 % méně paliva než klasický vrtulník letící 240 km/h. Pro deaktivaci motoru, jeho opětovné spuštění či poskytnutí dodatečného výkonu (při zrychlení, přistání, nouzovém manévru atd.) poslouží pomocný elektromotor. Letové náklady by měly u RACERu klesnout o 25 % (hlavně pomocí přizpůsobení otáček hlavního rotoru letové situaci) a hlučnost o pětinu.
Skrz boční křídla připomínající ikonické trojplošníky v supermoderním provedení jsou vedeny hřídele pohánějící postranní tlačné vrtule umístěné na koncích křídel, které poskytují dopředný tah a stabilitu letu ve vysoké rychlosti. Vrtule nahrazují zadní vyrovnávací rotor, který tak mohli konstruktéři zcela vynechat. Křídla aktivně zvyšují výkon vrtulníku tím, že poskytují další vertikální vztlak (až 50 % více při dopředném letu v cestovním režimu), což dovolí snížit otáčky hlavního rotoru, a zároveň snížit vibrace i hlučnost. Patentované „dvojité křídlo“ (označované i jako „skříňové křídlo“) optimalizované pro aerodynamickou účinnost zvyšuje bezpečnost stroje při pozemních operacích.

Mezi technologické zajímavosti uplatněné v projektu patří i to, že pro drak stroje budou využity i průmyslově vyráběné velké polymerové díly vyztužené uhlíkovými vlákny (CFRP) – např. boční díly spojující zadní část vrtulníku s kabinou budou mít rozměry 3,4 x 1,5 m. Takto velké kompozitní prvky se obvykle vyrábějí ručně, pro RACER mají být však vyrobeny vysoce automatizovaným procesem navrženým německým Fraunhoferovým institutem.
Kompozitní materiály s uhlíkovými vlákny využívá i kabina s lehkými okny (vyvinutými německými firmami) a nízkým aerodynamickým odporem, která nabízí pilotům velkorysý výhled. Čelní sklo je odolné proti erozi a díky své pevnosti je schopné přestát i srážku s ptáky ve vysoké rychlosti.
Výrobu lehkých palivových nádrží (včetně optických senzorů kontroly paliva) mají na starosti francouzští a nizozemští partneři. Postranní zdvojená křídla nesoucí transmise, převodové skříně a tlačné vrtule, zase britské konsorcium ASTRAL. Podvozkovou část, zahrnující tříbodový systém plně zatažitelný do trupu a do bočních křídel, vyrábí italské konsorcium ANGELA. Patentovaná zadní část stroje s asymetrickým průřezem a ocasními plochami ve tvaru písmene „H“ vzniká ve Španělsku a ve značné míře se u ní uplatnila technologie aditivní výroby.

 
Publikováno: 18. 6. 2021 | Počet zobrazení: 326 článek mě zaujal 69
Zaujal Vás tento článek?
Ano