rosler murr Schunk

Nová Fabia narostla a je bezpečnější

Představení ve světové premiéře pro automobilku důležitého modelu Škoda Fabia proběhlo netradičně v online videoprezentaci z virtuálního pavilonu, kde se diváci mohli procházet jako na skutečné přehlídce.

 
Šéf Škody Thomas Schäfer představil novou, v pořadí již čtvrtou generaci druhého nejoblíbenějšího škodováckého modelu Fabia, která je poprvé postavena na modulární platformě MQB A0 koncernu Volkswagen. Díky tomu nabízí nejvelkorysejší prostor ve třídě a vyšší komfort.
Sportovní vzhled a sebevědomé proporce nového hatchbacku jsou první znaky, které zaujmou na linii karoserie. Fabia dostala ostře řezané nové přední full LED světlomety s krystalickými prvky a zadní Top LED světla. I když v generačním srovnání došlo k nárůstu všech rozměrů, podařilo se hmotnost udržet téměř stejnou, jako u třetí generace. Fabia narostla o 111 mm, a tak poprvé měří přes čtyři metry (4108 mm). Její zavazadelník, který patřil mezi největší ve třídě, dostal 50 litrů navíc, na celkem 380 litrů. Zvětšení došlo také u rozvoru o 94 mm (na 2564 mm) a v šířce vozu o 48 mm (1780 mm). Zajímavostí je designový prvek ve spodní části předních dveří, kde linie karoserie naznačují trojúhelníkový tvar české vlajky. Díky promyšleným prvkům, jako jsou aerodynamická kola nebo aktivní žaluzie chladiče ve spodním otvoru pro přívod vzduchu, se podařilo snížit součinitel odporu vzduchu cx z 0,32 u třetí generace na 0,28, což je nejnižší hodnota v této třídě.
Nová platforma umožnila vybavit Fabii mnoha asistenčními systémy, které se dosud nabízely ve vyšších třídách. Společně s vyšší torzní tuhostí karoserie tak novinka přináší vysokou úroveň aktivní a pasivní bezpečnosti. Na výběr budou tentokrát výbavové stupně Ambition a Style, které doplní sportovní verze Monte Carlo. Chybí nejzákladnější výbava Active, kterou si podle automobilky zákazníci vybírali nejméně.
Nový design interiéru zaujme symetrickou přístrojovou deskou s 10,25“ digitálním displejem s pěti režimy zobrazení (na přání) a samostatným centrálním tabletem infotainmentu o velikosti 9,2“, který umožňuje ovládání gesty a digitální asistentkou.
Díky až devíti airbagům patří novinka k nejbezpečnějším vozům ve své třídě. Poprvé Fabia disponuje systémy, jako jsou Asistovaná jízda 2.0 a Automatické parkování. Systém Asistované jízdy 2.0 (dostupný na přání) automaticky podporuje podélné a příčné vedení vozu. Kombinuje mj. adaptivní tempomat (ACC) a Asistenta jízdy v pruzích (Lane Assist). Na přání je dostupný také vylepšený Asistent změny jízdního pruhu (Side Assist) či asistent Automatického parkování, který do rychlosti 40 km/h zobrazí vhodné místo a zaparkuje do podelné i příčné řady. Poprvé jsou v nabídce také systémy Rozpoznávání dopravních značek a Front Assist s prediktivní ochranou chodců a cyklistů.
Pohon zajišťují čtyři koncernové jednotky Evo ve výkonovém spektru od 59 do 110 kW. Podle údajů automobilky má dojezd činit díky nízké spotřebě a na přání dodávanou 50litrovou nádrží až 900 km v režimu WLTP.
Všechny úsporné pohonné jednotky splňují emisní normu Euro 6d. Základním motorem pohánějícím přední kola je benzinový tříválec 1,0 MPI s vícebodovým vstřikováním, nabízející výkon 59 kW. Společně s druhým tříválcem v nabídce 1,0 TSI (70kW) jsou vybaveny 5st. manuální převodovkou. U třetího agregátu 1,0 TSI o výkonu 81 kW lze volit mezi 6st. manuální a 7st. automatickou převodovkou DSG. Vrcholnou motorizací je nová čtyřválcová jednotka 1,5 TSI s výkonem 110 kW se standardně dodávanou 7st. automatickou převodovkou DSG. Tato jednotka je vybavena aktivním řízením válců (ACT), kdy systém automaticky vypíná v případě malé zátěže prostřední dva válce.
Nový hatchback Fabia by měl přijít na trh koncem léta se základní cenou 330 tis. korun, a v plánu je i provedení kombi, s kterým automobilka přijde za dva roky.
 
Publikováno: 18. 6. 2021 | Počet zobrazení: 290 článek mě zaujal 64
Zaujal Vás tento článek?
Ano