hnv murr

V evropské elektromobilitě jsou dramatické rozdíly

Evropa se snaží elektrifikovat, ale rozvoj elektromobility naráží stále na tradiční problém – silně nevyrovnanou strukturu dobíjecích stanic. Jinými slovy: dobíječek je málo a nejsou všude.

 
Z interaktivní mapy Evropské asociace výrobců automobilů (ACEA) vyplývá, že většina dobíjecích stanic je na území pouhých čtyř zemí EU, přičemž rychlé dobíjení umožňuje jen sedmina z nich. Tři čtvrtiny všech dobíjecích stanic v Evropě připadají na Nizozemsko, Německo, Francii a Velkou Británii, přičemž tyto státy představují jen zhruba čtvrtinu území osmadvacítky.
Studie dokumentující velmi nerovnoměrné rozložení míst, kde si lze v EU dobít elektromobil ukazuje, že zatímco přes 50 tisíc, tj. čtvrtina ze všech nabíječek v EU je v Nizozemsku, nabíječky situované v ČR tvoří jen 0,4 % z celkového počtu, který je v Unii k dispozici. Česko je tak spolu se Slovenskem, Maďarskem a Polskem na konci evropského žebříčku.
V ČR, kde studie ACEA uvádí 808 dobíjecích míst, je v současnosti k dispozici zhruba 600 veřejných dobíjecích stanic. Ministerstvo dopravy chce do roku 2023 podpořit vybudování minimálně 800 nových dobíjecích stanic po celé ČR, které mají nabízet jak nabíjení střídavým proudem o výkonu 22 kW, tak rychlonabíjení s dvojnásobným výkonem.
„Počet dobíjecích stanic odpovídá zájmu firem o využívání elektromobilů ve flotilách. Nizozemsko je v jejich počtu ve fleetech na špičce Evropy, má je 31 % firem, což je oproti Česku skoro osmkrát více,“ konstatuje Tomáš Kadeřábek ze společnosti Arval, s tím, že budování dobíjecích stanic u nás ovlivňuje mj. právě nízký zájem firem o elektromobily – využívají je zhruba čtyřikrát méně, než je průměr zemí EU. Nové registrace vozidel totiž v tuzemsku tvoří převážně vozy ve firemních flotilách.
„Vzhledem k tomu, že v současnosti tvoří téměř tři čtvrtiny registrací nových vozidel firemní flotily a elektromobily v autoparcích tuzemských firem jen 4 %, oproti ca 16 % v ostatních zemích EU, není dosavadní nízká poptávka v ČR motivací věnovat větší zdroje do budování rozsáhlé sítě nabíjecí infrastruktury. Popularita elektromobilů však i v Česku zvolna stoupá a rozšiřující se počet modelů nám do budoucna umožní každoročně jejich počet zdvojnásobit,“ vysvětluje Tomáš Kadeřábek.
V EU rostou prodeje elektromobilů dvakrát rychleji než nové nabíječky – podle zprávy ACEA se počet elektromobilů prodaných v rámci Unie za poslední tři roky zvýšil o 110 %, počet nabíjecích stanic ale vzrostl pouze o necelé tři pětiny na celkových 200 tisíc. Mnoho dobíječek, které jsou do statistiky zahrnuty, jsou navíc jen běžné elektrické zásuvky s nízkou kapacitou, např. v autoservisech. Rychlé dobíjení umožňuje podle zmiňované studie jen každá sedmá nabíjecí stanice v EU z celkových téměř 29 tis. (28 586 stanic) – drtivá většina umožňuje jen standardní rychlost nabíjení do 22 kW. Hrozí tak, že řidiči nebudou mít při svých cestách dostatek nabíjecích bodů či budou příliš dlouho čekat na rychlonabíječky s kratšími dobami doplňování energie.
 
Publikováno: 21. 1. 2021 | Počet zobrazení: 633 článek mě zaujal 155
Zaujal Vás tento článek?
Ano