Aimtec hnv murr

PLM v době Covidové aneb lze dělat produktivně z domova?

Když otevřu jakýkoliv článek, pustím si televizi či rádio, okamžitě na mě naskočí hromada informací od odborníků na současnou pandemickou situaci. Rozhodl jsem se tedy přidat k oněm 10 milionům českých expertů na boj s covidem.

 

Podívejme se spolu na celou situaci z pohledu toho, jak mohou informační technologie v této složité době podpořit práci výrobních podniků.
Vládní opatření vedou celou řadu organizací k tomu, aby jejich pracovníci přešli na home office, pokud to jde. Obráběcí stroje si těžko někdo přestěhuje do obýváku, ale je řada profesí, zejména v předvýrobní fázi, kde to za určitých podmínek lze. Nezbytná je samozřejmě infrastruktura – dostatečně rychlý internet, notebooky, aplikace pro týmovou komunikaci, informační systémy umožňující vzdálená a bezpečná připojení. To pro velké korporace asi není problém, ale menší firmy nemívají příliš početné IT oddělení a potřebnou infrastrukturu, a tak i velcí odpůrci cloudových řešení začínají měnit své názory.
Po nezbytném úvodu bych se rád zaměřil na to, co je v názvu článku – jak mohou konstruktéři, ale i jiní pracovat z domova. Nutnou, nikoli dostačující podmínkou je, že pracují v CAx aplikaci a že se nějak „dostanou“ ke společným datům. Jejich produktivní práce poté závisí především na tom, jak mají potřebná data uložena. Stále existuje řada firem, které mají pouze sdílené disky na serveru a strukturu adresářů. Takové uspořádání má své limity i za běžného provozu – obtížné verzování, duplicita dat, nemožnost týmové práce nad jednou sestavou, nezajištěná ochrana intelektuálního vlastnictví atd. Lze v takovém prostředí pracovat mimo kancelář?
Jistěže ano, ale problémy tohoto řešení se ještě znásobí. I přes seberychlejší připojení tahat data obrovských sestav je náročné, uchovávat konzistenci dat pak bez neustálých telefonátů skoro nemožné. Určitě se mezi čtenáři nenajde nikdo, kdo dosud neslyšel termín PLM (Správa životního cyklu výrobku). Někteří takové systémy používají, jiní o nich uvažovali a těm ostatním se to zdálo jako zbytečná investice – přece jejich sdílené disky a kusovníky v excelu perfektně fungují... Aktuální situace všem těmto „pochybovačům“ v plné nahotě ukázala, že tomu tak není a že s tím něco musí udělat.
PLM řeší správu všech informací o výrobku po celou dobu jeho života, napříč všemi útvary v rámci společnosti. Informací o výrobku je celá řada. Především jde o dokumenty – výkresy, modely, sestavy, technické specifikace, výpočty, CNC programy, plány zajištění jakosti, FMEA, balicí listy atd. Vedle toho pracujeme s položkami – nakupovanými/vyráběnými, s kusovníky, s technologickými postupy atd. Do toho vstupuje celá řada změn a odchylek. PLM ve své podstatě dělá most mezi aplikacemi, které data a dokumenty vytvářejí (CAx, office) a těmi, které je konzumují – především systémy pro plánování a řízení výroby. Přínosů PLM je celá řada a přesahují výrazně rozsah tohoto článku, a tak se zkusím zaměřit především na to podstatné pro práci z domova.
Dokument je z pohledu PLM vždy nějaká košilka s atributy (jméno, číslo, kdo, kdy atd.) a nula až nekonečno souborů. Typicky výkres obsahuje nativní soubor z CAD a k tomu náhradní reprezentaci (obvykle PDF). Náhradní reprezentace slouží pracovníkům bez CAD pro prohlížení, umožňuje snadný tisk a hlavně má v sobě automaticky doplněné informace o platnosti, schvalovatelích a další informace.
Každý dokument může v danou chvíli editovat pouze jeden pracovník, ostatní ho mají k dispozici jen pro čtení. Aby se mohl dokument otevřít, nakopíruje se do lokálního adresáře uživatele. Tento přístup má dvě výhody. Jednak umožňuje např. více lidem pracovat v rámci jedné sestavy, a pak při případném opětovném otevření již staženého souboru systém ověří, jestli neexistuje novější verze. Pokud ne, tak se soubor nemusí znovu kopírovat, což u velkých CAD dat znamená výraznou časovou úsporu.
Při každém uložení dokumentu se vytvoří jeho revize, což umožňuje se vrátit k nějakému předchozímu řešení. Dalším přínosem je formalizace schvalovacích a změnových řízení. Po dokončení dokumentu spustím schvalovací proces, kdy pomocí workflow „přitečou“ patřičným pracovníkům požadavky na připomínkování či schválení (odpadá nutnost obíhat kolegy s dokumentem pro podpisy). Jednoduchost tohoto postupu umožní snadno vtáhnout do připomínkování více specialistů a výsledný produkt je tak optimalizován. Schválený platný dokument již nelze změnit. Pokud je to ale potřeba, je nutno vytvořit novou verzi, která opět prochází schvalovacím řízením. Nemůže se stát, že by se na dílně pracovalo s neaktuální dokumentací.
Přínosů PLM je neskutečně více a jsou v každé fázi vývoje výrobku. S ohledem na rozsah článku jsem vyzdvihl pouze některé. PLM není marketingové heslo, je to promyšlená strategie pro tvorbu dokonalých výrobků s minimálními náklady. Řešení jako EasyPLM nebo Agile jsme naimplementovali v celé řadě průmyslových podniků a na tvrdých datech můžeme prokázat jejich přínos.
Pokud vás možnosti PLM oslovily, neváhejte se na nás obrátit. Zcela jistě jsme schopni vám pomoci optimalizovat vaše procesy nejen v této těžké době.

Ing. Pavel Mareš, jednatel TD-IS

 
Publikováno: 15. 12. 2020 | Počet zobrazení: 662 článek mě zaujal 154
Zaujal Vás tento článek?
Ano