MURR2 Schunk

Historický zlom? Samozřejmě!

Změny ve světě a společnosti jsou trvalým jevem, zřejmě jsme právě teď účastníky jedné z těch výrazných. Dění ve společnosti se promítá i do vývoje techniky, přesně tak, jak je tomu u firmy Festo.

 

Co se děje v oblasti, která je základem průmyslové automatizace – pneumatických a elektrických pohonech? Můžeme hovořit o kompletním restartu a vypozorovat některé obecné trendy. Vývoj neprobíhá rovnoměrně a v poměrně krátkém období se právě nyní mění mnoho základních komponentů.
Zmíněnými trendy jsou především zmenšování prostorové náročnosti a velký důraz na zjednodušení obsluhy.

Pneumatické válce
Využitím nových technologií klesají náklady a zmenšují se rozměry, jak uvidíme na dvou nejprodávanějších skupinách těchto pohonů.
Válce DSNU: nová souběžná řada DSNU-S plní beze zbytku požadavky doby. Rozměry jsou výrazně menší, parametry skvělé. Hodí se všude, kde jde o prostor. Menší rozměry vyniknou zejména ve srovnání se standardními DSNU (obr. 1).
Kompaktní válce ADN: nová řada ADN-S je opět ukázkou nekompromisního zmenšování – pohony jsou pravděpodobně na trhu nejkratší svého druhu.
Výrazně menší nároky na prostor v konstrukci stroje či zařízení jsou kromě rozměrů dány hned dvěma patentovanými prvky, které se naplno projeví i na ostatních řadách válců.

Tlumení bez námahy
Samočinně nastavitelné pneumatické tlumení v koncových polohách PPS má mnoho výhod – ta největší spočívá v nastavení zcela bez obsluhy, zejména přihlédneme-li k nedostatku kvalifikovaných sil v údržbě. Nikdo nemusí nic nastavovat, na válcích nejsou žádné seřizovací prvky, a přesto vždy správně tlumí. Efekt tlumení je závislý na rychlosti pohybu. Absence šroubů znamená možnost zabudovat válce bez obvykle vyžadovaného přístupu s nářadím. V potravinářství je velkou výhodou hladký povrch, který se snadno čistí a neulpívají na něm žádné nečistoty.

První magnetická čidla na světě s učením
Podobné služby poskytnou nová magnetická čidla na válce SDBT-MSX s převratnou technologií, pomocí které se samočinně nastaví a spínají přesně na dorazu válce (obr. 2). Po upevnění čidla přibližně do požadované oblasti už se o něj nemusíte starat. Po zastavení pohybu válce čidlo zareaguje sepnutím. Pokud se čtyřikrát po sobě válec zastaví ve stejné poloze, čidlo si hodnotu uloží a od tohoto okamžiku se bude chovat tak, jak jste zvyklí. Samozřejmě jsou k dispozici možnosti, jak postupovat ručně, ale to budete potřebovat pouze ve výjimečných případech, např. pro nastavení čidla v jiném místě, než je doraz válce. K ručnímu nastavení slouží dotykové tlačítko přímo na tělese čidla.

Elektrické pohony
Kromě menších rozměrů jde v elektrických pohonech především o jednoduchost. Spočívá nejen v provozu, ale i v možnostech výpočtů a návrhů správného typu a velikosti.
Pryč jsou doby, kdy jste se bez odborníka neobešli. Software vám pomůže s návrhem, postačí zadat základní parametry požadované úlohy (pomůcka pod názvem PositioningDrives je k dispozici na internetu – obr. 3). Obdržíte hned několik variant, které obsahují: motor, případnou převodovku, ovladač motoru a mechanický pohon. Nezáleží přitom na tom, zda jde o přímočarý portál, letmý pohon nebo rotační jednotku. Pokud byste potřebovali ještě víc, např. celý manipulátor, stačí otevřít další online pomůcku (pod názvem HGO) a během deseti minut navrhnete manipulátor nejen včetně motorů, ale i s veškerým příslušenstvím – energetickými řetězy, slučovači signálů pro čidla apod. Software rovnou připraví soubory s individuálním nastavením potřebných parametrů pro ovladače motorů – budou se vám hodit během uvádění do provozu.
Uvedení do provozu je velmi snadné už u řady s názvem OMS. Jedná se o různé druhy mechaniky s motory a ovladači dodávanými jako jediná sestava, snadno definovaná základními parametry pohybu. Jednoduchost spočívá v možnosti oživení za pomoci webové stránky poskytované přímo ovladačem motoru. Režim „ventil“ symbolicky navazuje na pneumatiku – stačí zapsat do tabulky hodnoty cílové polohy, rychlosti, zrychlení a případně síly pro jednotlivé pohyby a poté je spouštět binárními signály podobně jako při spínání cívky ventilu. Ovladač odpovídá signálem stejně jako čidla na válci.
Extrémní jednoduchostí se vyznačují zbrusu nové pohony řady SMS (Simplified Motion Series – obr. 4). Slouží k přesunu mezi koncovými dorazy. Vše potřebné je přímo na motoru: veškerá elektronika i tři nastavovací tlačítka. Postačí k tomu, abyste si podle přání a intuitivně nastavili rychlost pohybu v jednotlivých směrech, případně také sílu a místo, odkud si přejete do režimu řízení síly přejít. SMS nabízí řadu mechanických variant, jejich výběr je podobný jako v pneumatice – postačí síla, zdvih, hodnota zátěže a požadovaný čas na přesun. Výjimečně malé a přitom výkonné a rychlé jsou nejnovější jednotky EPCE (obr. 5), které se poměrem výkonu a rozměrů nejvíce přibližují pneumatickým válcům. SMS je integrovaný celek, ke kterému připojíte dva kabely s napájením a binárními signály. Zpětná vazba je zajištěna signály stejně jako z koncových čidel, případně lze pro sledování aktuálních hodnot využít komunikaci po IO-Link (standardně je součástí pohonu). Ve vašem rozvaděči nebude nic zbytečného a pohyby rozjedete zcela bez PC a bez softwaru!
Na uvedených příkladech je patrné, že inovace přichází i tam, kde už se zdá, že žádné převratné novinky přijít nemohou. Dnes jde víc než kdy dříve nejen o úspory při nákupu, ale zejména snížení nároků na montáž, uvedení do provozu a údržbu. Snad vám několik jednoduchých příkladů může posloužit jako inspirace, až budete hledat pohony, které se vyznačují velmi malými nároky na pracnost.

www.festo.cz

 
Publikováno: 16. 11. 2020 | Počet zobrazení: 158 článek mě zaujal 27
Zaujal Vás tento článek?
Ano