murr Schunk

Volvo XC60 Mild-Hybrid ve výbavě R-Design

Středně velké prémiové SUV má nezaměnitelný vzhled a širokou škálu bezpečnostních prvků a systémů. V současnosti nabízí různé varianty motorů včetně mild-hybridního systému, který má přispět k lepší dynamice a nižší spotřebě.  

 
Model XC60 mám v oblibě, sám vlastním větší XC90, ale musím říct, že menší sestřička je jaksi hravější, na řízení vstřícnější, možná i s lepší vnitřní akustikou. A pro toho, kdo nepotřebuje nadstandardní vnitřní prostor je uživatelsky příjemnější.
Přejděme ale rovnou k jádru pudla, tedy k pohonné jednotce. K testu jsme měli auto, jehož motor je v ceníku označen jako B5 AWD, 2,0litrový řadový čtyřválec, benzínový
s přeplňováním turbodmychadlem, Mild-Hybrid, systém ISG 48V. Zkusme to rozklíčovat – „benzíňáku“ s maximálním výkonem 184 kW pomáhá 48V elektromotor o výkonu 10 kW s točivým momentem 40 Nm. Energie vzniká rekuperací při brzdění a to kdykoliv se dotknete brzdy. Primárně slouží k startování zahřátého motoru pro S/S, podpoře spalovacího motoru a je využívána také k napájení palubního elektrického systému, ze kterého odčerpávají energii např. audiosystém, ventilace, světlomety atd. Aby něco takového bylo možné, je systém opatřen měničem 48 V na 12 V, prostřednictvím něhož lze v případě potřeby dobíjet 12V elektrický systém. Celkově systém pomáhá snížit spotřebu a emise CO2, tedy splnit všechny platné emisní normy. V přímém srovnání s klasickými motory je údajně u Volva dosahována úspora paliva až 16 %. Mild-Hybrid (MHEV) je pro výrobce cenově nejdostupnějším hybridním řešením a bude nejspíš základním motorem všech budoucích automobilů. U XC60 jsme ho měli ve spojení s 8st. automatickou převodovkou Geartronic a pohonem všech kol.
Jezdil jsem s Volvy s rozličnými motory, s mild-hybridem však poprvé. Subjektivně oceňuji míru zapojení elektromotoru do lepší akcelerace, příznivý vliv má na plynulost jízdy i řazení. Systém funguje velmi dobře v městském provozu, kde elektromotor pomáhá při častých rozjezdech. Najeli jsme klidným, uměřeně svižným tempem celkem 545 km, z toho asi 1/3 ve městě, zbytek napůl v dálničním a běžném silničním provozu. To vše při průměrné spotřebě 9,4 l/100 km, a v tomto údaji vidím určitý dluh k mým předpokladům. Výrobce totiž deklaruje průměrnou spotřebu ve výši 7,0 l/100 km a ta je reálné značně vzdálená. Jinak je ale jízda příjemná, výkon je dostatečný i při plném zatížení a ve městě i na delších trasách je mild-hybridní technologie pro řidiče vstřícným, přívětivým partnerem.
Testovaný vůz byl špičkově vybaven po technické i desénové stránce. O bezpečnost se vedle pasivních prvků starají vylepšené aktivní technologie s nedocenitelnou pomocí v podobě podpory řízení, jež se automaticky aktivuje v řadě potenciálně kritických dopravních situací. K jízdnímu komfortu přispívá i sada jízdních režimů Drive Mode – Eco, Comfort, Dynamic, Offroad, Individual s jednoduchým ovládáním tlačítkem na středovém panelu. Umí regulovat mj. posilovač řízení, zpětnou vazbu brzdového pedálu, chování motoru, elektronicky regulované tlumiče, jízdní výšku vzduchového odpružení.
Pokud jde o výbavu R-Design, tak velmi chválím sedadla čalouněná kombinací kůže/textil, solitérní 19“ kola z lehké slitiny, sportovně laděný podvozek s tužším nastavením pružin a tlumičů. V provedení a označení R-Design je plno dalších prvků, jako dvojitá integrovaná koncovka výfuku, mřížka chladiče, nárazníky vpředu i vzadu, kovové prahové lišty, sportovní volant, pedály apod.
Základní cena testované verze je 1 579 300 i s volitelnou výbavou dosáhla na 1 839 470 Kč. Pro poslední letošní čtvrtletí přichází Volvo s akčními nabídkami, které usnadní financování koupě nových vozů živnostníkům i malým podnikům.
 
Publikováno: 13. 11. 2020 | Počet zobrazení: 86 článek mě zaujal 14
Zaujal Vás tento článek?
Ano