murr Schunk

Subaru Impreza e-Boxer: Svou hybridní cestou

Subaru speciálně pro Evropu vyvinulo hybridní systém e-Boxer bez možnosti vnějšího dobíjení ze zásuvky, protože by jinak bylo obtížně prodejné kvůli vysoké ceně a hmotnosti, která negativně ovlivňuje jízdní vlastnosti.

 

Hatchback Impreza je po Foresteru a XV (s kterým sdílí shodnou platformu) třetím hybridním modelem v nabídce Subaru. Systém pohonu všech kol má při zhoršené přilnavosti výtečnou trakci stejně jako u modelu XV. Světlá výška 140 mm je díky boxeru zárukou extrémně nízko položeného těžiště a mimořádně povedených jízdních vlastností. Komponenty hybridního pohonu váží jen 110 kg, 60 kg připadá na zadní nápravu a 50 kg na přední. Tím ještě lépe pomáhají rozložit poměr celkové hmotnosti. Radost z jízdy je u Imprezy mimořádná. Při vývoji karoserie byla velká pozornost věnována torzní tuhosti, která má kromě bezpečnosti zásadní vliv i na jízdní vlastnosti. Čím tužší je karoserie, tím rychlejší jsou reakce na náhlé změny směru jízdy. Zvlášť patrné je to např. při rychlém vyhýbacím manévru.



Jak funguje v praxi?
Do hybridních modelů e-Boxer se tedy čerpá pouze benzin a s elektřinou hospodaří sám. Když je potřeba, může se systém nabíjet spalovacím motorem nebo rekuperací při jízdě. Smyslem e-Boxeru je zlepšit ekonomiku provozu, a to zejména ve městě. Uživatelsky se hybridní Subaru chová stejně jako se starším konvenčním pohonem.
Systém hybridního pohonu je pro všechny tři modely shodný. Kombinuje tradiční zážehový atmosférický dvoulitrový boxer s přímým vstřikováním paliva (110 kW) s elektromotorem (12 kW/66 Nm) umístěným v bezstupňové samočinné převodovce Lineartronic, který pomáhá především při rozjezdech.
Motor se do rychlosti 80 km/h v praxi velmi často vypíná. Nejčastěji se tak děje při zpomalování nebo krátkodobě při jízdě ustálenou rychlostí. Při sebemenším sešlápnutí plynového pedálu se opět rychle nastartuje. Tento ustavičně se opakující cyklus klade vysoké nároky na mazání. Aby se životnost motoru nezkracovala, je vyšší mazací tlak vyvíjen nezávislým elektrickým čerpadlem napájeným z vysokonapěťového akumulátoru.

Něco za něco
Hybrid má samozřejmě i své stinné stránky. Tento ekonomičtější systém pohonu prodražil Imprezu o 90 000 Kč. O 110 kg narostla také pohotovostní hmotnost a prostor pro rezervu částečně vyplňuje akumulátor, takže nelze použít ani dojezdové kolo. Základní objem zavazadelníku ale nikterak neomezuje. Původní dvoulitrové XV také utáhlo brzděné přívěsy o hmotnosti až 1400 kg, Impreza pak 1200 kg. Nejlépe si vedl Forester s 2 tunami. Nyní jsou tyto hmotnosti o 130 kg nižší. Mezi hybridy je to ale stále jedna z nejvyšších hodnot.

Kolik ušetří?
Celý systém může nezávisle na vůli řidiče fungovat ve třech režimech pohonu. Pouze na spalovací motor, jen na elektřinu nebo společně, o čemž podle aktuální provozní situace rozhoduje elektronika. Automobilka tvrdí, že e-Boxer v městském provozu dokáže ušetřit přes 10 % paliva. To víceméně potvrzují i naše výsledky měření, které jsme srovnávali s předchozím modelem Impreza 2,0 (115 kW). Novému e-Boxeru jsme po městě na shodném testovacím okruhu naměřili spotřebu 8,4 l/100 km, což je o 0,8 l/100 km méně. Na automobil s trvalým pohonem všech kol a samočinnou převodovkou je to solidní výsledek. Naopak, při jízdě po dálnici je spotřeba shodná, na okresní silnici jsme naměřili úsporu jen 0,2 l/100 km. V rámci dlouhodobé spotřeby nám v kombinovaném režimu spotřeba klesla o 0,4 l/100 km.
Podle výrobce lze teoreticky ujet na elektřinu až 1,6 km, nám se to podařilo, rychlost jízdy ale nesmí překročit 40 km/h a musí být vypnutá klimatizace.



Michal Busta
Foto: autor

 
Publikováno: 13. 11. 2020 | Počet zobrazení: 75 článek mě zaujal 11
Zaujal Vás tento článek?
Ano