murr Schunk

„Véčko“ poprvé ve vzduchu

Projekt pozoruhodného konceptu, který díky designu ve tvaru písmene „V“ slibuje výrazné zvýšení efektivity oproti konvenčním letadlům, pokročil od vizualizací k funkčnímu modelu.

 
Koncept vyvíjený inženýry z TU Delft byl po absolvování zkoušek v aerodynamickém tunelu odeslán do Německa na první let, který měl prokázat, že stroj dokáže vzlétnout, provést řadu testovacích manévrů a bezpečně přistát. Vše úspěšně zvládl, a i když představuje s rozpětím 3,06 m, délkou 2,76 m a hmotností 22,5 kg jen zlomek velikosti 55 m dlouhého plánovaného stroje, umožňuje provést cenné testy.
Letadlo by mělo mít kabinu, nákladový prostor i palivové nádrže integrované do konstrukce křídla ve tvaru V o stejném rozpětí jako Airbus A350. To by mu umožnilo vzlet a přistání s využitím stávající letištní infrastruktury, s dostatečným prostorem na palubě pro stejné množství nákladu a pasažérů (314 sedadel ve standardní konfiguraci).
Koncepce Flying V však oproti současným letounům nabízí řadu výhod, např. menší trup, lepší aerodynamiku, nižší hmotnost a menší odpor, takže spotřebuje méně paliva. Podle jeho tvůrců může dosáhnout až o 20 % menší spotřebu paliva než Airbus A350-900, nejpokročilejší současné komerční letadlo. Výzkumníci nyní pracují na doladění konceptu, včetně možnosti napájení stroje kapalným vodíkem místo obvyklého leteckého paliva.
 
Publikováno: 22. 10. 2020 | Počet zobrazení: 142 článek mě zaujal 8
Zaujal Vás tento článek?
Ano