its murr Schunk

Pokročilá elektromobilita pod praporem Nissanu

Za soumraku v Jokohamě v centrále Nissan Sun Area, a za úsvitu v Evropě se ve středu 14. července světu poprvé oficiálně představila nejnovější chlouba automobilky Nissan – plně elektrický crossover Ariya.

 

První elektrické SUV značky Nissan vychází ze stejnojmenného konceptu představeného loni a je založeno na zcela nové EV platformě s bateriemi v podlaze. Platforma byla vytvořena v rámci aliance Renault – Nissan – Mitsubishi. Designově se Ariya výrazně odlišuje od svých koncernových sourozenců, čímž se výrobce snaží zdůraznit i novou identitu pro elektrické vozy, v nichž má Nissan – zejména díky prvnímu sériově vyráběnému elektromobilu Leaf, který si našel už přes půl milionu uživatelů – dlouhou tradici.
Ariya (délka/šířka/výška: 4595/1850/1655 mm) má výraznou přední masku s navazujícími LED světlomety (která jako první nese nové logo v minimalistickém designu) a charakteristickým prvkem je svažující se střecha protažená v decentní zadní křídlo, podobně jako aerodynamicky vyladěná 19- nebo 20palcová kola.
Ve výbavě vně i v interiéru, který designéři pojali i jako relaxační prostor, najdeme rozsáhlou plejádu pokročilých technologií a na lidi zaměřené konektivity včetně systémů na podporu řidiče, jako poloautonomní řízení ProPilot 2.0 a sofistikované bezpečnostní prvky (např. systém udržování v jízdním pruhu a adaptivní tempomat). Vůz má své vlastní hlasové ovládání, ale nabízí i propojení na hlasovou asistentku od Googlu či Alexu. Jde o první model automobilky, který se bude aktualizovat bezdrátově (OTA), jak fungují updaty např. u elektroniky či u Tesly.

 

 

 

Ve velkorysém vzdušném interiéru v minimalistickém stylu je spousta nenápadných, až doslova neviditelných detailů, jako jsou např. ikonky nejrůznějších funkcí a ovládacích prvků podsvícených v aktivním stavu, ale v neaktivním dokonale splývajících s okolím, jako mimikry chameleóna. Tlačítka a ovládací prvky soustředili designéři především na volantu, zatímco plovoucí středový tunel (je posuvný), s odkládacím prostorem a dobíjením pro telefon, nese jen ovládání klimatizace. Na palubní desce dominují 12,3“ doteková dvojčata: Digitální přístrojový štít a panoramatický displej infotainmentu se ovládají obdobně jako mobil posouváním nabídkových prvků, nicméně pro hlasitost zůstal klasický otočný ovladač. Podle výrobce jde o obrazovky s nejvyšším počtem barev ve třídě. A nechybí ani systém e-Pedal, který známe z modelu Leaf.
Ariya bude k dispozici s pohonem dvou a čtyř kol (dva motory mohou lépe kontrolovat trakci a jízdní vlastnosti, zdůrazňují tvůrci), přičemž u obou variant je ještě možnost zvolit si baterii buď s kapacitou 63, nebo 87 kW. V prvním případě u verze se zadní poháněnou nápravou a výkonem 160 nebo 178 kW (dle baterie) nabízí max. rychlost 160 km/h a dojezdovou vzdálenost 360 km, u silnější baterie udává výrobce dojezd až 500 km. U nejvýkonnější varianty s novým systémem pohonu všech kol (e-4ORCE) a výkonem 225 kW lze očekávat dojezd 460 km (resp. 340 km u slabší baterie) a maximální rychlost až 200 km/h.
V nabídce by se měla objevit i sportovněji laděná verze Performance s výkonem 290 kW a pohonem všech kol (z 0 na 100 km/h zvládne za 5,1 s). Daní za výkon je však o něco nižší dojezd – „jen“ 400 km.

Na japonský trh je vůz uváděn za cenu představující v přepočtu částku zhruba 1 mil. Kč, podle informací českého zastoupení by se Ariya (v základní variantě se zadní poháněnou nápravou) měla na evropském trhu objevit počátkem příštího roku, postupně pak budou následovat i další verze.

 
Publikováno: 11. 9. 2020 | Počet zobrazení: 42 | Počet přeposlání: 0 článek mě zaujal 3
Zaujal Vás tento článek?
Ano