Schunk

Vzlétlo největší dopravní elektroletadlo

Na konci května absolvovalo v Kanadě první zkušební let zatím největší dopravní letadlo, které je poháněno čistě na elektřinu.

 
Jde o upravený letoun Cessna 208B Grand Caravan pro 9 pasažérů (jedno ze světově nejpoužívanějších letadel na krátké tratě) osazený elektromotorem Magni500 o výkonu 550 kW. Letoun, který má být využíván komerčně v oblasti Seattlu a Vancouveru, vyvíjejí společně firmy MagniX a AeroTEC.
Prototyp vydržel ve vzduchu 30 minut a dosáhl výšky skoro 900 m. Výměna turbovrtulového motoru za elektrický o podobném výkonu může podle výrobce snížit náklady na letovou hodinu o 40 až 80 %. Během půlhodinového letu spotřeboval stroj elektřinu v ceně necelých 6 dolarů, zatímco jinak by spálil kerosin za 300 dolarů. Přínosem je i jednoduchost elektromotoru, který nemá tolik součástí, a není tak náchylný na poruchy
Cílem testu bylo ukázat možnosti systému elektrického pohonu, který nyní omezuje jen kapacita baterií. MagniX už loni ověřil svůj motor na menším hydroplánu DHC-2 Beaver. Celkem má být přestavěno na elektropohon 6 těchto strojů vancouverské společnosti Harbour Air, největšího severoamerického dopravce využívajícího plováková letadla na četných vodních plochách v oblasti. Certifikace se očekává do dvou let a ve finále by měla být elektrifikovaná celá flotila 40 letadel Harbour Air.

 
Publikováno: 14. 7. 2020 | Počet zobrazení: 90 | Počet přeposlání: 0 článek mě zaujal 5
Zaujal Vás tento článek?
Ano