Schunk

Prostorný a praktický Ford S-Max ST Line

Donedávna velmi populární segment MPV nyní už prakticky vytlačil progresivně rostoucí trh modelů SUV. Přesto se velkoprostorové MPV ještě vyskytují v nabídce některých automobilek.

 

Tradiční rodinné MPV se 7 místy dnes nabízí pouze Ford (S-Max, Galaxy), Seat (Alhambra) a Volkswagen (Touran, Sharan), a jestli i tito výrobci opustí segment velkoprostorových vozů, bude to škoda. Žádné z osobních vozů nenabízí tolik prostoru. Módní SUV sice vypadají mohutně, ale uvnitř je místa o hodně méně.
Modernizovaný model S-Max pro rok 2020 dostal atraktivnější prvky karoserie, nové funkce konektivity a více komfortu v kokpitu. Decentně přepracované stupně výbavy jsou nyní identifikovatelné novým provedením mřížky chladiče a rámečků mlhových světel.
Na redakční test jsme dostali velkoprostorový S-Max ve sportovnější výbavě ST Line, s dvoulitrovým agregátem EcoBlue AWD a osmistupňovým automatem. Na rozdíl od chromovaných rámečků mřížky variant Titanium a Vignale má sportovní ST Line celou masku černou. Což v kombinaci s unikátním červeným lakem testovacího vozu působilo pěkně dravě.
Ať jsem se podíval na dobře propracovanou karoserii z kteréhokoliv úhlu, vždy jsem našel nějaký zajímavý nenápadný detail, který ale dotváří krásu celistvého vzhledu. Například boční průduchy na předních blatnících s eloxovaným štítkem zvýrazňujícím logo ST Line evokují sportovnost, navíc ve spojení s úzkými předními světlomety, rozšířenými nárazníky a velkými 19" koly, ve kterých září červené třmeny brzd, jde opravdu o povedenou siluetu vozu.
Zajímavě jsou řešena přední světla, svou délkou zasahují až do poloviny předních blatníků a jejich přední část je vkusně zakouslá nad mřížkou chladiče. Navíc zaujme provedení denního svícení v podobě tří různě velkých LED pásků zakomponovaných nad „hokejkou" ve světlometech, které slouží i jako odbočovací světla.    

Rodina žasne
Otevřením širokých dveří vás nejdřív upoutá efektní prahová lišta s vyobrazením loga ST Line. I když je karoserie relativně velká, při vstupu do vozu mě napadla myšlenka, kde se vzalo tolik místa v interiéru. Vývojáři Fordu si dali záležet na využití každého místa pro důmyslné detaily. Uvnitř se nachází nepřeberné množství přihrádek a schránek, aby měl každý cestující svou pohodu na cestování, což velmi oceňuji.
Jde o rodinný model, který je pro rodinu s dětmi také přizpůsoben, třeba do velké a hluboké schránky v loketní opěrce lze vložit kilo jablek. Před opěrkou jsou dva držáky s pružnými bočními výstupky na různé typy kelímků či lahviček. Ve dveřích lze odložit nejen 1,5 l lahev, ale i další drobnosti. Nahoře uprostřed palubní desky je uzavírací schránka třeba na doklady, je velmi dobře přístupná řidiči i spolujezdci. A to jsem teprve u předních sedadel. A když už jsem je zmínil, musím ocenit jejich pohodlné nastavení na jakoukoliv proporci řidiče. Sedadla mají velmi dobré boční vedení sedáku i opěradla. Tříramenný volant je pěkně uchopitelný a ovladače na něm jsou dobře srozumitelné. Ocenil jsem nejen dostupnost všech ovladačů pod volantem i na středovém panelu, ale i to, že tam vůbec jsou, že není potřeba vše hledat na dotykovém displeji, i když je jeho logika bezproblémová. Prostě ovládací tlačítka jsou bezpečnější. Oč jednodušší bylo nastavit vyhřívání sedaček, klimatizaci nebo třeba vyhřívání volantu či čelního skla tlačítky, než se proklikávat displejem.

Vysoká variabilita
O variabilitě se lze přesvědčit až s usednutím do druhé řady, která se skládá ze tří samostatných pozic, přitom obě krajní mají v opěradle před sebou nejen příruční kapsu, ale i vyklápěcí stolek. Místa je na rozdávání. Vlivem tenčích předních opěradel vznikl větší prostor pro kolena ve druhé řadě, na šířku se tři dospělí vejdou bez problémů. Do zadních dveří se sice už 1,5 l láhev nevejde, ale na drobné předměty je tam místa dost. U všech třech sedadel lze pozicovat opěradlo i posun sedáku. A protože jde o rodinné auto, lze velmi jednoduše ukotvit pomocí dobře dostupných úchytů dětské sedačky.
V interiéru výbavy ST Line zaujme jeden komfortní prvek. Jde o nádherné červené prošití, které najdete všude – v čalounění dveří, na sedadlech, loketní opěrce, volantu, koberečcích, zadních kapsách...
Třetí řada sedadel, která je zapuštěna do podlahy, je spíše pro menší pasažéry. Zato zavazadlový prostor je úchvatný. Objem (měřeno po střechu) je při obsazení 5 lidmi až 956 l. Při dvoučlenné posádce je k dispozici 2020 l, třeba na kola či jiné sportovní aktivity, a při 7sedadlovém uspořádání zůstane ještě 285 l.
A jak je to se sklápěním sedadel? Je to vymyšleno skvěle, prostě stačí několik tlačítek na boku zavazadlového prostoru, aby se elektromechanickým sklopením položila jednotlivá sedadla druhé i třetí řady.

Pohon a jízdní vlastnosti
Pod kapotou testovaného vozu byl dvoulitrový motor EcoBlue AWD o výkonu 140 kW. Jeho nejvyšší točivý moment 400 Nm začínal již od 2000 ot./min. Díky skvělému naladění podvozku pro dynamickou jízdu jsem si dokázal vychutnat opravdu výtečné jízdní vlastnosti. I při pěti lidech hbitě reagoval na povel akcelerátoru, a v případě potřeby zrychlení projevil svou agresivitu. Přitom je ve voze relativně ticho, odhlučnění je na velmi dobré úrovni.
Po dálnici je jízda komfortní. Podvozek skvěle pohlcuje drobné nerovnosti a ani zvlněná silnice jej nedokáže rozhodit. Jelikož jde o větší auto s vysokým těžištěm, jsou v zatáčkách cítit náklony, přitom podvozek krásně drží stopu díky systému přibrzďování vnitřního kola. Za volantem jsem se cítil jistě, za to patří vděk také výtečně nastavenému posilovači řízení.
Dieselový agregát S-Maxu svědčí, je spolehlivý a úsporný. Při jízdách na různých silnicích, v ne zrovna klidné jízdě, ukázala spotřeba tohoto prostorného MPV po týdenním testu hodnotu 8,1 l na 100 km.
Z technologických vymožeností mě nadchl např. adaptivní tempomat s funkcí Stop&Go, který udržuje nastavenou vzdálenost od vozu vpředu s tím, že může i zastavit a opět se rozjet podle vozu před ním. Nebo zabudovaný modem FordPass Connect, který může sloužit jako wifi hotspot až pro 10 zařízení. Díky aplikaci pak lze využívat funkce vzdáleného přístupu, třeba zkontrolovat hladinu paliva či nastartovat auto na dálku, ale také vás systém může upozornit na blížící se nebezpečnou situaci ještě předtím, než k ní dojde.    

 
Publikováno: 13. 5. 2020 | Počet zobrazení: 40 | Počet přeposlání: 0 článek mě zaujal 4
Zaujal Vás tento článek?
Ano